patterin cyclet ja paljon on tehoa?
-
patterin cyclet ja paljon on tehoa?
Viesti Kirjoittaja spindle »
iBookin käyttäjille tälläinen pieni 'quiz' itseä kiinnostaa koska akkuni on 2 vuoden käytön jälkeen aika tussuna!
a) Paljonko iBookkisi akku väittää kestävänsä kun lasissa on 100% charge?
b) Paljonko on iBookkisi akun cycle count? (system profiler/ power)?
c) miloin ostit koneen? (optional)
-
Re: patterin cyclet ja paljon on tehoa?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
b.) 138
c.) kesällä -03
-
Viesti Kirjoittaja spindle »
a) < 1.20
b) 318
c) Joulukuussa -03
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
(Ja markat paukkuuu!!! )
-
Viesti Kirjoittaja Jansko »
b) 42
c) maaliskuussa 2005
-
Viesti Kirjoittaja Hemppo »
b) 53
c) 26.10.2005
Ja coconutBatteryn mukaan akku omaa 99% alkuperäisestä kapasiteetistä.
-
Viesti Kirjoittaja applebook »
2) 31
3) Coconutin mukaan ikä 6 kuukautta. Kone kuitenkin itsellä syksyn puolivälissä, siinä loma-marraskuun aikoihin. Kuitenkin kyseessä uusin iBook.
Ja saman lähteen mukaan kapasiteetistä jäljellä 92%, mikä on mielestäni aika huono, kun vertaa muihin. Mistähän johtuu? Miten saisi akun säilymään parempana? Onko akussa vikaa vai käytössä?
edit: Niin ja siis kun on iTunes, Safari ja Mail päällä, niin lupaa aikaa vähän päälle kolme tuntia.
-
Itse olen huomannut, että säännöllinen akun käyttäminen ihan loppuun asti (ts. kalibrointi, eli antaa koneen mennä nukkumaan kun akku loppuu kokonaan) parantaa akun kapasiteettia yllättävän paljon. Yleensä jos käytän konetta akulla, niin käytän akun aina täysin loppuun ja pistän vasta sitten latautumaan. Näin kalibrointi tulee tehtyä tarpeeksi usein ja kapasiteetti näyttää pysyvän aika hyvänä.applebook kirjoitti: Ja saman lähteen mukaan kapasiteetistä jäljellä 92%, mikä on mielestäni aika huono, kun vertaa muihin. Mistähän johtuu? Miten saisi akun säilymään parempana? Onko akussa vikaa vai käytössä?
Vaikka akunkäyttötarvetta on harvoin, niin kannattaa ottaa kone pois laturista pari kertaa viikossa.
Kyseisellä tekniikalla taisin saada kapasiteetin pysymään yli 100% lukemassa noin 3kk ajan. Nyt se sitten laski tuonne 99% tienoille, mutta näyttää pysyvän siinäkin ihan mukavasti.
Itse olen miettinyt mikä on viisain tapa laataamisessa (kun lataus aloitetaan täysin tyhjänä olevalle akulle - kone siis nukkuu tässä vaiheessa). Olisko paras antaa koneen olla nukkumassa koko latauksen ajan, nimittäin lataus näyttää keskeytyvän hetkeksi jos koneen herättää... Olenkin yleensä herättänyt koneen juuri samalla hetkellä kun kytken latauspiuhan kiinni koneeseen ja näin lataus ei kerkeä alkaa/keskeytyä ennen herätystä.
-
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Hei tämähän olikin mielenkiintoinen softa, täytyy ottaa käyttöön ja testata omakin akku.Hemppo kirjoitti:Ja coconutBatteryn mukaan akku omaa 99% alkuperäisestä kapasiteetistä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Laitetaanpa nyt se linkkikin tähän: coconutBattery
-
Se on kyllä ihan hauska ohjelma, jos akun kunto ja yleiset tiedot kiinnostavat. Itsekin päivitin uusimpaan versioon - nyt tiedot saa jo näköjään suomeksi.tosikko kirjoitti:Hei tämähän olikin mielenkiintoinen softa, täytyy ottaa käyttöön ja testata omakin akku.
Laitetaanpa nyt se linkkikin tähän: coconutBattery
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tilanne nyt siis:
Lataussyklit: 53 ja Nykyinen kapasiteetti 4372 mAh, eli 99%.
-
Viesti Kirjoittaja applebook »
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Näin olen omanikin pitänyt kunnossa...iBook G3:n akusta tein selvää aikoinaan n. vuodessa pitämällä sitä latauksessa ihan liikaa.Hemppo kirjoitti:Itse olen huomannut, että säännöllinen akun käyttäminen ihan loppuun asti (ts. kalibrointi, eli antaa koneen mennä nukkumaan kun akku loppuu kokonaan) parantaa akun kapasiteettia yllättävän paljon. Yleensä jos käytän konetta akulla, niin käytän akun aina täysin loppuun ja pistän vasta sitten latautumaan. Näin kalibrointi tulee tehtyä tarpeeksi usein ja kapasiteetti näyttää pysyvän aika hyvänä.applebook kirjoitti: Ja saman lähteen mukaan kapasiteetistä jäljellä 92%, mikä on mielestäni aika huono, kun vertaa muihin. Mistähän johtuu? Miten saisi akun säilymään parempana? Onko akussa vikaa vai käytössä?
Vaikka akunkäyttötarvetta on harvoin, niin kannattaa ottaa kone pois laturista pari kertaa viikossa.
Kyseisellä tekniikalla taisin saada kapasiteetin pysymään yli 100% lukemassa noin 3kk ajan. Nyt se sitten laski tuonne 99% tienoille, mutta näyttää pysyvän siinäkin ihan mukavasti.
-
Pidän akkua kokoajan kiinni koneessa. Tietääkseni tuo akun irroitus kannattaa tehdä jos konetta käyttää laturissa esimerkiksi yli 2 viikkoa. Lyhemmillä ajanjaksoilla irroituksesta tuskin on apua, jos muistaa kalibroida akun aina silloin tällöin.applebook kirjoitti:Käytätkö Hemppo konettasi yleensä piuhan päässä akku kiinni vai irroitatko akun?
Jos kone on ollut latauksessa jo 2-3 päivää ja näyttää ettei akkukäyttöä ole vielä hetkeen tulossa, niin yleensä irroitan laturin ja rullaan akun nollille. Sen jälkeen lataus ja aikaisemmin mainitsemani kaava jatkuu.
-
Viesti Kirjoittaja tosikko »
b) 228
c) coconutBattery sanoo iäksi 20 kk
Akun kapa pudonnut 4400 mAh -> 1980 mAh, eli jäljellä enää huimat 45% [:S]
Kohta tuleekin asiaa akkukauppaan....
Edit: onko kokemusta näistä: Newer Technology akut?
-
Viesti Kirjoittaja Sparta »
b) 75
c) coconutBattery ilmoittaa 4 kk, mikä on aika lähellä
Eli aika nopeasti on tippunut mulla tuohon 87%:iin tuo maksimikapasiteetti (4400 -> 3800)
Onkos tällanen normaalia, ja putooko se samaa vauhtia tästä koko ajan?
-
Kannattaa muutaman kerran peräkkäin käyttää akku ihan nollille ja ladata täyteen. Uskoisin, että prosentit saattaa nousta. Kokeile ihmeessä ja kerro miten kävi.Sparta kirjoitti:
Eli aika nopeasti on tippunut mulla tuohon 87%:iin tuo maksimikapasiteetti (4400 -> 3800)
Onkos tällanen normaalia, ja putooko se samaa vauhtia tästä koko ajan?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Veikkaan myös, että kapasiteetin putoaminen etenee aika tasaista vauhtia jos käyttötapa ja -tyyli pysyy samana.
-
Viesti Kirjoittaja Jansko »
-
Pitääpi kokeilla. Olen käyttänyt konetta pääasiassa akulla, ja ladannut yleensä aina akun täyteen asti kun olen alkanut lataamaan, esim. yöksi laittanut lataukseen. Eikös tällainen käyttötapa pitäis olla akulle aika järkevä?Hemppo kirjoitti:
Kannattaa muutaman kerran peräkkäin käyttää akku ihan nollille ja ladata täyteen. Uskoisin, että prosentit saattaa nousta. Kokeile ihmeessä ja kerro miten kävi.
Veikkaan myös, että kapasiteetin putoaminen etenee aika tasaista vauhtia jos käyttötapa ja -tyyli pysyy samana.
Kokeilin kalibroida akun kerran mutta max. varaus pysyi samana, koitetaan muutaman kerran peräkkäin josko auttaisi.
-
Ei auttanut, kolme kertaa latasin tyhjästä täyteen. Onpa muuten kyllä nopeasti akusta lähtenyt maksimiteho putoamaan, kun vertaan noihin muihin lukemiin.Hemppo kirjoitti: Kannattaa muutaman kerran peräkkäin käyttää akku ihan nollille ja ladata täyteen. Uskoisin, että prosentit saattaa nousta. Kokeile ihmeessä ja kerro miten kävi.
Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia, mä olen elänyt siinä uskossa että tuollaiset 80% lukemat maksimikapasiteetistä pitäis olla pidemmänkin käytön jälkeen. Nyt on 4kk jälkeen 87%.
No käyttötavaraahan nuo akut on.
-
Meillä on nämä akut kuitenkin lähes saman ikäiset eikä lataussykleissäkään ole suurta eroa, mutta kapasiteetti on ihan eri luokkaa. Pistin äsken koneen lataamaan ja näyttää edelleen olevan 99%.
-
Battery Lifespan
A properly maintained PowerBook or iBook battery is designed to retain up to 80% of its original capacity after 300 full charge and discharge cycles.
Eli ei se tosiaan noin nopeasti pitäis tippua (Spartan akku kyseessä). Sinulla on jo pian tuolla tasolla, eikä latauksia ole vielä kolmasosaa luvatusta.
-
Viesti Kirjoittaja dantte »
battery loadcycles 171
battery capacity 100 % (4400/4496)
10 kk vanha; mikä ei ihan pidä paikkaansa (ibook ostettu 20.7)
akku ei ole ikinä ollut irti. Latailtu tarpeen mukaan.
iPod touch 16GB
Nintendo Wii
-
Latasin loppuun asti, niin että kone sammui. pitää kokeilla vielä pari kertaa.Hemppo kirjoitti:Aika outoa, jos se kapasiteetti ei kerran noussut. Käytitkö aina akun niin loppuun, että kone meni nukkumaan?
Meillä on nämä akut kuitenkin lähes saman ikäiset eikä lataussykleissäkään ole suurta eroa, mutta kapasiteetti on ihan eri luokkaa. Pistin äsken koneen lataamaan ja näyttää edelleen olevan 99%.
Todella outoa, mä oon luullut että tää on ihan normaalia, mutta nyt kun vertaa muiden akkujen kestokykyyn niin aika reilusti on mulla tippunut. 78 sykliä ja 87% (3800 mAh).
Käyttökin on käsittääkseni ollut akulle ihan optimaalista, eli akulla olen käyttänyt konetta pääasiassa. joskus harvoin piuhan päässä.
Voiskohan tästä valittaa johonkinpäin, jos sais vaikka uuden akun. Tietysti on vaikea todistaa miten akkua on käytetty. Onko kellään kokemuksia tällasesta?
Mulla on muuten 14" iBook, mutta tuskin sen pitäs vaikuttaa.
-
Viesti Kirjoittaja Tipitii »
Tuosta jos laskee 5 kk x 4 = reilu 20 viikkoa -> lataus kerran viikossa, muuten johdon päässä. Jos akkua olen alkanut käyttää, niin sitten olen antanut sen mennä aivan loppuun.
Sitä tässä vain mietin, että onkohan tämä sammuttamattomuus kuitenkaan hyvästä. Konetta käytän yleensä töissä, ja työpäivän päätteeksi laitan koneen reppuun nukkumaan ja vien sen yöksi kotiin, ja useimmiten kone nukkuu siellä repussa seuraavaan päivään. Voiko nukkuminen viedä niin paljon sähköä, että se on saanut aikaan akun huononemisen (eli akkua purettu hiukan yön yli nukkuessa, ja päälle tullut lataaminen)?
Uusi kansanliike: sammuta aina koneesi?
Tipi
-
Onkohan nää akut jotenkin viallisia, meinaan jos Apple lupaa 300 cyclen jälkeen 80% kapasiteetistä niin vois kyllä ottaa yhteyttä sinnepäin, vaikea on tosin todistaa että akkua on käsitelty hyvin.
tää alkaa meneen jo ohi topicista, pitäsköhän tälle perustaa uus topicci...
-
Viesti Kirjoittaja bigJuice »
n. 6kk
Kapasiteettti 97% (4277/4400)
Kannattaa yrittää käyttää akku loppuun asti mahdollisimman usein. Jatkuva piuhan päässä pitäminen kuluttaa akkua, että kumpi sitten on parempi pitää piuhas vai käyttää akkulla ja laitailla sitä, jos ja kun akun haluaa pitää kiinni.
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka