Ystäväni on eläkkeellä oleva toimittaja ja taittaja, joka vieläkin tekee yhtä sun toista. Alunperin hänellä oli joku iki-ikivanha Mac OS 6 kai käyttiksellä. Uudistin varovasti hänen kalustoaan ja ohjelmistoaan ja nyt siis on päästy Tiikeriin saakka ja Intelliin.
Minullakin on yksi vanha Mac, mutta mielestäni linux ja jopa Windows ovat kiintoisampia tytmpäristöjä ja siksi en ole viitsinyt esimerkiksi Tiikeriä opetella. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että ystäväni molemmat koneet ovat perusteellisesti juntturassa tai Lahdessa on muuten asiat sekaisin. Matkaa olisi 500 km, mutta näyttää siltä että minun on pakattava itseni ja kaksi koiraani junaan ja lähdettävä.
Pahoin pelkään, että en enää osaa ongelmia korjata ja siksi pyydän apuanne, vaikka tämä on pitkä juttu. Tässä otteita ystäväni viesteistä:
Löysin Hopeisesta Omenasta vastauksen ongelmaan:Kaikkia tekemisiäni tässä macissa on alkanut kommentoidea englanninkielinen mies. Hän myös säätelee toimintojani. Nyt en saa tehdä ofis-ohjelmalla mitään. Eli siis olen tekstituotannon kannalta juntturissa. Mistä se mies tähän ilmaantui, siitä minulla ei ole aavistutakaan. Ihmeellistä tämä tietokonemaailma.
Tästä miesäänestä. Heti, kun avaan koneeni, miesääni tervehtii englanniksi.
Siirryn Thunderbird-sähköpostisivulleni ääni ilmoittaa: Thunerberd as windows ja kommentoi koko ajan tekemisiäni siellä englannin kielellä. Kun suljin ilmoitti:closing Thunderberd as Windows.
Siirryi gmailiin. Taas englanninkieinen tervehdys ja kommentointia koko ajan tekemisistäni siellä, esim. lähetä teksti ym, Tällä kertaa en kuullut suomenkielisiä kommentteja, Kuten eilen illalla.
En pääse tuottamaan tekstiä OpenOfis-ohjelmalla enkä millään muullakaan.
Tässä tämän päivän raportti. Illalla menen ...... kanssa juhlimaan.
Tuntuu siltä. että tämä tyyppi joka tähän mennessä on puhunut englantia ja joskus huonoa suomea, ei puhu enää, mutta ympäröi mustalla raamilla kaiken mitä täällä teen - siis tämänkin viestin.
Ja sitten:--------------------------------------------------------------------------------------
................
..............................
6) Viimeisin ja pahin, mikä laittoi minut tänne kirjoittamaan näistä,
on erilaiset mustat lootat/kehykset painikkeissa
Kuva Kuva Kuva
ja järjestelmän automaattinen mikropuhe!
Jälkimmäinen on aika "hauska"(joo, tosi hauska) idiootti joka toistaa
kaiken mitä kirjoitan tai klikkaan, eli kirjauduttuani sisään, kone
toivottaa "Welcome to Macintosh..." ja par-aikaa tätä kirjoittaessani
se selostaa joka kirjaimen apaattisella koneäänellä "eibiisii speis
plää plää" (tosin äänet ovat pois päältä koska en tietenkään jaksa
kuunnella selostusta). Klikkailuissa taas äänet jotain tyyliin
"Aituuns windou roasineer, closing menuu..".
Järjestelmäasetukset->Puhe->Tekstit puheeksi -toiminto ei ole päällä,
tää on varmaan joku muu viirus.
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Löytyneekö "ratkaisua" yhteenkään?
Kiitän tuestanne!
Epe
niin pääset eroon laatikoista ja puheesta.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Ongelman ratkaiseminen ei onnistu puhelimella. Nyt on PC-koneessakin sama häitiö kuin Macissa tai niin minulle kerrotaan. Onko asialla tietokoneviirus vaiko jokin muu viirus?Häiriö ei ole Hopeisen omenankaan avulla poistunut. Olen kirjoittanut viimeisimmän novellin isoveljestäni. Olen yrittänyt saada siitä tulosteen - varmuuden vuoksi - mutta ei onnistu. Lähetän sen nyt tässä sinulle, josko tulisi perille ja saisit sen siellä tulostetuksi - varmuuden vuoksi. On tämä niin harmillista. Nytkin tämä viestini jopa täällä PC-puolella on mustalla raamitettu, kuten kaikki muukin missä tahansa yritänkin työskennellä. Äänen olen poistanut.
Apuva