iMacissa on kiinni LaCien ulkoinen kovalevy, jossa on edellisen koneen varmuuskopio. Tuntuu, että Safari tai joku muu ohjelma käyttää levyllä olevia vanhoja tiedostoja, joka hidastaa koko masiinaa aivan helvetisti. Nyppäsin kovon irti ja iMac nopeutui silmissä.
Onko mitään keinoa saada selville mikä ohjelma käyttää noita vanhoja tiedostoja ja saada se loppumaan?
Ulkoinen kovo hidastaa iMacia
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ulkoinen kovo hidastaa iMacia
Viesti Kirjoittaja alluke »
-
Re: Ulkoinen kovo hidastaa iMacia
Viesti Kirjoittaja atheos »
Jos kaikki tiedostot on jo siirretty niin joko a) ei pidä sitä kiinni koneessa tai b) formatoi sen johonkin muuhun käyttöön. Ellei siellä ole jotain muutakin siis kuin se varmuuskopio. Mutta siltikin mitä sitä vanhoja varmareita säilyttämään, kun data on siirretty niin vanhat pois ja uutta tilalle.
Mutta siis ei minkään ohjelman kyllä sitä pitäisi käyttää, korkeintaan Spotlightin indeksointi siellä rullaa ja sekin vain siihen asti kunnes on valmista. OS X -ohjelmat viittaavat kaikkiin käyttämiinsä tiedostoihin sellaisella tavalla, ettei tietojen käyttö vahingossa väärältä taltiolta pitäisi olla mahdollista ellei näin ole erikseen määritetty (no kerran tuli vastaan että yksi syntikka käytti soundiensa hakuun /Volumes/Macintosh HD/Library eikä /Library/ ja se lahosi kun vaihtoi kovalevyn nimen). Joku muu tuossa nyt on. Esim. erinäiset tiedostodialogit kuten avaa/tallenna toisinaan aiheuttavat pienen viiveen jos levy on mennyt virransäästötilaan ja Finder sen sieltä herättelee uniltaan ja kohteliaasti odottaa, että levy vastaa jotain.
Keinoja on toki, esim. Järjestelmän valvonta kertoo jos joku prosessi alkaa hörppiä prossutehoja kun levyn kytkee kiinni. Konsolilla voi tutkia järjestelmän lokitiedostoja ja mitä näitä on. Mutta toki ensiksi itse miettisin että onko se koko varmuuskopio tarpeen tai levyä roikottaa koneessa kiinni.
Mutta siis ei minkään ohjelman kyllä sitä pitäisi käyttää, korkeintaan Spotlightin indeksointi siellä rullaa ja sekin vain siihen asti kunnes on valmista. OS X -ohjelmat viittaavat kaikkiin käyttämiinsä tiedostoihin sellaisella tavalla, ettei tietojen käyttö vahingossa väärältä taltiolta pitäisi olla mahdollista ellei näin ole erikseen määritetty (no kerran tuli vastaan että yksi syntikka käytti soundiensa hakuun /Volumes/Macintosh HD/Library eikä /Library/ ja se lahosi kun vaihtoi kovalevyn nimen). Joku muu tuossa nyt on. Esim. erinäiset tiedostodialogit kuten avaa/tallenna toisinaan aiheuttavat pienen viiveen jos levy on mennyt virransäästötilaan ja Finder sen sieltä herättelee uniltaan ja kohteliaasti odottaa, että levy vastaa jotain.
Keinoja on toki, esim. Järjestelmän valvonta kertoo jos joku prosessi alkaa hörppiä prossutehoja kun levyn kytkee kiinni. Konsolilla voi tutkia järjestelmän lokitiedostoja ja mitä näitä on. Mutta toki ensiksi itse miettisin että onko se koko varmuuskopio tarpeen tai levyä roikottaa koneessa kiinni.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Olen itse törmännyt vastaavaan, että Mac OS X saattaa mitä erikoisimmissa tilanteissa haluta jotain pysähdyksissä olevalta ulkoiselta levyltä. Kaikki menee silloin jumiin niin pitkäksi aikaa, kun levyllä kestää pyörähtää käyntiin, vaikka levyllä ei edes pitäisi olla mitään sellaista, jota se saattaisi tarvita tuolla tavalla.
Sitä tapahtuu kuitenkin niin satunnaisesti ja eri ohjelmien kanssa ettei ko. käyttäytymistä voi oikein yhdistää mihinkään tiettyyn ohjelmaankaan.
Sitä tapahtuu kuitenkin niin satunnaisesti ja eri ohjelmien kanssa ettei ko. käyttäytymistä voi oikein yhdistää mihinkään tiettyyn ohjelmaankaan.
Viimeksi muokannut tuomas92, 28.7.2013 klo 12.00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A1398 ● www.tuomashamalainen.com
-
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
Konsoliin:
sudo lsof +D /Polku/ulkoiselle/asemalle
Tuo kertoo mitkä prosessit käyttävät kyseisen polun takaa löytyviä tiedostoja.
sudo lsof +D /Polku/ulkoiselle/asemalle
Tuo kertoo mitkä prosessit käyttävät kyseisen polun takaa löytyviä tiedostoja.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Noinhan tuo toimii, eli ulkoista nukkuvaa levyä välillä odotellaan. Jos joku keksii avun tuohon niin kiitos!
-
Viesti Kirjoittaja Finadeon »
Jos et halua repiä levyä fyysisesti irti koneesta niin terminaalissa komento diskutil unmount levyn nimi "irrottaa" levyn. Kun taas tarvitset niin diskutil mount levyn nimi "liittää" sen käytettäväksi. Itse olen tehnyt noista applescriptit jolloin saan yläpalkista kahdella klikkauksella levyn aktiiviseksi varmuuskopiointia varten, ja sen jälkeen taas levyn hiljaiseksi kun sitä ei tarvita.
Jos levy on irrotettu (unmount), niin se herää kerran aina kun koneen herättää unesta, mutta ei häiritse sen jälkeen ennen kuin sen itse liittää (mount). Koneen käynnistyessä levy liitetään automaattisesti, mutta senhän voi sitten itse heti koneen käynnistyttyä irrottaa.
Jos levy on irrotettu (unmount), niin se herää kerran aina kun koneen herättää unesta, mutta ei häiritse sen jälkeen ennen kuin sen itse liittää (mount). Koneen käynnistyessä levy liitetään automaattisesti, mutta senhän voi sitten itse heti koneen käynnistyttyä irrottaa.
Viimeksi muokannut Finadeon, 29.7.2013 klo 19.49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka