Onko kenelläkään kyseisen koneen ostokuittia tallella tai tietoa mikä on ollut koneen hinta uutena vuonna 2008? Muistaisin hinnan olleen joitain satasia alle 2000 euron.
Kone hajosi ja se ilmeisesti menisi vakuutuksen piikkiin ja nyt tarvittaisiin tieto tuon hankintahinnasta. Olen jo ehtinyt tuhoamaan ostokuitin ja tilitapahtumat noin kaukaa ei löydy enää itsepalveluna verkkopankista. Katsotaan sitten mitä siitä hyvittäisivät ja kannattaako sitä enää vakuutukseen laittaa, kun vähentää omavastuun mahdollisesta hyvityksestä
MacBook Pro Retina 13-inch/Late 2012/2,5 GHz Intel Core i5/8 Gt 1600 MHz:n DDR3/OS X 10.10
iPad 2 3G iOS 8
Vakuutushinta lasketaan mielestäni uuden vastaavan koneen hinta miinus ikävähennykset. Eli vastaava uusi kone on halvin Storessa oleva MacBook Pro, jonka hinnasta sitten lasketaan vähennykset: http://store.apple.com/fi/mac/family/macbook-pro
Kannattaa lukea vakuutusehdot loppuun asti, esim. Ifin ehdoista selviää ettei vastaavan uudisesineen hankintahintaa sovelleta seuraaviin apparaatteihin, olkoon ne yli tai alle viisi vuotta vanhoja:
- Viihde- ja muut elektroniset laitteet sekä optiset laitteet (ei kuitenkaan
kiikarit ja kaukoputket) 9 %
– Polkupyörät 9 %
– Kodinkoneet 9 %
– Muut koneet ja laitteet 5 %
– Kannettavat tietokoneet ja
vastaavat 30 %
– Muut ATK-laitteet 15 %
– Silmälasit 15 %
– Urheiluvälineet ja varusteet 15 %
– Käyttövaatteet ja jalkineet 15 %
– Yrittäjätoiminnan omaisuus 15 %
– Matkapuhelimet ja vastaavat 30 %
skip kirjoitti:En omia vakuutusehtojani muista, mutta Iffillä mulla on sovellettu juuri uuden vastaavan hintaa yhteen MacBookiin, iPhoneen ja MacBook Prohon.
Näin myös minulla pari vuotta ja toinen tapaus nelisen vuotta sitten.
Iffi ei noin vanhasta koneesta maksa pennin jeniä. Keväällä hajosi 2010 ostettu MacBook Pro ja hyvä ettei revennyt nauramaan se eukko linjan toisessa päässä ku soitin. Vaihdoinkin sitten yhtiötä koska läppäri on oikeastaan ainoa arvokkaampi (yli tonnin) esine mitä kotoa löytyy.
Iffillä oli ikävähennys 90%, Lähivakuutuksella olis ollut 50%.
Elämän betatestaaja, graafinen suunnittelija ja markkinointimies.
protagonist kirjoitti:Iffi ei noin vanhasta koneesta maksa pennin jeniä. Keväällä hajosi 2010 ostettu MacBook Pro ja hyvä ettei revennyt nauramaan se eukko linjan toisessa päässä ku soitin.
Mikset tehnyt netin kautta vahinkoilmoitusta?
Minä olen melkein aina tehnyt ilmoitukset if:n nettisivujen kautta ja kohtuullisissa korvauksissa rahat olleet heti seuraavana päivänä tilillä. Kalliimmissa tapauksissa pitänyt hakea korjausarviot ja skannata ja mailata tarkastajalle. On joitakin vakuutusyhtiöitä, joille vahinkoilmoitusta ei voi tehdä netin kautta, ja niihin en koskaan vaihtaisi. En usko että 2010 olisi ollut ongelma, jos asiallisesti vahinkoilmoituksen täyttää, joku maceistä tuntematon ollut puhelimen päässä. PC-koneistahan se hinta romahtaa hetkessä ja vastaavan koneen hinta samoin.