Minun pitäisi saada selville koneestani (Mac OS X)
- paljonko pelkkä käyttöjärjestelmä vie keskusmuistia ja mistä tieto löytyy?
- voinko saada selville yksittäisen prosessin(ohjelman) käyttämän muistinmäärän ja tehontarpeen (kuinka monta % prosessorin tehosta) ja kuinka se tehdään?
Olen nyt käynyt läpi eripaikkoja mutta en joko löydä tietoja tai en yksinkertaisesti ymmärrä "tietokonekieltä"
Pitää kurssille etsiä tiedot koneestani. Asiat ovat mulle aivan uusia ja kurssi on pc:lle niin pitää itse etsiä tieto. Harmi vaan etten ymmärrä näistä vielä mitään. Mulle pitää siis selittää rautalangasta vääntäen nämä.
Kävin aikaisemmin jo Järjestelmän valvonnassa mutta en tiedä mitä lukua pitäisi tuijottaa
En nyt siis ole ihan varma, mutta Järjestelmän valvonta-ohjelman ikkunan alareunassa voit valita muistin käyttö, esim. mulla on Lukittuna 1,3 gigaa josta suurin osa lienee OS X:n hallussa. Mutta sekin vaihtelee, koska OS X käyttää muistia sen mukaan mitä tarvitsee ja mitä on vapaana.
Yksittäiset prosessit löytyvät sen saman Järjestelmän valvonnan kautta. Niissäkin vaan on niin, että se muistimäärä ja tehontarve menee sen mukaan mitä ohjelma kulloinkin tekee. Esim. iTunes ottaa ja vapauttaa muistia sen mukaan mitä se tarvii. Samoin tehontarve vaihtelee sen mukaan mitä on tekeillä.
Ainoa missä noilla tiedoilla voi olla merkitystäkin on vikatilanteet, näkee mikä sitä muistia/tehoa rohmuaa, jos vaikka joku prosessi on jumissa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Komentorivillä top -komento lienee se joka kertoo ohjelman cpu käytön tarkimmin. Ongelmana lienee se, että top näyttää prosessien käyttäytymisen ja ohjelman yhdistämisen prosessinimeen ei aina ole ilmeinen. Olen joskus yrittänyt saada selville itunesin cpu-syönnin, mutta epäonnistunut. Muistin käytön kertoo vmmap. Tuo vaatiin prosessin numeron, mutta top näyttää prosessien id:t.
Ja tuohon komentorivillehän pääsee ohjelmalla nimeltä "Pääte" (lötyy Lisäohjelmat -kansiosta), se näin aloittelevalle kysyjälle kerrottakoon.
(top -komento jää siihen "pyörimään", sen voi katkaista control-c:llä)
Viimeksi muokannut eki, 11.10.2013 klo 22.15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hautsi kirjoitti:- paljonko pelkkä käyttöjärjestelmä vie keskusmuistia ja mistä tieto löytyy?
Tässä on nyt se ongelma, että mitä käyttiksellä tarkoitetaan tässä tapauksessa… Kun ei ole mitään yksittäistä "möhkälettä" mikä on käynnissä ja se olisi käyttis, vaan paljon pieniä ohjelmia mitkä tekee jotain tiettyä asiaa jonain hetkenä ja jonainen hetkenä niitä ei ole ollenkaan käynnissä. Sitten jos käyttäjä alkaa tekemään jotain niin taas jotain pikkuohjelmia käynnistyy jne. Kernel tietty pitää olla kokok ajan käynnissä joka on kaiken "ydin". Mulla OS X 10.6. vie kernel_task jotain 380 megatavua (eli noin 0,4 gigatavua) muistia.
Viimeksi muokannut Jamac, 15.10.2013 klo 10.51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.