inf kirjoitti:No ei se ole onnistunut jos laitteet jää hyllyyn, kuten maailmalla on nähtävissä.
Lisäksi vertaa laitetta muiden valmistajien saman hintaluokan laitteisiin...noh niiltä muilta valmistajilta saa oikeasti sitä nykyajan huippurautaa (jota taas 5S edustaa Applelta) tuolla 5C:n hinnalla ja halvemmallakin.
Katso vaikka Samsungin myyntimääriä viime kvartaalilta niin siinä näkee miten niitä laitteista oikeasti myydään. Siinä jää Applen luvut aika hiljaiseksi.
Ei tuo 5C tule applen markkinaosuuksia nostamaan yhtään sen enempää, nekin on laskusuunnassa, mutta katsotaan mitä nyt saavat q4:llä aikaan.
5C mallia on myyty miljoonia kappaleita joten ei se nyt ihan pelkkää pölynkerääjää edusta, kuten jo todettua,
tuossa hintaluokassa ei ole kovin montaa yksittäistä mallia joka toisaalta möisi enemmänkään. Nokia myy esim. 1020 -malliaan hyvällä tuurilla 5% 5C:n myyntiluvuista, HTC:n yksikään malli ei välttämättä pääse edes viiteen prosenttiin, Sonyllakin tekee tiukkaa Z-sarjalaisen kanssa, Nexus 5 mennee ohitse kun tulee (tosin, lienee hieman halvempikin) ja Sampalta pari mallia pystyy samaan, joten missä kohtaa se nyt floppasi? Onko meillä tiedossa
kuinka monta kappaletta Apple haluaa sitä ylipäätään myydä? Tuotteen tuominen markkinoille ei tarkoita, että sitä halutaan myydä äärettömästi, vaan sillä voidaan myös ohjata ihmisten ostokäyttäytymistä saman valmistajan johonkin toiseen tuotteeseen. 5C on suomalaisittain vähän huono tuote, täällä porukka on ehkä enemmän teknisorientoitunutta ja toisaalta, operaattorit eivät enää hirveästi laita kilpailutilanteesta johtuen tukia kytkyhintojen sisälle, tämä tarkoittaa, että 5C:n hinta on melko lähellä S-mallia ja koska näin on, useammat valitsevat S-mallin. Siinä missä maailmalla S-malli on jotain noin 2/3 -suhteessa C-malliin, Suomessa lukema voi olla lähellä 5/6 S:n hyväksi. iTorsti tuossa jo totesi hieman samaa aiemmin, että joissain maissa se huntti tarkoittaa isompaa rahaa kuin mitä meillä täällä Suomessa eikä kytkyjä ole edes välttämättä tarjolla.
Jotain kirjoittelin tuohon yläpuolelle, että
Applen tarkoituksena ei ole hankkia vain pelkkää volyymia, vaan lähteä ensisijaisesti tekemään kannattavaa bisnestä sille itselleen riittävän kokoisilla katteilla. Eli suomeksi, se ei edes halua kasvattaa markkinaosuuttaan ja
pitää olla todella yksinkertainen mikäli ylipäätään odottaa ja/tai uskoo, että yksi valmistaja kilpailisi kokonaista, satojen eri valmistajien yhteistä markkinaosuutta vastaan. Tämä on jo ideatasollakin niin absurdi, että en edes ymmärrä miksi tuosta puhutaan enää millään lailla puhelimissa tai tableteissakaan. Mielenkiintoisempaa olisi avata jokainen ekosysteemi auki ja katsoa yksittäisiä valmistajia sekä malleja, jos siis jonkinlaista markkina-analyysispekulaatiota halutaan harrastaa.
Samsung tekee bisnestä omalla tavallaan, suoltaa markkinat täyteen keskinkertaista kampetta mitättömillä eroavaisuuksilla kymmenien mallien osalta, se puree moniin kuten myynti osoittaa, mutta kuten Androidikin, ei se tarkoita absoluuttista hyvyyttä, järjestään Samsung on ottanut markkinaosuuksia hinnalla, laajalla tuotekirjolla, sekä agressiivisella markkinoinnilla, lisäksi anterotarjonta on ollut aivan viimepäiviin asti aivan surkeaa yleisesti ottaen, silmäpuoli on kuningas sokeiden joukossa. Se näyttää toimivan heille toistaiseksi, lähinnä heidän pitää toivoa, että kuluttajien laatu- ja innovaatio-odotukset eivät oleellisesti kasva jatkossa. Samoin täysi riippuvuus Googlen toimista Androidia kohtaan on piikki lihassa ja tietävät toki sen itsekin.