mbaba kirjoitti:
Miten vertaisitte Airin näyttöä Windows-läppäreiden HD-näyttöihin? Kestääkö vertailun?
Sanoisin Peeceitä ja Maceja käyttäneenä että Maccien näyttöjen värintoisto ja kirkkaus on parempia. Windows puolella saa maksaa paljonkin rahaa että saa samanlaatuisen näytön. Näin ainakin omassa kokemuksessa.
Esimerkkinä tämänhetkinen kannettavani joka on vuoden 2008 Macbook Pro, näyttö on huomattavasti parempi kuin tuttavan kaksi vuotta vanhan parin tuhannen euron PC läppärissä.
Tälläisen asentelin...ääni vaihtelut poistu, tai nyt vasta huomasin että netflixiä ja youtubea katsellessa "pulputus" oli tuota äänen vaihtelua. Pulputus poistu päiviyksen myötä. Netti on toiminut aina kitkatta, elisan bewan boxilla
applerules! kirjoitti:
Sanoisin Peeceitä ja Maceja käyttäneenä että Maccien näyttöjen värintoisto ja kirkkaus on parempia. Windows puolella saa maksaa paljonkin rahaa että saa samanlaatuisen näytön. Näin ainakin omassa kokemuksessa.
Juuri näin, Samsung/LG/ym. valmistaa paremmat näytöt Applelle kuin muille. Hah. Suosittelen katsomaan niitä näyttöjä ilman Apple-laseja. Uuden Airin näyttä on aika surkea verrattuna 1080p ym. näyttöihin joita löytyy väh. 500€ halvemmista peeseistä. Ihan OK silti, ainakaan itseäni ei ole haitannut vaikka töissä on käytössä 15" rMBP..
Pari viikkoa ollut uusi Air käytössä. Tein erikoisen huomion: jos koneen laittaa nukkumaan ja latautumaan illalla, sen pohja (saranan läheltä) on kuuma aamulla. Latauksen aikaisen kuumenemisen ymmärrän, mutta kun akku täyttyy nopeasti (alle tunnissa 70 %:stä), ei ylläpitovarauksen pitäisi konetta enää aamulla kuumentaa.
Mistä mahtaa johtua ja onko muilla vastaava ongelma?
Lähti sitten uusi 13" Air eilen mukaan, ja hetkeäkään en ole katunut tätä valintaa. Kyseessä ensimmäinen macci joten eilinen päivä meni vielä käyttöä opetellessa, mutta tänään lähti käyttö rullaamaan. Akkukesto on aivan huikea ja itse konekin tosi nopea!
Kyllä on hyvä vehje, eikä ole LG:n paneelista moittimista. Eilen puolenpäivän aikaa latasin akun täyteen ja vielä on 20% jäljellä ja eilen käytin konetta koko päivän paitsi yöksi sammutin, myös tämän päivää ollu melkein koko ajan käyttöä, nettiselailua, naamakirjaa ja YouTube:n katsominen mahtuu myös mukaan.
Niin ja yksi kysymys vielä: eli onko jotain must have -ohjelmia jotka jokaisen uuden Mac-käyttäjän olisi syytä hommata? Coconutbatteryn ja Avastin ehdinkin jo ladata.
mbaba kirjoitti:Niin ja yksi kysymys vielä: eli onko jotain must have -ohjelmia jotka jokaisen uuden Mac-käyttäjän olisi syytä hommata? Coconutbatteryn ja Avastin ehdinkin jo ladata.
Avast?
Ylimääräistä virustorjuntaa ei tarvitse nykyään edes winkkarilla, kunhan pitää järjestelmän omat suojaukset päällä, eikä anna lupaa tuntemattomille ohjelmille...
mbaba kirjoitti:Niin ja yksi kysymys vielä: eli onko jotain must have -ohjelmia jotka jokaisen uuden Mac-käyttäjän olisi syytä hommata? Coconutbatteryn ja Avastin ehdinkin jo ladata.
Avast?
Ylimääräistä virustorjuntaa ei tarvitse nykyään edes winkkarilla, kunhan pitää järjestelmän omat suojaukset päällä, eikä anna lupaa tuntemattomille ohjelmille...
Jep. Maceissa on "must" että ei lataa minkäänlaista turhaa virustorjuntaa konetta rasittamaan. 5v Macin kanssa on tullut käytyä mitä epäilyttävimmillä nettisivuilla eikä mitään viruksia ole tullut.
Itsellä käytössä ClamXav, mutta sehän ei pyöri itsenäisesti vaan skannaa kun sitä siihen käskyttää.
MacBook Pro 16" (2021) M1 Pro 32Gt 1Tt | Macintosh Plus (1987)| iPhone 13 Pro 128GB (Graphite) 16.0
Enkä nyt tuollaista akunseurantasoftaakaan pidä mitenkään tarpeellisena. Sama koskee mitä tahansa lämpöjenseurantaa tai kellotaajuuksien katselua. Viihdettä, mutta hyötyä aika pyöreä nolla. Akun näkee yläpalkista. Ja jos kuntoa pitää tarkistella, senkin tarpeen huomaa yleensä akun yleiskeston selvästä laskemisesta.
applerules! kirjoitti:
Jep. Maceissa on "must" että ei lataa minkäänlaista turhaa virustorjuntaa konetta rasittamaan. 5v Macin kanssa on tullut käytyä mitä epäilyttävimmillä nettisivuilla eikä mitään viruksia ole tullut.
...Mutta yksi kysymys: Mistä voi olla varma ettei mitään viruksia tai haittaohjelmia ole tullut? Nehän eivät välttämättä anna kuulua itsestään suoraan uhrille laisinkaan. Tämä ajatus ahdisti minua Windows-käyttäjänä jatkuvasti, hidastelun lisäksi. Nyt käytän (taas) Linuxia, koska luotan siihen eniten. Marginaaliasema markkinoilla ja Windowsia parempi käytönvalvonta (ei tee mitään ratkaisevaa ilman lupaa) on saanut minut uskomaan tähän harhaan, jota todeksi luulen, kunnes joku toisin todistaa. 100% tietoturvaa en luule saavani, mutta ainakin Windowsia parempaa.
applerules! kirjoitti:
...Mutta yksi kysymys: Mistä voi olla varma ettei mitään viruksia tai haittaohjelmia ole tullut? Nehän eivät välttämättä anna kuulua itsestään suoraan uhrille laisinkaan. Tämä ajatus ahdisti minua Windows-käyttäjänä jatkuvasti, hidastelun lisäksi. Nyt käytän (taas) Linuxia, koska luotan siihen eniten. Marginaaliasema markkinoilla ja Windowsia parempi käytönvalvonta (ei tee mitään ratkaisevaa ilman lupaa) on saanut minut uskomaan tähän harhaan, jota todeksi luulen, kunnes joku toisin todistaa. 100% tietoturvaa en luule saavani, mutta ainakin Windowsia parempaa.
Onhan niitä ollut. Viimevuotinen Flashback trojan taisi olla jollain mittareilla pahin haittaohjelma ikinä sillä se saastutti yli 1% koko OS X kannasta. Mikään vinukka haittaohjelma ei ole käsittääkseni ikinä pystynyt samaan. Enpä silti ole mitään virusohjelmia ikinä mäkille asentanut, enkä asenna..
Jos pitää järjestelmän päivitettynä, eikä aja outoja ohjelmia oudoista lähteistä, on aika turvassa nykyään, oli käyttis Windows 8, uusi OSX tai uusi Linux. Virustorjunnassa on erityisesti kyse markkinoista.
Tätä on varmaaan kysytty moneen kertaan, mutta:
Riittäisikö air 8 gigan ramilla ja nopeimmalla prosessorilla ainoaksi koneeksi.
Pientä videon muookausta (3-10 min), nettisurffailua, videoiden ja elokuvien katselua, kuvan muokkailua (gimp), kevyttä koodailua, ja muuta peruskäyttöä aikoisin koneella tehdä.
Olin myös ajatellut käyttää konetta enimmäkseen liitettynä dvi näyttöön ja bluetooth hiireen ja näppikseen. Riittääkö näidenkin jälkeen teho ihan hyvin?
santerin kirjoitti:Tätä on varmaaan kysytty moneen kertaan, mutta:
Pientä videon muookausta (3-10 min), nettisurffailua, videoiden ja elokuvien katselua, kuvan muokkailua (gimp), kevyttä koodailua, ja muuta peruskäyttöä aikoisin koneella tehdä.
Olin myös ajatellut käyttää konetta enimmäkseen liitettynä dvi näyttöön ja bluetooth hiireen ja näppikseen. Riittääkö näidenkin jälkeen teho ihan hyvin?
Itsellä riittää 4GB ramii samoihin toimenpiteisiin.
Ja en suosittele käyttää paria sataa euroa i7 prossusta koska se tuo vain noin 15% lisää tehoa.
Itse panostin levyn kokoon.
santerin kirjoitti:Tätä on varmaaan kysytty moneen kertaan, mutta:
Itsellä riittää 4GB ramii samoihin toimenpiteisiin.
Ja en suosittele käyttää paria sataa euroa i7 prossusta koska se tuo vain noin 15% lisää tehoa.
Itse panostin levyn kokoon.
Nämä on loputtomia keskusteluja siitä, mikä "optio" kannattaa. Jos on varaa laittaa läppäriin sen mitä Air maksaa, siinä ei 150e tunnu enää missään. Itse olen ostanut koneet aina tehokkaimmalla kokoonpanolla ja se on taannut pisimmän käyttöiän. Esim iMac mid-2011, jossa SSD + 3,4GHz i7 + AMD 6970M ei radikaalisti eroa uusimman iMac:in tehosta. Ei ole tullut vielä haikailtua tehokkaamman iMac:in perään.
Pidenpää käyttöikää tuolla optiolla juuri haen. Eivätkä nuo muutokset montaa sataa euroa hintaan tuo lisää.
En ole ikinä ymmärtänyt ikinä tätä ihmisten tilan tarvetta. Toisilla ei tunnu kännykässäkään riittävän 32 gigaa, kun minä taas pärjäisin jo 1 gigalla.
Luulenpa että macbook airissa tuo vakio 128 riittää minulle . Lisää sitten tarvittaessa ulkoisella levyllä, tai muistikortilla.
Jos kerran haet pidempää käyttöikää paremmalla prossulla ja isommalla muistimäärällä, ehkä kannattaa tutustua tähän kirjoitukseen, ennen kuin tyydyt 128-gigaiseen.
applerules! kirjoitti:
OSX vaatii käyttäjältä vahvistuksen että asennetaanko haittaohjelma. En asenna FreeiTunesGiftCards nimisiä ohjelmia jos joku sivu niitä tyrkyttääkin.
nobu178 kirjoitti:....ja isommalla muistimäärällä, ehkä kannattaa tutustua tähän kirjoitukseen, ennen kuin tyydyt 128-gigaiseen.
Huh, hyvä että tuli otettua 8Gt RAM ja 256Gt kovalevy mikä näyttää olevan samsungin ja pääsee samoihin lukuihin kuin tuo 512Gt levy tuossa artikkelissa.
nobu178 kirjoitti:....ja isommalla muistimäärällä, ehkä kannattaa tutustua tähän kirjoitukseen, ennen kuin tyydyt 128-gigaiseen.
Huh, hyvä että tuli otettua 8Gt RAM ja 256Gt kovalevy mikä näyttää olevan samsungin ja pääsee samoihin lukuihin kuin tuo 512Gt levy tuossa artikkelissa.
Pitänee sitten ottaa tuo 256gt levyllä oleva, että pääsee noihin nopeuksiin. Hyvä tietää, kiitos tiedosta.