Minkälaiset kokemukset iPodien käyttäjillä on laitteen kestävyydestä ja tyyppivioista?
Nykyinen iPodini on toiminut, mutta se onkin vaihdettu takuuaikana viallisen akun vuoksi takuukorjattuun Applen Hollannin huoltopisteessä. Remote.-kuuloke -liitin pätkii jolloin kaukosäädin ei toimi kuin satunnaisesti. Tämäkin olisi ollut takuun piikkiin kuuluva vika, mutta liian hankala saada uusia kuulokkeita Applelta.
Miten olette korjauttaneet iPodeja takuuajan jälkeen?
Vuoden ollut todella kovassa käytössä. Päivittäin töissä missä varmasti kolahtelee vähän minne sattuu kun taskussa on ja hyvin toimii. Ei pätkimistä, ei mitään, vain loistavasti toimiva loistava soitin joka kulkee mukana lähes aina kun liikkeessä olen.
20 GB original iPod, 14 kk kovaa käyttöä takana. Ainoa varsinainen vika on ollut kaukosäätimen ajoittainen pätkiminen, mutta se on onneksi käytössä muutenkin hyvin harvoin. Käyttis on kaatunut pari kertaa. Akku kestää yhä pitkään. Kuulokkeet vaihdoin heti kättelyssä Sonyn MDR-Q33, "silmälasinsanka" -mallisiin, koska nappikuulokkeet eivät korvissani pysy. Melko huolettoman käsittelyni ansiosta herkkä pintamateriaali alkaa olla aika ruvella, mutta toisaalta se antaa myös persoonallisen leiman. Laitteen kun tunnistaa kuhmujen ja naarmujen perusteella omaksi vaikka pimeässä...
Ei mitään pahempia vikoja. Näytön kirkkaus pitää säätää aika korkeaksi, että näytöstä saa selvää (vika tuli softapäivityksen jälkeen) muuten ei ole mitään. Takakansi on tietysti aika naarmuilla, sillä kuljettelen iPodia ilman mitään suojia. Akku tuntuu kestävän ihan hyvin. Kyseessä siis vuoden vanha 15 GB -malli.
Hyvin on toiminut. Ainoa mitä on hajonnut on jälkeenpäin ostettu kaukosäädin, jonka iPodin pään liitin alkoi pätkiä ääntä. Eikä sitä kaukosäädintä saa enää kaupoista kun on sitä vanhaa mallia. Otin sitten takaisin käyttöön Sonyn nappikuulokkeiden alkuperäisen johto-osan, on siis kahdessa osassa.
iPodini on siis ensimmäisen sukupolven 10-gigainen, pääsiäisen aikaan 2002 ostettu. Päivittäisessä käytössä, ja en ole havainnut tarvetta tarkistaa akun toimintaa. Niin, mekaaninen ohjausrulla on kyllä niin löystynyt, että jos hold ei ole päällä laitetta kallistamalla voi muuttaa voluumin tasoa!
40 GB, vasta vajaan vuoden käytössä. Olen myös käyttänyt ahkerasti kovalevynä: pidän kaikki duunit iPodilla, joten olen myös oppinut ottamaan backuppeja erittäin tiheästi. Lenkkeilen usein iPod kourassa. Akku ei ole käytössäni koskaan ehtinyt alle puolen latauksen, joten olen tyytyväinen akun pienuudesta ja keveydestä.
Kaveri osti uudemman iPodin (joka pelannut ilman ongelmia) ja minä tein kaupat hänen 5 gigaisestaan. Kuuntelin pari kuukautta kunnes yhtä-äkkiä. kadotti kappaleet eikä soinut. Kaikenlaisten yritysten jälkeen tulin tulokseen että kovalevy on sökö. Ikää laitteella oli tuollon n.14kk. Eikä Applecarea:(
Tyttärelle ostin rippilahjaksi 11kk sitten 5 gigaisen, se on pelannut jokapäiväisessä käytössä hyvin. 2 kertaa on pitänyt resetoida.
Vaimolla uudempi iPod 20gig. ei ongelmia. Molempiin otan Applecaren ennenkuin takuuaika loppuu.
Meillä on 10 gigan vanha malli, se uudempi versio siitä. Vanhin poika oli koulun jumppatunnilla ajamassa cart-autoilla ja iPod sekä kännykkä tippuivat hänen huomaamattaan taskusta radalle. Löytyivät päivän päätteksi jostain radan reunalta. Kännykästä jäi ehjäksi vain akku, iPod oli lähes musta renkaan jäljestä, metallikuoressa oli syvä lommo, mutta se toimi! Kun näytön rapsutti puhtaaksi, sekin oli ok. Pitäisi melkein laittaa kuva mukaan, mutta tässä foorumissa ei taida onnistua :]
Toimii edelleen, joskus oli näppäinten lukituksen kanssa ollut ongelmia, mutta sekin toimii taas. Kuulokkeet Sennheiser mx-500.
Minulla on kymmengigainen toisen sukupolven malli (sellainen kosketuspyörällä, mutta oikeilla napeilla varustettu). Kunnianhimoinen kaukosäädinliitin ei toiminut kunnolla, vaan irtoili jatkuvasti. Joskus se jäi huulille siten, että kävellessä se oli välillä kiinni, välillä irti. Pitemmän päälle tämä ärsytti iPodia ja sai sen kaatumaan. Sain lopulta takuusta uuden kaukosäätimen, joka toimii varsin hyvin. Harvoinpa sitä tulee käyttäneeksi, sillä klipsi on niin onneton, ettei sitä tahdo saada pysymään kiinni juuri missään.
Toinen vika ei liity varsinaisesti iPodiin, mutta hankkimani Applen in-ear-kuulokkeet hajosivat itsekseen n. kuukausi oston jälkeen. Jonkin aikaa temppuiltuani sain toki uudet.
Minulla on 5 Gt alkuperäinen ensimmäisiä iPodja, mitä tänne Pohjolaan saapui. Kovassa käytössä edelleen. Sellainen vika siinä on, kun pääsi tipahtamaan ja kuulokkeen liitin murtui. Nyt soitin pätkii ajoittain. Taidan vaihtaa sen iPod miniin, kunhan niitä saa.... vanhan voin sitten vaikka pitää kannettavana kovalevynä.
Mulla on kans 1 gen 5 giganen iPodi ja samaa "kaukosäätimen" kontaktiongelmaa on ollut. Huomasin kuitenkin että jos piuhakauko ei reagoi niin kun käännän liitintä iPodin päässä niin että kuulen pienenpienen napsahduksen niin tiedän että oikea kontaktikohta on löytynyt ja sitte kauko pelittää varmasti siihen asti kun taas irrotan liittimen. Akku purkautuu jos on irti firewirestä muutaman päivän mutta kestää kyllä yhtämittaista soittoa 8+ tuntia jos on just ladattu.
'Pessimisti saattaa loppujen lopuksi olla oikeassa mutta optimistilla on ollut sillä välin pirun hauskaa'
30 Gt puolivuotias iPodi, toiminut täysin moitteetta kannettavana kovalevynä ja soittimena. Huippupeli, ilmeisesti se "tiistaimalli" jossa kaikki toimii.
En ole korjauttanut mitenkään (onneksi) koska kun kuulokepluginiini tuli kosketushäriö Applen huollosta annettiin hinnaksi tyyliin 280€+verot.
No sittemmin iPodini (1st gen 5Gt) on kuollut lopullisesti kovalevyn hajoamiseen (DW totesi sen kuolleeksi). Nykyään aparaatti koristaa Apple-kokoelmaani.
"One of the realities of working with computers is that things fail."
"Huumoriin kuuluu usein, mutta ei välttämättä, nauru" - Filosofian sanakirja, WSOY
15Gb iPod dock-liittimellä ja asemalla. Aina omassa kotelossaan, jos ei ole dock-asemassa tai pöydällä kuunneltavana.
Viat:
- Kaukosäätimen clipsi on täysin turha, ei pysy missään kiinni. (Tämä on tosin enempi suunnitteluvirhe, kuin vika)
- Metallikuori painuu helposti muovikuoren päälle sivuilla ja kerran aiheutti ongelman näppäinlukan kanssa. Näppäinlukko pysyi päällä, kytkin kummassakin asennossa (lienee kuori aiheuttanut oikosulun sisällä.) Korjautui kun muljautti kuoren väkisin paikoilleen.
- Toiset biisit jostain syystä katkeavat kesken. En tiedä onko vika iTunesin rippauksessa vai iPod:ssa (en ole tutkinut), mutta alkuperäisessä levyssä vikaa ei ole.
Alkuperäisiä kuulokkeita en ole vielä paketista edes ottanut, kun tuli paremmat ostettua jo vanhaan iPod:iin ("original" 5Gb). Mainittakoon vielä, että vanhassa iPod:ssa ei esiintynyt mitään edellä mainituista ongelmista (tosin kaukosäädintä siinä ei ollutkaan).
Kaukosäätimen ja iPodin välinen liitos vaikuttaa olevan monilla ongelma (lähinnä aiheuttaa häiriöitä kaukosäätimen toiminnassa, ei ainakaan minulla äänentoistossa).
Miten tämän liittimen pitäisi naksahtaa paikalleen näissä vanhanmallisissa iPodeissa?
Se vanhan iPodin liitinhän on ihan tavallinen miniplugi joka vaan työnnetään liittimeen, se ei siinä vaiheessa mitenkään napsahda, mutta olen huomannut omassani että kun liitin on paikoillaan, luurit päässä mutta musiikki ei vielä soi, käännän plugia hitaasti iPodissa ja kun kuulen kuulokkeissa pienen napsahduksen, tiedän että liitin saa hyvän kontaktin ja kaukosäädin toimii moitteetta siihen asti kunnes plugi irrotetaan. Seuraavalla kerralla taas sama juttu kun liitän kaukon plugin iPodiin.
'Pessimisti saattaa loppujen lopuksi olla oikeassa mutta optimistilla on ollut sillä välin pirun hauskaa'
iPod mini alle vuoden ikäinen ja nyt jo akku ihan finaalissa. Kestää yhdellä latauksella ehkä yhden lenkkireissun (soittimessa kuitenkin vain mp3:sia).
Nyt täytyy aktivoitua soittamaan applelle tuosta ajoissa ennenkuin takuu umpeutuu
iPod 3G --> toimii moitteetomasti
iPod 5G --> toimii moitteetomasti
iPod Shuffle --> toimii moitteetomasti
iPod Nano --> oon pari kertaa joutunu resetoimaan
Nyt on jo kolme iPodia perheessä. Ensimmäinen iPodinikin on toiminut hyvin akun takuuvaihdon jälkeen, samoin iPod Nano ja Video- iPod. Viim. mainitussa oli alkuun ongelmaa joidenkin tiedostojen kanssa. Laite ei suostunut soimaan kuin 1minuutin verran minkä jälkeen resetoi automaattisesti itsensä. Tiedostojen siivous ja kaiken uudelleenasentaminen korjasi tuon vian (toivottavasti?). Ainakin laite on viikkoja pelannut nyt moitteettomasti. Applen iPodin Radio- remoten viritin saisi olla hieman hieman herkempi, mutta kyseessä on vain varmaankin kehno ominaisuus.
Oma nano ostettu alunperin lokakuussa 2005, pimensi näyttönsä puoliksi helmikuussa ja vaihdettiin kokonaan toiseen (uuteen) yksilöön Tectorissa Helsssingissä.