khaosaming kirjoitti:Autoilijalla on luonnostaan jalankulkijaa suurempi vastuu liikenteessä, koska kuljettaa tappoasetta. Ei voi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa hellittää kaasujalkaa ja moottorijarruttaa. Homma toimii ihan hyvin, jos hoitaa oman ruutunsa oikein. Toisen töppäily, joka ei aina edes ole tahallista, ei tietenkään oikeuta mihinkään kostotoimenpiteisiin. Jos ei osaa pysäyttää autoa tarpeen vaatiessa ajamatta kenenkään yli, ei ole kelvollinen ajamaan moottorikäyttöistä ajoneuvoa.
Kadun yli loikkijat on usein helppo kiertää. Pakkoko tykkiä on suunnata suoraan päistikkaa heikompaa osapuolta vastaan? Kai sinullakin on autossasi ohjauspyörä? Aasiassa näkee usein, kuinka tien voi ylittää, vaikka valoja tai suojatietä ei ole. Paras tapa on kulkea ennustettavasti. Keskiviivalla voi vaikka hidastaa kulkua ja antaa auton mennä, ja sitten jatkaa toisen kaistan yli. Täällä Thaimaassa, josta nyt kirjoitan, ei pääsisi koskaan kadun yli, jos ei noudattaisi tällaista vaivihkaista hivuttautumista. Suomessa tien pitää olla tyhjä kilometrin matkalta molempiin suuntiin, ennen kuin voi uskaltaa yrittää toiselle puolelle. Umpihölmöä.
theinonen kirjoitti:Se asenneongelma on kyllä ihan sillä jalankulkijalla jos autoista huolimatta lähtee ylittämään tietä punaisilla valoilla ja kuvittelee olevansa niin kova kaveri ja kurko, että kaikki automaattisesti väistävät. Kävelemällä punaisia päin tekee tietoisen valinnan jolla laittaa itsensä vaaraan ja myös muut jos auto joutuu väistämään jonkun muun päälle, joten se niistä sympatioista.
Kerropas muuten miksi minun pitäisi pysäytellä tuollaisten urpojen takia jos toinen vaihtoehto on, että nuo urmelot laittavat vähän vauhtia siihen liikkumiseen jos eivät osaa oikeaan aikaan ylittää tietä?
Jos minulla on asenneogelma, on monella muulla huomattavasti isompi sellainen. Roskataan ympäriinsä heittelemällä esimerkiksi auton ikkunasta kaikki roskat tielle kun ei voi odottaa kotipihaan asti ja laittaa niitä roskia sinne minne ne kuuluvat. Ihmiset eivät ajattele tekemisiään ja monesti olisi kirveellä töitä.
Mä olen suurinpiirtein samaa mieltä molempien kanssa.
Piittaamattomuus lienee yhteinen nimittäjä.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Asian korjaisi muiden ihmisten huomioonottaminen, mikä tuntuu joillekin olevan täysin mahdotonta.
Malli lienee peräisin työelämästä ja tosi-tv -ihmistenkiusaamispaskaohjelmista - joiden keskinäisiä yhteyksiä ja syitä kannattaisi hetki jokaisen miettiä; myös sitä, miten ne vaikuttavat mm. koulujen ja opettajien työrauhaan.
Edit: lisätty lainaukset edelliseltä sivulta.