mika_t kirjoitti:Miten tuo uusin Air on tehottomampi suhteessa siihen Retina 13" -malliin nähden? Prosessori on aavistuksen nopeampi, sen sijaan näytönohjain jää uusimmalle Airille, samoin SSD, eli käytännössä ns. reaalielämän nopeus on todennäköisesti jopa hitaampi kuin mitä Air, se retinä-Pro kun joutuu pyörittämään hurjemman määrän pikseleitä ruudullansa.
Itse olen tähän päivään asti ihmetellyt miksi Apple on tehnyt Retina 13":n ja ei laittanut siihen kunnollista näytönohjainta. Tuommoisenaan se on todella outo lintu. Ihanne olisi jos luopuisivat ns. retinasta ja laittaisivat ihan vaan perinteisen full hd:n siihen resoluutioksi eikä mitään resonvaihtokikkailuja, tai sitten myöntäisivät tosiasiat ja laittaisivat siihen kunnollista rautaa hoitamaan niitä lisäpikseleitä.
Ei sillä etteikö konsepti sinänsä kiinnostaisi itseänikin, pitää katsella mitä Apple laittaa Haswellin myötä retinoihin, jos tulee dedikoitu näytönohjain, niin mikä ettei, mutta vähän luulen, että ei ole tulossa, vaan jatkavat nuhapumppu -meiningillä.
Tietysti Air:istakin saa todella tehokkaan komponenttikikkailulla. Itse otin tuohon "ne paremmat" komponentit mitä Apple tarjosi suoraan (256 SSD, 2,6 GhZ yms.)
iPadien ja iPhonejen jälkeen näin vain "pakonomaiseksi" jatkaa Retina-linjalla.
Näytönohjain (tai sen puute...) oli itsellekin se ainoa suuri kysymysmerkki. Luotan kuitenkin Applen arvostelukykyyn, että kone pelittää hyvin.
Isoin etu on kuitenkin valmis HDMI-liitäntä; kun koneella pitää paljon esityksiä yms. näyttää niin se helpottaa allekirjoittaneen elämää melkoisesti. Samalla voi olla varma kuvanlaadusta
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)