En voi ymmärtää, miten saatoin olla niin typerä, mutta lisäsin tietoturvaa ja vaihdoin salasanoja, paljon...
Samalla tuli vaihdettua Avainnipun pääsalasana, joka on siis myös koko koneen pääsalasana. Olen tässä googlettanut, mutta vielä ei ole tullut ratkaisua vastaan. Osaako joku täällä?
Avainnipun pääsalasana unohtunut
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
Avainnipun pääsalasana unohtunut
Viesti Kirjoittaja haatanen »
Viimeksi muokannut jjpeltola, 20.11.2013 klo 10.41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Otsikon hienosäätöä (kk) + otsikon hienosäätöä (jjpeltola)
Syy: Otsikon hienosäätöä (kk) + otsikon hienosäätöä (jjpeltola)
MacBook Pro 2,53 Ghz 15,4" Intel Core i5, Yosemite Public Beta 4,
iPhone 5 32 GB, Time Capsule 2T, Apple TV 3rd gen.
-
- Porttikiellossa
Re: avainnipun pääsalasana unohtunut - apua!
Viesti Kirjoittaja adele »
Epäselvästi esitetty asia. Pääsetkö koneeseen sisälle vai et?
Avainnipun salasana on yleensä sama kun käyttäjän salasana, mutta sen saa tietysti muutettua toiseksi. Lähtökohtaisesti, Jos unohdat avainnipun salasanan, avainnippu täytyy nollata.
Jos taasen olet unohtanut käyttäjän salasanan (joka siis lähtökohtaisesti on saman kun Avainnipun salasana), salasanan muuttaminen kyllä onnistuu, (ja pääset sisälle koneeseesi,) mutta tässäkään tapauksessa Avainnipun avaimia, salasanoja ja muita sen sisältämiä tietoja ei voida käyttää ja käyttäjän on luotava uusi avainnippu.
Avainnipun salasana on yleensä sama kun käyttäjän salasana, mutta sen saa tietysti muutettua toiseksi. Lähtökohtaisesti, Jos unohdat avainnipun salasanan, avainnippu täytyy nollata.
Jos taasen olet unohtanut käyttäjän salasanan (joka siis lähtökohtaisesti on saman kun Avainnipun salasana), salasanan muuttaminen kyllä onnistuu, (ja pääset sisälle koneeseesi,) mutta tässäkään tapauksessa Avainnipun avaimia, salasanoja ja muita sen sisältämiä tietoja ei voida käyttää ja käyttäjän on luotava uusi avainnippu.
Jo vuodesta 2004 - "foorumin käyttäjille pahaa mieltä ja ylimääräistä harmia foorumin henkilökunnallekin"
-
Re: Avainnipun pääsalasana unohtunut - apua!
Otetaan hieman tarkempi kuvaus:haatanen kirjoitti:En voi ymmärtää, miten saatoin olla niin typerä, mutta lisäsin tietoturvaa ja vaihdoin salasanoja, paljon...
Samalla tuli vaihdettua Avainnipun pääsalasana, joka on siis myös koko koneen pääsalasana. Olen tässä googlettanut, mutta vielä ei ole tullut ratkaisua vastaan. Osaako joku täällä?
Olen ilmeisesti tuhonnut Keychainin login-tiedoston. *En pääse* vaihtamaan/nollaamaan koko avainnippua. Kummallista kyllä pystyn kirjautumaan iCloudiin sen jälkeen, kun annan käskyn "pääsana > kumoa" -toiminnon tarpeeksi monta kertaa. Olen kuitenkin vaihtanut Apple ID:n varmasti, ja se on minulla tallella. Toisin sanoen se toimii esim. iCloud-yhteyksissä (jos sitä huvittaa), mutta esim. Googleen tarvittavat toiminnot (kalenteri, Maili, Safarin kirjanmerkit jne. eivät toimi)., koska admin-käyttäjän (minun) salasana ei toimi.
Olen myös kirjautunut vieraana, mutta se ei paranna asiaa, eikä uuden avainnipun luominen toimi. Tarvitsisin koneen pääsanaa (joka yleensä on sama kuin Apple ID). Olen vaihtanut tuota Apple ID:tä, ja se siis mahdollistaa iCloudin käytön, mutta muuten ei toimi. Saan joka kerran varoituksia, milloin mikäkin salasana/login-tiedosto puuttuu tai ei toimi. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
-
Viesti Kirjoittaja Pete3 »
Minulla ilmeni aivan samanlainen ongelma salasananvaihdon yhteydessä. Ja olen yrittänyt samat konstit, jotla eivät auta.
Seuraan kiinnostuneena, jos joku osaa antaa neuvot, kuinka saa nollattua avainnipun salasanat.
Suunnittelin viikonloppuna tyhjentäväni kovalevyn, asennan OSX:n uusiksi ja palautan käyttäjätilini Timamachine-varmuuskopiosta. Se ainakin taitaa auttaa...
Seuraan kiinnostuneena, jos joku osaa antaa neuvot, kuinka saa nollattua avainnipun salasanat.
Suunnittelin viikonloppuna tyhjentäväni kovalevyn, asennan OSX:n uusiksi ja palautan käyttäjätilini Timamachine-varmuuskopiosta. Se ainakin taitaa auttaa...
-
Mä olen jo testaillut osaa noista konsteista. OS X:n päivittäminen (mulla Maverick) ei toimi, koska päivitys vaatii pääkäyttäjän salasanaa, ja sitähän ei tähän hätään löydy (vaikka käytän Apple ID:tä). TimeMachinella yritin palauttaa avainnipun, mutta se oli puolestaan suojattu ilmeisen tietoturvariskin takia. Koko järjestelmän korvaamista TimeMachinella en ole vielä kokeillut, mutta se arveluttaa tuon avainnipun salaussuojauksen suhteen.Pete3 kirjoitti:Minulla ilmeni aivan samanlainen ongelma salasananvaihdon yhteydessä. Ja olen yrittänyt samat konstit, jotla eivät auta.
-
Viesti Kirjoittaja Pete3 »
No niin, ongelma ratkaistu. KVG auttoi jälleen...
Tällä konstilla sain koneeni kuntoon:
Re: Mavericks Keychain keeps asking to unlock "Local Items" after install
Nov 3, 2013 6:36 AM (in response to Npalamidis)
My solution to the "Local Items" Keychain Access password request for ____ accounts.
1. Open Finder
2. Click Go on Menu Bar
3. Click "Go To Folder"
4. Search ~/Libary/Keychains
5. Move the blue folder labeled 00000000-0000-0000-000000000000 to your desktop (or whatever it might be on your computer, different letters and numbers for each computer)
6. Restart your computer
7. Move the folder from your desktop to trash and delete
8. To check that this solved your problem, go to Finder --> Go (menu bar) --> Utilities --> Keychain Access... now your Local Items folder should be unlocked
This worked for me hopefully it works for you too!
:-)
My solution to the "Local Items" Keychain Access password request for ____ accounts.
1. Open Finder
2. Click Go on Menu Bar
3. Click "Go To Folder"
5. Move the blue folder labeled 00000000-0000-0000-000000000000 to your desktop (or whatever it might be on your computer, different letters and numbers for each computer)
6. Restart your computer
8. To check that this solved your problem, go to Finder --> Go (menu bar) --> Utilities --> Keychain Access... now your Local Items folder should be unlocked
-
Mulla ei toimi vieläkään! Login- ja system-avainniput puuttuu, enkä tiedä missä vaiheessa se on kadonnut. Voiko tässä jotenkin tehdä puhtaan asennuksen? Saan vain virheilmoituksia linjalla auth.token missing...Pete3 kirjoitti:No niin, ongelma ratkaistu. KVG auttoi jälleen...
1. Open Finder
2. Click Go on Menu Bar
3. Click "Go To Folder"
6. Restart your computer
-
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
-
Niin lähellä mutta niin kaukana. Näytti todella lupaavalta mutta Finder ei anna mun poistaa avainnippuja ilman salasanaa, joka on siis kadoksissa/poissa. Samoin multa puuttuu siis sekä system- että login-nippu. Argh. Kiitos kuitenkin! Tämä oli lupaavin yritys.
-
Viesti Kirjoittaja hfcoder »
Tämä on aika experiemental (vaativa) ja saattaa aiheuttaa ongelmia myöhemmin. En suosittele kenellekään, jos ei tiedä mitä tekee, mutta tätä voi yrittää, jos toinen vaihtoehto on puhdas uudellenasennus.
Eli kyseessä on root-käyttäjänä kirjautuminen.
Aloitetaan:
Avaa pääte.
Syötä komento (kirjoita ja paina enter)
sudo passwd
Näät rivin: syötä uusi unix-salasana. (Tai jotain vastaavaa)
Keksi jokin pitkä ja vaikea salasana. Kirjoita se paperille.
Kirjoita salasana. Merkkejä ei näy, mutta älä huolestu, ne luetaan kyllä.
Vahvista salasana.
Jos näät tekstin "salasana päivitetty onnistuneesti", kaikki on hyvin, jos et, yritä.uudestaan.
Sitten:
Kirjoita komento:
su -
Ja syötä salasana, jonka kirjoitit muistiin.
Sitten voit poistaa tarvitun tiedoston komennolla:
rm -rf /polku/teidostoon.txt
Lopuksi kirjoita exit
Huom!
Yllä esitetyllä tavalla voit vahingoittaa konettasi vakavasti. Pääkäyyttäjänä voi poistaa tai muokata MITÄ TAHANSA ja se tapahtuu ilman varoitustaa.
Huom!
Tämä ei välttämättä toimi.
Eli kyseessä on root-käyttäjänä kirjautuminen.
Aloitetaan:
Avaa pääte.
Syötä komento (kirjoita ja paina enter)
sudo passwd
Näät rivin: syötä uusi unix-salasana. (Tai jotain vastaavaa)
Keksi jokin pitkä ja vaikea salasana. Kirjoita se paperille.
Kirjoita salasana. Merkkejä ei näy, mutta älä huolestu, ne luetaan kyllä.
Vahvista salasana.
Jos näät tekstin "salasana päivitetty onnistuneesti", kaikki on hyvin, jos et, yritä.uudestaan.
Sitten:
Kirjoita komento:
su -
Ja syötä salasana, jonka kirjoitit muistiin.
Sitten voit poistaa tarvitun tiedoston komennolla:
rm -rf /polku/teidostoon.txt
Lopuksi kirjoita exit
Huom!
Yllä esitetyllä tavalla voit vahingoittaa konettasi vakavasti. Pääkäyyttäjänä voi poistaa tai muokata MITÄ TAHANSA ja se tapahtuu ilman varoitustaa.
Huom!
Tämä ei välttämättä toimi.
Apple user since 2013
MacBook Pro non-retina mid 2012 2,6Ghz 240GB SSD 16GB ram
Samsung galaxy S3 4g valkoinen.
MacBook Pro non-retina mid 2012 2,6Ghz 240GB SSD 16GB ram
Samsung galaxy S3 4g valkoinen.
-
Kiitos teille. Taisi olla niin, etten ollutkaan itse hajottanut avainnippua, vaan kyseessä voisi olla Maverick-bugi. Ainakin avunpyytäjiä verkossa löytyi, avuntarjoajia ei lainkaan. Sain homman korjattua (viime yönä, klo on nyt 10.30) yhdistelemällä teidän neuvojanne, kokeilemalla, ja näpyttämällä apinan raivolla. Kiitos.
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka