Googlailu ja keskustelupalstojen koluaminen ei ole auttanut, joten yritetään taas kysellä itse.
Tarkoituksena olisi siirtää Macbookista (early 2008, Lion) tiedostoja Mac Prohon (early 2009, Mountain Lion), välissä firewire 800/400 -kaapeli. Olen käynnistänyt Macbookin T-moodissa, ja firewire-symboli leijuu ruudussa. Nettikeskustelujen ym. ohjeiden mukaan koneen pitäisi nyt näkyä Mac Pron työpöydällä, vaan eipä näy. Olen myös kokeillut siirtymisapurilla, mutta sekään ei löydä Macbookia. Kummastakin koneesta on palomuurit pois päältä ja uusimmat käyttispäivitykset asennettu. Kaapeli toimii muilla laitteilla, enkä oikein usko että laitteistossa olisi muutenkaan vikaa.
Jossakin neuvottiin hoitamaan homma verkkoasetusten kautta. Mac Pron järjestelmäasetusten verkkotietojen mukaan firewire ei ole yhteydessä: "FireWire-laitteita, joissa on verkkotoiminto, ei ole liitetty." Mitenkäs tämä sitten hoituisi, ja miksiköhän tuo suoraan firewirellä liittäminen ei onnistu?
(Tämän saa suosiolla siirtää tyhmien kysymysten ketjuun, jos siltä tuntuu. Etenkin verkkoyhteysasioissa olen aika pihalla suurimman osan aikaa.)
Firewire-ongelma (siirto Macbookista Mac Prohon)
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Firewire-ongelma (siirto Macbookista Mac Prohon)
Viesti Kirjoittaja unohdus »
Viimeksi muokannut unohdus, 23.9.2013 klo 15.16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Macbook Pro (2012), Mac Pro (2009), Commodore 64C (1986), Sinclair ZX Spectrum (1984), Samsung Galaxy S9+ (2018)
-
Re: Firewire-ongelma (siirto Macbookista Mac Prohon)
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Ei näy työpöydällä, jos Finderin asetuksissa ei ole kohdassa täppää.unohdus kirjoitti:Googlailu ja keskustelupalstojen koluaminen ei ole auttanut, joten yritetään taas kysellä itse.
Tarkoituksena olisi siirtää Macbookista (early 2008, Lion) tiedostoja Mac Prohon (early 2009, Mountain Lion), välissä firewire 800/400 -kaapeli. Olen käynnistänyt Macbookin T-moodissa, ja firewire-symboli leijuu ruudussa. Nettikeskustelujen ym. ohjeiden mukaan koneen pitäisi nyt näkyä Mac Pron työpöydällä, vaan eipä näy. Olen myös kokeillut siirtymisapurilla, mutta sekään ei löydä Macbookia. Kummastakin koneesta on palomuurit pois päältä ja uusimmat käyttispäivitykset asennettu. Kaapeli toimii muilla laitteilla, enkä oikein usko että laitteistossa olisi muutenkaan vikaa.
Jossakin neuvottiin hoitamaan homma verkkoasetusten kautta. Mac Pron järjestelmäasetusten verkkotietojen mukaan firewire ei ole yhteydessä: "FireWire-laitteita, joissa on verkkotoiminto, ei ole liitetty." Mitenkäs tämä sitten hoituisi, ja miksiköhän tuo suoraan firewirellä liittäminen ei onnistu?
(Tämän saa suosiolla siirtää tyhmien kysymysten ketjuun, jos siltä tuntuu. Etenkin verkkoyhteysasioissa olen aika pihalla suurimman osan aikaa.)
Avaa Finderin ikkuna ja tarkista sitten Finderin asetukset niin, että on täppä kohdässä, joka antaa näyttää ulkoiset asemat työpöydällä ja sama sivupalkissa.
Sitten pitäisi alkaa näkymään...
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.
R.
-
Ei tosiaan ollut Finderin asetuksissa noita valittuna, mutta nyt on - ja työpöydällä näkyy vain Mac Pron omat levyt.
Macbook Pro (2012), Mac Pro (2009), Commodore 64C (1986), Sinclair ZX Spectrum (1984), Samsung Galaxy S9+ (2018)
-
Viesti Kirjoittaja nobu178 »
On muitakin keinoja siirtää tiedostoja macilta toiselle. Ajatellen siirtonopeutta itse kokeilisin ainakin verkkokaapelia. Alla on joitakin juttuja, joihin kannattaa tutustua:
Mac OS X v10.6: How to use Migration Assistant to transfer files from another Mac (tämä on luonnollisesti vähän vanhentunut)
OS X Mountain Lion: Transfer your info from a computer or disk
Mac OS X v10.6: How to use Migration Assistant to transfer files from another Mac (tämä on luonnollisesti vähän vanhentunut)
OS X Mountain Lion: Transfer your info from a computer or disk
Viimeksi muokannut nobu178, 24.9.2013 klo 2.57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Siirtymisapuriahan jo olin kokeillutkin (firewirellä siis), mutta jämähti toisen koneen etsintään. Siirsin nyt sitten lopulta matskut CAT5-verkkokaapelilla, mutta siinäkin oli omat ongelmansa kansioiden ja jopa yksittäisten tiedostojen käyttöoikeuksien ym. kanssa -> käsityöksi paikoin meni. Olisi kuitenkin kiva tietää, miten vastaisuudessa tuon firewirenkin saisi toimimaan, kun kerran sellaiset liitännät löytyvät sekä Mac Prosta että Macbookista.
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Target Disk Moden kuuluisi toimia automaattisesti juuri noin kuten olit yrittänytkin. Mutta ei siis toiminut. Tapauksessasi uskoisin siis ensisijaisesti liitinongelmaan. Jomman kumman koneen liittimessä on joko gakkaa tai sitten liitin tai sen logiikka on yksinkertaisesti rikki. Piuhahan sinulla oli testattu ehjäksi.
Siirtymisapuri toimii target disk moden lisäksi myös verkon kautta, eli ethernetin ja Wi-Fin yli. Kuten huomattua, niin siirtymisapuria käytettäessä tiedostojen oikeudet siirtyvät vaivattomammin kuin verkkojaolla (afp, smb, ftp) tiedostoja siirrettäessä.
Verkon yli käytettäessä Siirtymisapurissa pitää huomata klikata sitä "käytä verkkoa" -nappia.
Siirtymisapuri toimii target disk moden lisäksi myös verkon kautta, eli ethernetin ja Wi-Fin yli. Kuten huomattua, niin siirtymisapuria käytettäessä tiedostojen oikeudet siirtyvät vaivattomammin kuin verkkojaolla (afp, smb, ftp) tiedostoja siirrettäessä.
Verkon yli käytettäessä Siirtymisapurissa pitää huomata klikata sitä "käytä verkkoa" -nappia.
-
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Siirtymisapuri pitää olla käynnissä kummallakin koneella. Muuten ei toimi eikä löydä mitään erään kokemuksen mukaan.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka