Jos nyt sitten jatketaan täällä...
Trafi: Harrasteilmailun turvallisuustilanne masentavan kehno
Liikenneministeriö käynnistää harrasteilmailun riskikartoituksen jo tänä keväänä. Hän on huolestunut harrasteilmailun turvallisuustilanteesta, sillä viime aikoina on tapahtunut useita vakavia onnettomuuksia.
Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu pitää erittäin tärkeänä, että muun muassa Virkkusen esille nostama riskikartoitus tehdään laaja-alaisesti.
– Harrasteilmailun turvallisuustilanne on tällä hetkellä masentavan kehno, hän sanoo MTV Uutisten haastattelussa.
– Kysymys on nyt harrasteilmailun toimintaedellytyksistä.
Monet onnettomuudet ovat liittyneet ultrakeveisiin koneisiin, joiden osalta turvamääräyksiä on jo tiukennettu. Hentun mukaan ongelmia on monenlaisia.
– Tapahtuneiden valossa ei ole selkeitä, yksiselitteisiä syitä, mutta joitain yhteisiä piirteitä vaaratilanteissa on nähtävissä. Huoli on esimerkiksi se, että kustannustason noustessa lentäjien taitotaso ei kasva, vaan pahimmillaan saattaa minimitasosta edelleen hiipua. Siitä ei hyvää seuraa.
itse rakennettujen koneiden jatkuva lentokelpoisuus jää omistajan harteille. Trafi tekee vain pistokokeita - vastuu on Hentun mukaan yksiselitteisesti omistajalla.
– Ihmiset itse hakeutuvat tähän toimintaan ja on ymmärrettävä riskit, jotka siihen liittyy
Jotenkin on jäänyt lisääntyvistä onnettomuuksista sellainen maku, että luotetaan liikaa asioiden sujuvan "kyllä se siitä", eikä varmisteta kaiken olevan kunnossa. Tämä ei tietenkään koske turvallisuuden vakavasti ottavia harrastajia, mutta välinpitämättömyyttä lienee viime aikoina ollut ilmassa liikaa.
Trafin ilmailujohtaja: "Alan piirissä on asenneongelmaa"
Suomen Ilmailuliiton mielestä suomalaisten harrastajien turvallisuuskulttuuri on korkealla tasolla. Lajipäällikkö Jari Lehti ei näe yleisessä asenteessa ongelmaa, josta pitäisi olla huolissaan.
"En voi tietenkään sanoa, etteikö olisi parantamisen varaa, mutta suhteellisen korkealla tasolla alan turvallisuus tällä hetkellä on."
Suhteellisuus on suhteellista - koneita on ruvennut putoilemaan merkittävästi aikaisempaa useammin, ja Lehden mielestä turvallisuuskulttuuri on korkealla tasolla? Ilmeisesti ei kuitenkaan riittävän korkealla - onnettomuuksien määrästä päätellen.
Liikenteen turvallisuusviraston, Trafin, ilmailujohtaja Pekka Henttu toivoi maanantaina, että ilmailuyhteisö on viimein Jämijärven onnettomuuden myötä herännyt.
"Alan piirissä on varmasti asenneongelmaa. Kun Onnettomuustutkintakeskus selvitti viime vuosina sattuneita onnettomuuksia yhdessä Suomen Ilmailuliiton ja Suomen Moottorilentäjäliiton kanssa, löydettiin asioita, joissa taustalla oli asenteeseen liittyviä kysymyksiä."
Tämä ei yllätä. Nyt vain odotellaan harrastajien protesteja tutkinnasta ja lisääntyvästä valvonnasta.
- - -
Onnettomuuden kulku alkaa selvitä:
Turmakoneessa ehdittiin tehdä hätäpoistumispäätös
Jämijärven turmakone kääntyi syöksyyn ohjausongelmien takia