khaosaming kirjoitti:
-----------------
Onneksi uudessa järjestelmässä on sama, mistä autonsa hankkii. Uuden auton tai käytetyn saa tuoda EU-alueelta tullitta ja veroitta. Myös ALV:n voi (ja pitää) maksaa lähtömaahan. Vanha systeemi oli pelleilyä alusta loppuun. Suurin menettäjä on suomalainen maahantuontiporras, jonka yhteistyö verottajan kanssa on taannut heille suljetun talouden kilpailuedun. Verollinen hinta on laskettu maahantuojan myyntihinnasta, jossa on mukana katteet.
Tasaveromallia ajetaan Suomessa kaikkialle. Miksi auton kohtelun pitäisi olla erilainen kuin vaikkapa varainsiirtoveron asunto-osakkeissa? Tai miksi ulkomailla asuva (eestiläinen raksamies) saa ajaa Suomessa verottomalla autolla, mutta suomalainen ei? Uudessa mallissa myös se eestiläinen vierastyöläinen joutuu maksamaan käyttömaksua.
Luulen, että autoveron poistuttua autonvalmistajat laittavat uusia tehtaita aivan Suomen rajan tuntumaan Venäjälle ja Suomen puolelle perustetaan myyntiorganisaatio. Autoralli Hangon vapaasatamasta kääntyy päinvastaisen suuntaan.
Edelleen menee yli hilseen. Myykö saksalainen tms. autokauppias auton ilman katetta eli ostohinnalla? Minä olen aina ollut siinä luulossa, ettei sellainen kauppias kauan kauppaa tee.
Autoveron laskentamalli on kuitenkin eduskunnan säätämä laki, joka on kaikille sama.
Mutta mitä siitä.
Uusia tehtaita ei Suomen markkinoiden takia Venäjälle perusteta, Suomen vuosimyynti on autonvalmistajille muutaman tunnin tuotanto ja teollisuudessa on koko ajan ylikapasiteettia kun tehtaita pannaan Euroopassa kiinni jatkuvasti. Laskepa: esim. Toyota ja VW myyvät noin 9 milj. autoa vuodessa, Suomeen reilut 13000 autoa kumpikin...olisiko yhden päivän tuotanto.
Kyllä fakta on tässä, että
a) veroja ei haluta maksaa, erityisesti ei autosta
b) jokainen haluaa ajaa uudella autolla
c) uusi auto ei saisi maksaa juuri mitään
d) autoilu on sikakallista jo nyt
mutta veroja on kerättävä jatkuvasti enemmän, jotta suunnaton virkamiesarmeija pidetään leivässä.
En minä mitenkään erityisesti veroja rakasta, mutta autoverosta valittaminen ei oikein nappaa. Kuten edellä sanoin, autovero on sikäli rehellinen että se maksetaan kerran ja se siitä. Ero on siinä, jos ostaa auton osamaksulla, maksaakso kolme vuotta pankille vai loputtomasti valtiolle. Kuukausieräkään ei veron osuuden suhteen paljon taida poiketa?
Sen sijaan autojen jatkuva moninkertainen verottaminen jurppii, ja erityisesti tämä uusi malli jolla iso osa porukasta maksaa raskaasti verot uudestaan, ei ole oikein.
Eli sen ulkomailta tuodun auton/prätkän hinnassa säästetty tonni maksetaan moninkertaisesti kilometriveroina. Lisäksi, se mistä tässä ei taas puhuta, on sen veron keräämisen hinta - laitteet, asennus, tietoliikennekulut?
To grow old is inevitable...to grow up is optional.