Hyviä neuvoja pyydetään:
Asensin Windows 7:n vuoden 2009 iMaciin boot camp-apurin tuella.
Asennus sujui ihan hyvin ja Windows on käytössä. Kun olin asialla ensimmäistä kertaa, niin tuli kai tehtyä arviointivirhe...
Ohjeissa puhuttiin Win 7 asennuksen tarvitsevan tilaa noin 20 gigaa. Varasin silti reilusti 32 Gt.
Kun sitten asensin pojan toivomaa peliä, tuli ilmoitus, että aseman C (boot camp) tila on loppumassa. En sitten tajunnut varata ohjelmille tilaa...
Nyt kysynkin kokeneemmilta:
- Macin HD näkyy windowsissa, mutta sen kapasiteettiako ei voi käyttää?
- voinko jotenkin lisätä boot campin levytilaa, vai onko asennus aloitettava alusta?
- voiko (miten&missä vaiheessa) boot camp-tilaa osioida esim. kahteen osaan (C esim 50, D esim. 250 Gt)?
Boot Camp levytilaongelma
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Boot Camp levytilaongelma
Viesti Kirjoittaja teehoo »
-
Re: Boot Camp levytilaongelma
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Kaikkiin kolmeen kysymykseesi vastaus on luullakseni kielteinen - keskimmäisestä en ole aivan varma.
Itse lähtisin tekemään Winclone-ohjelmalla (halpa maksullinen kilke) palautuskelpoisen kopion Bootcamp osiosta. Sitten Bootcamp apurilla nykyisen osion poisto ja uuden isomman osion luonti.
Ja lopulta sisällön palautus Winclonella. Kaikki tämä siis tapahtuu Macissä. Saattaa olla, että tuo uusi osio pitää alustaa NTFS:ään ennen palautusta, eli sen verran Windows-asennusta täytyy välillä tehdä.
Winclone-kopion voi tehdä Macin käynnistyslevylle, jos vapaata tilaa on ainakin sen uuden isomman osion verran. Tai sitten ulkoiselle levylle.
Itse lähtisin tekemään Winclone-ohjelmalla (halpa maksullinen kilke) palautuskelpoisen kopion Bootcamp osiosta. Sitten Bootcamp apurilla nykyisen osion poisto ja uuden isomman osion luonti.
Ja lopulta sisällön palautus Winclonella. Kaikki tämä siis tapahtuu Macissä. Saattaa olla, että tuo uusi osio pitää alustaa NTFS:ään ennen palautusta, eli sen verran Windows-asennusta täytyy välillä tehdä.
Winclone-kopion voi tehdä Macin käynnistyslevylle, jos vapaata tilaa on ainakin sen uuden isomman osion verran. Tai sitten ulkoiselle levylle.
-
Ehkä sitten kuitenkin poistan nykyisen boot camp-osion ja asennan koko homman uudelleen - isommalla tilavarauksella kuitenkin.
Vai unohdanko / enkä huomaa jotain...?
Vai unohdanko / enkä huomaa jotain...?
-
Viesti Kirjoittaja gonzarello »
Minä muistaakseni olen paininut samanlaisen ongelman kanssa, ja jaoin OSX:n osion kahteen osioon, joista toisesta tein NTFS -levyn, ja windows sen hyvin näki ja osasi sille kirjoittakin, mutta sen penteleen pelin asennus muulle kuin käyttöjärjestelmälevylle ei onnistunutkaan, eli jouduin myös tekemään koko Bootcamp asennuksen alusta uudelleen, tarpeeksi isolla osiolla.
Viimeksi muokannut gonzarello, 26.9.2013 klo 8.20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Katsoppa kuitenkin tuo Winclone - säästyt siljoonien Windows Updatejen (ja omien ohjelmiesi) uudelleenasennukselta.
http://twocanoes.com/winclone
-
Viesti Kirjoittaja geekutonen »
Minä ehdotan myös tutustumista Winclone-ohjelmaan. Olen itse käyttänyt sitä muutaman kerran avuksi, kun Bootcamp osio on osoittautunut liian pieneksi tai olen vaihtanut kiintolevyn kokonaan uuteen. Säästyy tosiaan isolta työltä Windozen päivitysten kanssa. Ilmainen Winclone ei ole, mutta ei mielestäni kohtuuttoman hintainen säästyneeseen työhön suhteutettuna.
PowerMac G4 MDD
PowerBook G4 Ti
PowerBook G4 Ti
-
Kiitos neuvoista ja tuesta!
Winclone ostettu ja asennettu. Hyvin toimi ja nopeaa oli toiminta verrattuna kaiken aloittamiseen nollasta.
Boot Camp on nyt (toivottavasti) riittävän iso...
Winclone ostettu ja asennettu. Hyvin toimi ja nopeaa oli toiminta verrattuna kaiken aloittamiseen nollasta.
Boot Camp on nyt (toivottavasti) riittävän iso...
-
Viesti Kirjoittaja freek »
Voiko bootcampin/windowsin asentaa optibayhyn laitettuun levyyn?
Bootcamp assistant kyllä tarjoaa toista levyä vaihtoehdoksi, mutta toimiikohan sieltä kuitenkaan.
Bootcamp assistant kyllä tarjoaa toista levyä vaihtoehdoksi, mutta toimiikohan sieltä kuitenkaan.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka