Jep, asia on kyllä noinkin jos puhutaan vain ajatustasolla aiheesta, mutta sitten kun pitäisi herättää joka maassa markkinointi- jakelu- sekä myyntikoneisto, hoitaa jälleenmyyjien ja huoltojen mahdollinen koulutus yms., niin kannattaako sitä sitten tehdä jos laitteita tulee vain pieni ripaus ja muut sitten joskus toiste määrittelemättömänä ajankohtana? Bonuksena se, että toki päälle tulee se kaikki logistinen säätö, että mitä otetaan ja milloin tuotantolinjalta eroon, nyt kun värien määrää on kasvatettu, niin pitäisi kuitenkin vähän jokaista saada matkaan.
iPhone 5:n omaavat tuotanto-ongelmat aiheuttivat mittavia viivästyksiä myynnissä ja tuo aiheutti mielestäni mutu-tuntumalla enemmän närää meissä asiakkaissa kun laitteita sai tai ei saanut ilman mitään logiikkaa, itselläkin taisi mennä kaksi kuukautta, että jouduin käyttämään Lumiaa ainoana puhelimena ja se oli kauheaa se kun olin jo laittanut 4S:n eteenpäin.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eli ehkäpä Apple oppi aiemmasta jotain ja ei mielellään aiheuta asiakaskunnassa närää lupaamalla jotain mihin se ei pysty vastaamaan, etenkin nyt kun 5S:n osalta sormenjälkisensorit ovat ilmeisesti se tuotantoa voimakkaasti rajoittava tekijä. Välillä pistää miettimään, että onko C-malli tuotu rinnalle vain siksi, että oli jo etukäteen tiedossa tuotanto-ongelmat, mutta saadaan silti jotain uutta iPhonea kauppoihin S-mallia odotellessa?
Kyllähän nämä on kaikki laskettu Applen osalta ja voisi kuvitella, että erityisen tarkkaan onkin, onhan siellä logistiikka/kustannusvelho puikoissa (Cook), eikä niinkään paras mahdollinen teknologiajohtaja.