mika_t kirjoitti:PayPalin edustaja puhui Helsingissä pidetyssä konfferenssissa, että NFC on vähän kuin Not For Commerce ja lyttäsi sen kokonaan. Sinänsä ihan aiheesta, hidastahan tuo on suurimmassa osassa ostoksia eikä tietoturvallisuus ole vielä sillä tasolla mitä pitäisi. Tuo sovellusmaksaminen vaikutti esim. takseissa ja otteluissa paljon fiksummalta.
http://www.digitoday.fi/bisnes/2013/10/ ... 1313845/66
PayPalin edustaja on tietysti tässä asiassa yhtä puolueeton kuin muutkin omaa ratkaisuaan myyvät.
Näissä maksuasioissa kannattaisi tutustua elämän tosiasioihin, siis muihinkin kuin kukkiin ja mehiläisiin. Maksutavat ratkaistaan ihan eri pöydissä kuin puhelinfirmoissa.
Luottokorttifirmat elävät sillä, että ne ottavat provikkaa kaikista maksuista. Jotta provikkaa kertyisi riittävästi, pitää kortteja olla paljon ja niille pitää myös olla paljon vastaanottavia kauppoja. Kun kauppias miettii, hyväksyykö hän jonkun kortin, on harkittavana siitä tuleva myynnin lisäys ja syntyvät kulut, joita ovat siis laitehankinnat, provikat ja toiminnan mahdollinen hidastuminen. Käytännössä kauppiaan sana painaa enemmän kuin kuluttajan, koska kulut käytännössä maksaa kauppias.
Jos Apple haluaa oikeasti maksamiseen mukaan, sen täytyy vakuuttaa kauppiaat. Toki Applen käyttäjät kuluttavat enemmän rahaa kuin jotkut muut, mutta se ei yksin riitä. Ensimmäisenä tulee vastaan provikat. Kauppiaat eivät hevillä hyväksy tuplaprovikoita. Osalle jo nykyisetkin ovat kipurajalla. Tinkiikö luottokorttifirma omistaan vai jättäisikö Apple provikat ottamatta. Ehkä Apple perustaa oman luottokorttifirman ja ohittaa nykyiset? Seuraavaksi tulevat laiteinvestoinnit. Kuinka todennäköistä on se, että kauppiaat hankkisivat jonkin spesiaalilaitteen Applen maksujen hyväksymiseksi? Se ei varmaankaan olisi halvempi kuin muut vaihtoehdot. Nykyiset luottokorttifirmat ovat valinneet nfc:n ja se on jo yleistynyt kaupoissa. Sitten, kun pojat tulette miehen ikään ja pääsette alkoon, löydätte sieltä jo nyt nfc-lukijan. Alepassahan te varmaan jo asioittekin. Mikä olisi se todellinen porkkana kauppiaalle hankkia rinnalle jokin muu systeemi ja maksaa sillä tehdyistä ostoksista lisäprovikkaa johonkin?
Yritän tällä sanoa, että normaalielämässä ja maksamisessa pyörivät niin isot rahat, että niissä isonkin teknologiafirman tekemiset ovat pikkujuttuja. Sinne meno edellyttäisi ihan toisenlaista otetta. Apple on tehnyt yrityksiä siihen suuntaan ja voi tietysti olla, että sen tekee mieli isompiin pöytiin. Silti se joutuu miettimään, riittääkö sen muskelit. Ajatellaan tilannetta, että Apple tuo markkinoille ihan oman tekniikkansa ja laittaa kauppiaat valitsemaan itsensä ja muiden välillä. En jaksa uskoa siihen ihan lyhyellä aikataululla.
Mutta voihan sitä visioida. Asiakas lukee suoraan kameralla viivakoodit paketeista ja kassalla asiakkaan puhelin parittelee kauppiaan puhelimen kanssa. Ostokset veloitetaan asiakkaan Apple-tililtä ja lisätään kauppiaan tilille. Kuitti jää sähköisenä molemmille. Apple ottaa prosentin välityspalkkion. Tässä Apple toimii luottokorttiyhtiönä ja pankkina. Sen täytyy tietysti täyttää niiltä edellytettävät vaatimukset verottajan, tilintarkastajan, harmaan talouden torjunnan sekä vakavaraisuuden kannalta. Ehkä Apple pystyisi tekemään sen kauppiaille kelpaavalla marginaalilla. Todelliset ongelmat ovat kuitenkin ihan muualla kuin tekniikassa.
Historiaa: Plus, Se, Ci, PB160, Duo230, LC475, Mac mini 2007, MacBook mid-2009 ja pari ei-Apple-macciä, iPhonet 4, 4s, 5, 5s 6s, 7, 8,11pro, SE, iPad 3 ja 4, AW0