Tavoitteena olisi saada Lightroom 5.0 toimimaan sujuvasti niin että kuva-arkisto on ulkoisella levyllä: miten hyvin tuo onnistuu eri laitteilla kun koneena on uusi iMac josta siis löytyy mm. USB 3.0 ja Thunderbolt liitännät?
Olen antanut itseni ymmärtää että ulkoiset Thunderbolt levyt ovat turhan kalliita ja perus-NAS (Gigabit Ethernetillä) ei välttämättä ole tarpeeksi nopea eli sujuvinta käytettävyyttä olisi ehkä saatavissa ulkoisilta USB 3.0 levyiltä. Mulle riittäisi periaatteessa vaikka yhden levyn ulkoinen kotelokin koska varmuuskopiot menevät joka tapauksessa toisille levyille. Kotelosta pitäisi kuitenkin ehdottomasti löytyä USB 3.0 kontrolleri joka tukee UASPia (USB Attached SCSI Protocol), mikä käsittääkseni nopeuttaa merkittävästi tiedonsiirtoa jos vastaava tuki löytyy myös koneen päästä - ja uudesta iMacista pitäisi tuollainen löytyä.
Mistä ulkoisista kovalevyistä tai vaihtoehtoisesti kovalevykoteloista tuo USB 3.0 UASP tuki löytyy? Ja kuka niitä myy?
Mieluiten ottaisin tyhjän kotelon ja asentaisin sinne itse esim. WD Black sarjan 7200 rpm levyn, mutta valmis toimiva ja nopea sekä hyvällä takuulla varustettu pakettikin toki käy. Yritin etsiä tuollaisia tavanomaisten verkkokauppojen sivuilta mutta homma ei olekaan ihan helppoa kun vaihtoehdot pitää käydä läpi yksitellen, kaivaa teknisistä tiedoista mahdollisesti löytyvä kotelon käyttämä piirisarja ja googlata sitten ko piirisarjan UASP tuen tilanne...
Ulkoinen levy Lightroon -käyttöön? (USB 3.0 + UASP kotelo?)
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ulkoinen levy Lightroon -käyttöön? (USB 3.0 + UASP kotelo?)
Viesti Kirjoittaja Titan »
Viimeksi muokannut Titan, 26.12.2013 klo 22.40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: Ulkoinen levy Lightroon -käyttöön? (USB 3.0 + UASP kotel
Viesti Kirjoittaja nobu178 »
Ainakin ebaystä löytyy hakusanoilla "usb 3.0 uasp 2.5". Olen tainnut nähdä myös Suomessa toimivan verkkakaupan sivulta UASP-kotelon, mutten valitettavasti muista, mikä verkkokauppa se oli.
Minkä UASP-kotelon ostatkin, sinun kannattaa laittaa siihen ehdottomasti SSD, koska jos käytät WD Blackia, mitään UASPia tai edes SATA 3.0 -tukea tarvita. 750 Gt:n WD Blackin siirtonopeus on varmaan parhaimmillaan 120-130 MB/s. Siihen kykenee mikä tahansa USB 3.0 -kotelo. Itse olen laittanut omaan UASP-koteloon Intelin 330-sarjan SSD:n (120 Gt) ja sekä kirjoitus- että lukunopeus ovat luokkaa 420 MB/s. Yhdellä SSD:llä varustetut thunderbolt-levyt eivät yllä samaan nopeuteen, ainakaan kirjoitusnopeudessa.
Mikäli tarvitset sekä tilaa että nopeutta, RAID-kotelo voisi olla hyvä kompromissiratkaisu. Minun kaverini on ostanut tällaisen ja laittanut siihen kaksi HGST 7K1000 -levyä. Lainasin ja kokeilin sitä ja siirtonopeus oli jotain 230 MB/s kirjoitus ja 250 MB/s luku. Se toimi pelkällä MacBook Airin USB-portista tulevalla virralla. Koska vain lyhyen ajan kokeilin, en osaa sanoa, kuinka vakaasti tuo toimii. Jotkin USB 3.0 -kotelot toimivat niin epävakaasti, ettei niitä voi ottaa työkäyttöön. No, tuo linkittämäni kotelo on ainakin halpa ja menetys on pieni, vaikka se ei vakaasti toimi...
Minkä UASP-kotelon ostatkin, sinun kannattaa laittaa siihen ehdottomasti SSD, koska jos käytät WD Blackia, mitään UASPia tai edes SATA 3.0 -tukea tarvita. 750 Gt:n WD Blackin siirtonopeus on varmaan parhaimmillaan 120-130 MB/s. Siihen kykenee mikä tahansa USB 3.0 -kotelo. Itse olen laittanut omaan UASP-koteloon Intelin 330-sarjan SSD:n (120 Gt) ja sekä kirjoitus- että lukunopeus ovat luokkaa 420 MB/s. Yhdellä SSD:llä varustetut thunderbolt-levyt eivät yllä samaan nopeuteen, ainakaan kirjoitusnopeudessa.
Mikäli tarvitset sekä tilaa että nopeutta, RAID-kotelo voisi olla hyvä kompromissiratkaisu. Minun kaverini on ostanut tällaisen ja laittanut siihen kaksi HGST 7K1000 -levyä. Lainasin ja kokeilin sitä ja siirtonopeus oli jotain 230 MB/s kirjoitus ja 250 MB/s luku. Se toimi pelkällä MacBook Airin USB-portista tulevalla virralla. Koska vain lyhyen ajan kokeilin, en osaa sanoa, kuinka vakaasti tuo toimii. Jotkin USB 3.0 -kotelot toimivat niin epävakaasti, ettei niitä voi ottaa työkäyttöön. No, tuo linkittämäni kotelo on ainakin halpa ja menetys on pieni, vaikka se ei vakaasti toimi...
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Aika hyvään hintaan tuo kotelo on saatavilla myös Jimssistä. Varmastikin pätevä ratkaisu jos haluaa pienen USB3-raidin edullisesti. Teraiset levyt tuohon maksavat luokkaa 70 e kappale.
-
Viesti Kirjoittaja Ruffe »
Kertoisitko mitä koteloa käytät? Vaikuttaa olevan aika paljon eroja nopeuksissa myös noiden UASP-koteloiden välillä.nobu178 kirjoitti:Itse olen laittanut omaan UASP-koteloon Intelin 330-sarjan SSD:n (120 Gt) ja sekä kirjoitus- että lukunopeus ovat luokkaa 420 MB/s. Yhdellä SSD:llä varustetut thunderbolt-levyt eivät yllä samaan nopeuteen, ainakaan kirjoitusnopeudessa.
-
Viesti Kirjoittaja nobu178 »
Edellä mainittu kotelo löytyy alla olevasta osoitteesta (hompun URL ei toimi, joten kopioin osoitteen alle):Ruffe kirjoitti: Kertoisitko mitä koteloa käytät? Vaikuttaa olevan aika paljon eroja nopeuksissa myös noiden UASP-koteloiden välillä.
http://www.amazon.co.jp/玄人志向-HDDケース-2-5 ... B00A66AHCE
Luulen, ettei sitä saa EU-maista. Toivottavasti löydät jostakin hyvin toimivan kotelon.
Viimeksi muokannut nobu178, 2.1.2014 klo 12.06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja Titan »
Löytyyhän noita UASP koteloita näköjään Suomestakin. Esimerkiksi Raidsonicilla on sopivia malleja ja poikkeuksellisesti tuo UASP-tuki on yleensä mainittu kotelon teknisissä tiedoissa. Malleja löytyy valmistajan sivuilta http://www.raidsonic.de/en/products/ext ... ?pid=2_1_3 ja tuotteita on varastossa ainakin espoolaisella Data Systemsillä, http://www.data-Systems.fi.
Itse päädyin nopeaan SSD-levyyn ja sille tarkoitettuun 2,5" koteloon jolle luvataan yli 400 MB/s nopeuksia.
Itse päädyin nopeaan SSD-levyyn ja sille tarkoitettuun 2,5" koteloon jolle luvataan yli 400 MB/s nopeuksia.
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Tulipa viimein hommattua UASP-yhteensopiva kovokelkka tuolta Data Systemssiltä, merkkinä joku Icy Box, ruma kuin perkule, mutta vanha Kingstoninkin tarjous-SSD pyörii noin 300 megan puitteissa parhaimmillaan. Hyvää kotelossa on myös se, että siihen saa sekä matalammat, että vähän paksummat limput sisälle vaihtoraudalla.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka