Nyt olen vajaan viikon käytellyt
Jaybirdin BlueBuds X -kuulokkeita ja olen kyllä tyytyväinen. Aiempiin BT-nappeihin nähden nämä ovat olemattoman pienet ja kevyet korvissa. Äänen laatu on minulle ainakin täysin riittävä, eristävyys hyvä ja tuntuma kohdallaan. Tilasin tosin vielä
Complyltä pehmeämmät tuutit kun olen sellaisiin tottunut ja eristävyys niillä sen kuin paranee. Napeissa on lisäksi Liquipel-suojaus, joten ihan ensimmäisestä hikihelmestä näiden ei pitäisi kuolla.
Akku on kestänyt koko työpäivän ahkeraa kuuntelua, 6.15 - 16.20 parhaimmillaan, ennen kuin kuulokkeissa elävä pieni, hieman murtaen englantia ääntävä, Jenna-niminen nainen ilmoittaa "battery low." Sopimukseenhan kuuluu että näin tehdään kun akkua on vartti jäljellä. Kuulokkeet olivat koko tuon ajan päällä ja yhteydessä iPhoneen. Tietysti osa ajasta, ehkä parisen tuntia niihin ei syötetty ääntä. Eli ei mitään moittimista. Akku latautuu täyteen parissa tunnissa. Akun tila näkyy myös iPhonen näytöllä muiden ilmoituskuvakkeiden joukossa.
Johto on Jaybirdille tuttu littu ja mukana seuraa pari pientä palikkaa joilla sen voi kuroa lyhyemmäksi mikäli halajaa. Näin tein ja nyt ei ole turhaa piuhaa yläselkää kutittelemassa. Näissä malleissa ei tullut korvan yli laitettavia hipsuja, sen sijaan kuulokkeiden johdon voi laittaa menemään korvien yli (tällöin tosin stereo-efekti menee nurinperin.) Korvan yli laitettaessa myös johdossa oleva ohjauspulikka vaihtaa puolta.
Johdossa sijaitseva ohjain sisältää kolme painiketta, joiden takaa löytyy kaikki tarvittava Sirin herättelystä kappaleiden vaihtoon ja puhelutoimintoihin. Sirikin saa minusta näiden kanssa edellisiä kuulokkeita paremmin selvää, joten mikrofoni lienee parempi. Johtoon siirretty ohjaus on parempi kuin Freedomien kuulokkeissa sijainnut, mutta kaihoan edelleen Tapsterien elegantin hipaisuohjauksen perään. Tosin Pebblestähän minä soittoa ja soittoja pääasiassa tätä nykyä ohjailen (vielä kun saisi siihen äänenvoimakkuuden säädöt.)
Paritus onnistuu peräti kahdeksan laitteen kanssa, joten ihan äkkiä ei tule raja vastaan. Lisäksi paritus sujuu helposti ja laitteesta toiseen vaihdossa ei ole ollut ongelmia.
Kaiken kaikkiaan uskallan kyllä varauksetta näitä suositella.
Perus hipsteri. pelle. -mindgame