----------------------theinonen kirjoitti:... junankuljettajan vika jos joku urpo hyppää junan alle?
Yleensäkin ottaen kommentit "hyppäsi alle", "tuli puskista" kertovat karua kieltä siitä, että tien päällä kuskit eivät ole hereillä. Ajamisen aikana keskitytään kaikkeen muuhun paitsi toisiin tienkäyttäjiin.
Junarata on muusta liikenteestä erotettu erillinen väylä. Se ei liity tähän tapaukseen millään lailla. Autoissa (myös kuorma-autoissa) on kääntyvät etupyörät ja ohjauspyörä. Odottamattomat esteet on mahdollista kiertää tai väistää, koska auto ei kulje kiskoilla.
Kysymys oli taajama-alueella risteyksessä tapahtuneesta huomiointivirheestä. Polkupyöräilijä ei "hypännyt alle", vaan hän jäi hetkeksi katveeseen, koska kuorma-autokuski ei ajoneuvoaan kääntäessään viitsinyt katsoa ympärilleen.
Kuolemantuottamukseen syyllistynyt kuorma-autoilija kääntyi tästä risteyksestä ja ajoi vuonna 1947 syntyneen naispolkupyöräilijän yli. Tapaus sattui Jyväskylässä Väinönkadun ja Yliopistonkadun risteyksessä puoli yhdeksältä aamulla elokuussa 2010.Vaikka B:n sijoittumista polkupyörällään huomattavan suuren kulkuneuvon viereen ahtaissa ja vilkkaissa kaupunkiolosuhteissa voidaan luonnehtia uskaliaaksi, hänen menettelynsä on näiltä ja muiltakin osin ollut voimassa olevan tielainsäädännön mukainen. B:llä on risteystä ylittämään lähtiessään ollut perusteltu oikeus odottaa A:n noudattavan tieliikennelain 14 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuuttaan. A vuorostaan ei ole tässä tilanteessa saanut luottaa siihen, ettei B ole sijoittunut niihin kuorma-autoa ympäröiviin kohtiin, joihin A:lla ei ole ollut kuljettamostaan näköyhteyttä.
Raskaan ajoneuvon kuljettajan varovaisuusvaatimusta ja vastuuta miettiessä voi kuunnella Youtubesta laulua eräästä twiittaajasta, josta tuli maanteiden 'Poor Old Emma Way'.