Omistan MacBookPro 9,2 13" (vuoden 2012 puoliväli). Koneessa viimeisimmät päivitykset ja rautakin pitäisi olla kunnossa. Ongelmani on se, että Macbook Pro:stani kuuluu eräänlainen sähkön aiheuttama "napsahdus" aika ajoin. Äänen voi helposti kuulla etenkin kuulokkeilla työskennellessä. Efekti on hyvin samankaltainen kuin samassa pistorasiassa olevien laitteiden yhteiskäytöstä johtuvan sähköpiikin ääni. Teen jonkin verran töitä äänisoftien parissa joten ongelma on kiusallinen. Ääni on samankaltainen kuin esimerkiksi nauhoittaessa raidan päättymisestä syntyvä naksahdus (ilman sulavaa fade outtia). Olen havainnut ongelman sekä nauhoittaessa että musiikkia kuunnellessa että myös täysin ilman ääntä. Kuulokkeina olen käyttänyt 60ohm Kossin porta prota.
Ääni tulee siinäkin tapauksessa esiin, vaikka kone olisi pelkällä akkuvirralla kaukana muista sähkökentistä. Latasin koneeseen myös Antipop ohjelman jonka pitäsi poistaa kovalevyn käytöstä aiheutuvat "virtapiikit" jotka voivat napsetta aiheuttaa. Ei ole positanut ongelmaa. Virransäästötkin on otettu pois käytöstä jne.
Voiko laitteen tuuletin tms. aiheuttaa tällaista (itse sis.äänikortti)? Minkä uskotte olevan syy tähän mystiseen naksahdus ääneen, joka toistuu säännöllisesti 2-15 min. välein (en ole kellottanut erikseen)? Olen lukenut foorumeilta Macbook pro:ssa löytyneen yksilöitä mitkä "vuotavat" jännitettä turhan paljon ulospäin ja tästä johtuen voivat mystisiä nakseita aiheuttaa.
Rajoitettua takuuta on vielä puoli vuotta jäljellä, joten uskotteko huollon löytävän ongelmaan ratkaisua vai voiko kyseessä olla käyttöympäristön tai ns. tyyppiviasta. Käytän myös ulkoista äänikorttia jonka kanssa yhteiskäytössä ongelma ilmenee. Voisiko joku antaa neuvoja tilanteeseen?
Outo napse kuulokkeista
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
Outo napse kuulokkeista
Viesti Kirjoittaja Lostipepe »
Viimeksi muokannut kallekilponen, 24.11.2013 klo 3.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: otsikon hienosäätöä
Syy: otsikon hienosäätöä
-
Re: Outo napse kuulokkeista.
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Oletko kokeillut bootata konetta? Laturi irti, miten sitten?
Itse olen Applen laitteissa kuullut sellaista napsetta, kun pitkään aikaan ei ole käytetty mitään äänilähdettä ja kuulokkeet kytkettynä (katkaisee jonkun vahvistuksen). Tuo aika vaan on useita minuutteja eikä silloin kuulu mitään muuta ääntä.
Itse olen Applen laitteissa kuullut sellaista napsetta, kun pitkään aikaan ei ole käytetty mitään äänilähdettä ja kuulokkeet kytkettynä (katkaisee jonkun vahvistuksen). Tuo aika vaan on useita minuutteja eikä silloin kuulu mitään muuta ääntä.
MacBook Pro13" mid 2012 16GB 480GB SSD
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
Re: Outo napse kuulokkeista
Olen tehnyt nuo ehdottamasi toimenpiteet, mutta ei sillä ole vaikutusta asiaan. Mietin vain että olisiko syy siinä että kuulokkeet ovat 60ohm impedanssilla kun taas Macbook pro lähtö on 24 ohm.
-
Re: Outo napse kuulokkeista
Kone lähti huoltoon ja koko emo menee vaihtoon. Takuu kattaa tämän toimenpiteen. Katsotaan kuinka käy kun kone tulee huollosta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka