Jarlaita kirjoitti:Suomella menee hyvin, meillä ei ole köyhiä. Keräykset on huijausta, rahat menee byrokraateille ja eliitille. Maailman mittakaavassa suomalaiset on todellakin rikkaita, vaikka se ei välttämättä siltä aina tunnu. Uutta bisnestähän voisi tehdä vaikka myymällä onkia kehitysmaihin, jotta saisivat kalaa. Olet köyhä vain, jos joudut keräämään elantosi kaatopaikalta/roskien seasta. Hienoa keskustelua tässä ketjussa, joka aloitettiin varmaan sillä tarkoituksella, että halutessaan voisi osallistua keräykseen oikeasti köyhien suomalaisten lapsiperheiden auttamiseksi. Itse osallistuin, parinkin eri kanavan kautta, koska siihen on mahdollisuus ja mielestäni apua tarvitaan ihan oikeasti.
Eikö köyhyydestä (todellisesta ja erittäin usein globaalista) saa puhua? Kukaan tuskin myöskään on kieltänyt ketään lahjoittamasta keräyksiin rahaa,
moni lapsi on varmasti onnellinen jos saa joulupöytään enemmän ruokaa ja esim. pienen lahjankin, jota ei muuten välttämättä saisi. Osa toi esille vain pointin, että oikeasti köyhiä meillä Suomessa on äärettömän vähän, osa elää huonoissa olosuhteissa, mutta näissä tapauksissa jonkinlainen (lue: suurin osa) vastuu tilanteesta on myös henkilöllä itsellään, etenkin narkkarit, alkkikset ja muut ns. täysin tilanteeseensa syylliset. Itsekin olen etsinyt tapaa monesti auttaa juuri lapsia, mutta keinot ovat melko vähissä, joskus muinoin heivasin kauhean kasan vhs-leffoja Sos-lapsikylään vai olikohan MLL:lle, ei pysty muistamaan.
Mikä tässä ketjussa on ihmetyttänyt, niin yleismaailmallisista asioista osa ottaa henkilökohtaisesti nokkiinsa jos kaikki eivät jaa heidän näkemystään. En oikein ymmärrä.
Jokainenhan voi laittaa rahansa ja tavaransa mihin lystättää, näin teen itsekin, itse uskon enemmän suora-apuun, mutta se ei tarkoita, etteikö joku toinen voisi osallistua keräyksiin täysin vilpittömästi ja vastaanottajakin voisi toimia täysin vailla vilppiä. Tänä jouluna tulee lahjottua vähävaraisia sekä kotimaassa, että ulkomailla.