Linux ja OS X samassa koneessa
-
Linux ja OS X samassa koneessa
Viesti Kirjoittaja hanuri »
Ongelmaksi, joskin hyvin pieneksi sellaiseksi on jäänyt ilmoitus, joka tulee Mac OS X:n käynnistyttyä:
"You have inserted a disk containing no volumes that Max OS X can read. To continue with the disk inserted, click Ignore." ja napit: (Initialize...) (Ignore) (Eject)
Ilmeisesti tämä johtuu siitä, ettei Mac OS X ymmärrä linux-kovalevyn formaattia ja siksi haluaa alustaa sen.
Kysymykseni kuuluu: Miten saan tämän herjan pois, eli kerrottua koneelle, että kyseessä on kovalevy, josta käyttöjärjestelmän ei tarvitse välittää.
Kone on PowerMac G4 ja käyttis on pantteri.
-
Re: Linux ja OS X samassa koneessa
-
Viesti Kirjoittaja Epe »
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Totta toinen puoli, mutta voisin kyllä väittää että muuta kuin tietokoneita ja käyttistä ei ole pakko olla Applen puolelta hankittuna. Ja OS X:n voi aina korvata Linuxilla tai muulla mikä on mahdollista kääntää. Tekeekö Apple muka oheislaitteita? Ei todellakaan. No iPodiin vissiin jotain mutta mikään pakko niitä ei ole käyttää. Hmm, minusta aika ihmeellinen ajatus että Apple ottaisi mitään kanteita vastaan muiden firmojen puolesta[:|] Hiukan iHmetyttää tuo iAllergia.. Minä en käytä yhtään iOhjelmaa. Tai no pakosta iCalia, mutta se ei liity Appleen mitenkään, vaan siihen että kukaan muu ei ole korvaavaa parempaa tehnyt ja se ei taas ole Applen vika. iCal kumminkin käyttää mun tietääkseni ihan standardia formaattia.Epe kirjoitti:Valitettavasti monopoliskommunistisen Applen käyttäjänä olet vangittu käyttämään Applen rautaa, Applen ohjelmistoja ja Applen oheislaitteita. Muiden valmistajien oheislaitekysymyksistä Apple ei ota kanteita vastaan. Today iLife; Käytät iKenkiä, jotka eivät toimi ilman iSukkia, syöt iRuokaa ja päälläsi on iVaatteet, ajat iAutoasi iBensalla tietysti käyttäen vain Applen sertivioituja iTeitä... onko hauskaa? kyllä itelläkin tulee välillä nää iit ihan korvista ulos mutta minkäs voit jos olet vannoutunut omppuilija.
Niin ja alkuperäiseen kysymykseen vielä, olisi tietenkin ihan kiva jos OS X tukisi myös suoraan laatikosta Linuxsin partitioita, mutta edelleen mikään ei käsittääkseni estä tekemästä palikkaa jolla homma hoituu. Sorsakoodi löytyy tietysti netistä, niin eiköhän se ole vaan kernel extensionin tekeminen tms. Spotlightin mukanaolo voinee aiheuttaa sen että moidselta partitiolta ei voi buutata OS X:ää. Linuxissa voinee kai olla myös hyvinkin erilaisia levyjärjestelmiä, varsin hyviä semmoisia, että ehkä se on vaan jätettävä 3rd partylle se homma..?
-
Viesti Kirjoittaja Simppa »
Kaikkein kätevimmin ton pystyy tekemään Macin terminaalissa fdisk -e komenolla. Toi on kyllä melko monimutkaista, että kannattaa Googlata tarkemmat ohjeet, ennenku hajottaa koko levyn. Jos et löydä tarvitsemaasi apua, niin mä voin yrittää selittää miten toi toimii. Niin ja siitten vielä kannattaa tosiaan selvittää, että se Linux tykkää tosta MBAsta. Mut tolleen mä ainakin tein kaksi partiota hfs ja fat32 mun levylle ja kaikki osapuolet diggaa.
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Ajatella. Kyllä mun mielestä Apple pitäis laittaa vastuuseen kaikesta maailmassa olevasta tietokoneromppeesta. Eikö se ole vähän niinkuin koko mäkin idea, että sertifioitu rauta toimii satavarmasti?Epe kirjoitti:Valitettavasti monopoliskommunistisen Applen käyttäjänä olet vangittu käyttämään Applen rautaa, Applen ohjelmistoja ja Applen oheislaitteita. Muiden valmistajien oheislaitekysymyksistä Apple ei ota kanteita vastaan.
iPod Touch 16GB
-
Jotenkin mulla on mielikuva että tuolta terminaalissa olisi ihan semmoinen hakemisto kuin "filesystems" tai vastaavaa. ?
-
Olenko ymmärtäny väärin jos luulen että sama pätee Windowsissa? Paitsi että siitä satavarmasti voidaan kaiketi olla montaa mieltä ehkä, ehkä ei.tBa kirjoitti:Eikö se ole vähän niinkuin koko mäkin idea, että sertifioitu rauta toimii satavarmasti?
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Kyllä, ideahan on ihan sama. Apple vaan on bundlannut raudan ja softan samaan pakettiin jonka toiminen on ainakin todennäköisempää kuin windows- maailmassa, johtuen kolmannen osapuolen raudan hurjasta määrästä.Jamac kirjoitti:Olenko ymmärtäny väärin jos luulen että sama pätee Windowsissa? Paitsi että siitä satavarmasti voidaan kaiketi olla montaa mieltä ehkä, ehkä ei.tBa kirjoitti:Eikö se ole vähän niinkuin koko mäkin idea, että sertifioitu rauta toimii satavarmasti?
iPod Touch 16GB
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Missä formaatissa Linux-levysi ovat? Toivottavasti ei Reiserfs:hanuri kirjoitti:Kysymykseni kuuluu: Miten saan tämän herjan pois, eli kerrottua koneelle, että kyseessä on kovalevy, josta käyttöjärjestelmän ei tarvitse välittää.
Kone on PowerMac G4 ja käyttis on pantteri.
Pantheriin löytyy ext2-yhteensopiva tiedostojärjestelmän laajennus, joidenkin huhujen mukaan sama palikka toimii myös ext3:n kanssa. Jotkut väittävät tämän toimivan Tiikerissäkin, minulla ei toiminut.
http://sourceforge.net/projects/ext2fsx/
-
Niin, sen kovalevyn linux-partitiot ovat ext2 tai ext3 -formaatissa.
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Korjasitko ennen asennusta boottilevyn oikeudet Levytyökalulla? Jos vaikka ei onnistu johonkin kansioon kirjoittaminen vai minkälaisen erheilmoituksen tuo antaa. Asentajahan on pkg-tyyppinen eli asentajan logista voisi löytyä vinkkiä mikä on vialla. Voit kokeilla myös kirjautumista rootin tunnuksin sisään ja asentaa näillä tunnareilla softan. Silloin ei ainakaan ole oikeuksista kiinni. Rootin voit ottaa käyttöön Netinfo-Hallinnan avulla (Lisäohjelmat-kansiossa), boottaamalla asennus-CD:ltä tai jos koneessa on Server Admin -työkalut asennettuna niin silläkin.hanuri kirjoitti:Kiitos vinkistä. Read me:n perusteella on kysymys juuri siitä mitä olen etsimässä. Harmiksi installeri ei vain toimi juuri tässä koneessa, jää jumiin kesken asennuksen. Yritin useamman kerran, aina sama kohta jumitti...
Niin, sen kovalevyn linux-partitiot ovat ext2 tai ext3 -formaatissa.
Minulla tuo kyllä asentui vaan en saanut Tiikerissä taas muuten toimimaan. Pitänee kokeilla uudestaan kun on näemmä tullut päivitys ja yhteensopivuutta lupaillaan.
-
Otin kokeeksi Linux-kovalevyn virtaliittimen irti asennuksen ajaksi. Ja avot nätisti asentui. Ja sain disabloitua automountin Linux-partitiosta, ja herjat hävisivät sillä kertaa.
Kiitokset avusta!
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka