Olen mahdollisesti kaverilta hommaamassa Macbook 2009 mid mallia (2.26 GHz Intel Core 2 duo, 2 GB 1067 MHz DDR3). Mietiskelin tässä että onko tuosta musakäyttöön (Logic Pro X, Scarlett 18i6)? Ilmeisesti ainakin pitäisi vaihtaa muistit 2x4GB koska Logic vaatii min. 4GB.
Tällä hetkellä käytössä on uusi Macbook Pro ja se on eka Apple, joten ei ole käryä miten nämä aikaisemmat toimii. Ilmeisesti tuon saisi kuitenkin Maverickisiin päivitettyä.
Jos joku osaisi vähän opastaa että onko tuossa mitään järkeä, lähinnä bändikämpille pyörimään yms.
- Make
MacBook (mid 2009) 2GB – mihin pystyy?
Keskustelua kannettavista
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook (mid 2009) 2GB – mihin pystyy?
Viesti Kirjoittaja lonkkari »
Viimeksi muokannut jjpeltola, 12.12.2013 klo 20.51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikon hienosäätöä
Syy: Otsikon hienosäätöä
-
- Ylläpitäjä
Re: MacBook (mid 2009) 2GB – mihin pystyy?
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Laitat muistia vähintään sen 4GB (tukee 6GB asti 2x4GB kammoilla) ja vaikka SSD:n normaalin kovalevyn tilalle, niin kyllähän tuossa on vielä konetta kevyeen musakäyttöön. Mavericks menee tuohon myös.
Viimeksi muokannut Anghorn, 13.12.2013 klo 0.47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBP 14" | Studio Display 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
-
Viesti Kirjoittaja Tshellst »
Käytössäni on kyseisen mallinen kone (13") ollut 2009 loppuvuodesta. Olen päivittänyt vuosien saatossa 8 GB muistin (alkujaan 2 GB), kovalevyn 500 GB (alkujaan 160 GB) ja akku olisi seuraavana vaihtovuorossa. Sitä en osaa sanoa, saako sen vaihdettua itse ja missä myytäisiin sopivia akkuja. Koneeni on siis alumiinikuorinen MBP (mid 2009) ja intelCore 2 duo, 2,26 MHz. Liekö sitten kyseessä sellainen kone sullakin, jos päädyt hankkimaan?
Muistin ja kovalevyn voi vaihtaa itse, kunhan hankkii 6-sakaraisen tähtikuviollisen ruuvarin kovon vaihtoon ja pienen ristipääruuvarin takakannen irrottamiseen. Ostin sarjan T5–T10 -ruuvareita ja niistä joku oli oikea. Varmaan aiemmista viestiketjuista voi katsoa, mikä on oikea koko.
Käytän konetta tekstin- (MS Office) ja kuvankäsittelyyn (Lighroom 5/ iMovie satunnaisesti) sekä Bootcampilla Win 7 puolta lähinnä Polarin syketiedostojen siirtoon Polar Pro Trainer -ohjelmaan. Videoiden (Full HD) käsittelyyn saisi Intelin prosessorissa olla enemmänkin jytyä. Lisäksi ulkoinen 27" -näyttöni pyörittää tuuletinta aika kovilla kierroksilla. Pitäisi varmaan puhdistaa kone pölyistä.
Ei ole suurempia ongelmia ollut, mitä nyt joka toinen vuosi pitää asentaa kaikki alusta varmuuskopioista palauttamalla. Musapuolella Spotify pyörii ja iTunes pelittää, mutta ne ovatkin ainoat ohjelmat, mitä käytän. En siis osaa sanoa, miten prosessori toimii raskaammilla musaohjelmilla. Nyt olen päivittämässä konettani kyllä rMBP 13" (late 2013) ja hankin siihen 16 GB käyttömuistia 256 GB Flash-kovolla. Jonain kauniina päivänä paketti vielä saapuu...
Muistin ja kovalevyn voi vaihtaa itse, kunhan hankkii 6-sakaraisen tähtikuviollisen ruuvarin kovon vaihtoon ja pienen ristipääruuvarin takakannen irrottamiseen. Ostin sarjan T5–T10 -ruuvareita ja niistä joku oli oikea. Varmaan aiemmista viestiketjuista voi katsoa, mikä on oikea koko.
Käytän konetta tekstin- (MS Office) ja kuvankäsittelyyn (Lighroom 5/ iMovie satunnaisesti) sekä Bootcampilla Win 7 puolta lähinnä Polarin syketiedostojen siirtoon Polar Pro Trainer -ohjelmaan. Videoiden (Full HD) käsittelyyn saisi Intelin prosessorissa olla enemmänkin jytyä. Lisäksi ulkoinen 27" -näyttöni pyörittää tuuletinta aika kovilla kierroksilla. Pitäisi varmaan puhdistaa kone pölyistä.
Ei ole suurempia ongelmia ollut, mitä nyt joka toinen vuosi pitää asentaa kaikki alusta varmuuskopioista palauttamalla. Musapuolella Spotify pyörii ja iTunes pelittää, mutta ne ovatkin ainoat ohjelmat, mitä käytän. En siis osaa sanoa, miten prosessori toimii raskaammilla musaohjelmilla. Nyt olen päivittämässä konettani kyllä rMBP 13" (late 2013) ja hankin siihen 16 GB käyttömuistia 256 GB Flash-kovolla. Jonain kauniina päivänä paketti vielä saapuu...
Viimeksi muokannut Tshellst, 13.12.2013 klo 13.26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja atco0706 »
Mulla on MBP mid 2009, 4Gb muistia ja kovalevyn tilalle vaihdoin SSD:n, akkukin löytyi ebaystä neljälläkympillä. Mavericks ja kaikki pelaa mainiosti, ohjelmat yleensäkin ja esim. Nuendo 5.5 oikein hyvin, mitään 200:n raidan miksausprojekteja ei sentään hoidella mutta muutamankymmentä raitaa pyörii kohtuu mukavasti kuitenkin.
-
Viesti Kirjoittaja lonkkari »
Ok. Kiitti kaikille. Enköhän mä tuon ota tuohon oman koneen rinnalle, maksimissaan ollaan 12 raitaa muistaakseni vedetty.
Jos ei jaksa pyörittää niin onpahan sitten muksuille kone.
Jos ei jaksa pyörittää niin onpahan sitten muksuille kone.
-
Viesti Kirjoittaja nerppuli »
Hei, saanko kysyä paljonko maksoit koneesta jos siis ostit sen? Saisin itsekkin kaverilta ostettua saman koneen ja pyytää 200e, itselläni ei ole mitään hajua minkä hintasia näiden pitäis olla?
MacBook Pro, iPhone 5, iPad ja iPod
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka