Mielestäni tämä ongelma on tullut Mavericksin asennuksen myötä. Boottaan mäkkini (iMac late 2012) kuitenkin niin harvoin, että mahdoton sanoa 100% varmuudella että syypää on nimenomaan Maverics eikä joku asennettu ohjelma. Testasin Mavericksin asennuksen aikoihin erinäisiä ohjelmia (jotka olen sittemmin poistanut...toivottavasti) millä saisi järjestelmän yläpalkin mustan väriseksi tai muuten kustomoitua sitä väriä (Nocturne, LeoColorBar jne vastaavia), ja kaikki sen luonteisethan ohjelmat tavalla tai toisella muokkaavat työpöytääkin. En poissulje siis mahdollisuutta, etteikö joku niistä ohjelmista saisi jotain tämänluonteista aikaiseksi ja jokin ohjelman osa olisi jäänyt kummittelemaan vaikka mielestäni ne poistinkin.
Ja itse ongelmaan. Aiemmin minulla oli koneen boottauksen jälkeen aina vain Työpöytä1 kun avasin Mission Controllin ykkösmonitorista (iMac, kakkosmonitorina toimii TV) ja näin sen pitääkin olla, lisäilen niitä työpöytiä tarvittaessa. Nykyisellään kuitenkin niitä on vähintään se 2 kpl, pahimmillaan voi olla kuusikin kappaletta (Työpöytä1, Työpöytä2 jne...). Ja mitään mahtilogiikkaa en ole löytänyt siihen, miksi se yrittää väkisin tunkea oletuksena jotain random määrää työpöytiä kun en oikeasti haluaisi kuin sen yhden. Jos nyt suljen ruksista kaikki paitsi Työpöytä1:sen, niin boottauksen jälkeen niitä on vähintään se 2kpl siellä. Jos en sulje toista vaan boottaan taas, niitä on todnäk se 3kpl jne. Eli ei mitään tolkkua. Pieni ongelma sinällään kun boottaan ehkä kerran kuussa, mutta itselleni tulee vain mielikuva epävakaasta järjestelmästä jos en osaa itselleni selittää mikä niitä lisätyöpöytiä tuo itsestään lisää etenkin kun aiemmin näin ei ollut. Telkkarin puolella mission controllissa näkyy vain yksi työpöytä niinkuin pitääkin, numerona aina viimeisin riippuen siitä kuinka monta niitä työpöytiä on päämonitorissa.
Elikkäs, jos tämä on jotain Mavericksin uusia ominaisuuksia, niin pliis selittäkää minulle mihin järjenjuoksuun ne perustuu ja voiko niihin vaikuttaa esim. jollain komentorivin käskyllä pakottaa sen määrän boottauksen yhteydessä 1seksi ja jos tämä on vain minulla oleva bugi, niin vinkkejä siihen miten sen saisi fiksattua. Olen sen verran perfektionisti että tälläiset selittämättömät pikkuviat ajaa hulluuden partaalle ja arvostaisin kovasti, jos jollain olisi joku ratkaisu asiaan.
Toinen tähän samaan aiheeseen liittyvä bugi (alkoi samaan aikaan) on se, että välillä käynnistettäessä kone työpöydältä puuttuu taustakuva kokonaan, on vain musta ruutu ja taustakuva pitää asettaa uusiksi, tämäkin ilmennyt nyt kun olen tuota Mission Controllia testatessa bootannut aika urakalla.
Mission Control ja työpöytien oletusmäärä?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
Mission Control ja työpöytien oletusmäärä?
Viesti Kirjoittaja JukkaPaavali »
-
Re: Mission Control ja työpöytien oletusmäärä?
Viesti Kirjoittaja atheos »
Koitapa seuraavat komennot Päätteeseen (nollaa työpöydän, dockin ja mission controlin asetukset):
Myös levyn oikeuksien korjaus Levytyökalulla ei välttämättä ole huono idea.
EDIT: Ja täällä siis tosiaan eivät työpöydät lisäänny luvatta, niitä on ykkösnäytöllä se kolme mitä olen laittanutkin ja kakkosnäytöllä yksi. Ei kiukuttele yhtikäs mitään, toimii kuin unelma.
Koodi: Valitse kaikki
rm ~/Library/Preferences/com.apple.spaces.plist
rm ~/Library/Preferences/com.apple.desktop.plist
rm ~/Library/Preferences/com.apple.dock.plist
EDIT: Ja täällä siis tosiaan eivät työpöydät lisäänny luvatta, niitä on ykkösnäytöllä se kolme mitä olen laittanutkin ja kakkosnäytöllä yksi. Ei kiukuttele yhtikäs mitään, toimii kuin unelma.
Viimeksi muokannut atheos, 6.1.2014 klo 22.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Re: Mission Control ja työpöytien oletusmäärä?
Viesti Kirjoittaja JukkaPaavali »
Kiitos vinkeistä. Kokeilin, muttei toivottua lopputulosta. Viimeisenä oljenkortena (miksiköhän en sitä aiemmin koittanut) otin irti kakkosmonitorin ja ruutu meni vahvasti punertavansävyiseksi aiheuttaen pienehköä paniikkia, mutta valittuani natiiviresoluution värisävyt palautuivat normaaliksi. Käytössäni on ollut alusta alkaen SwitchResX softa, millä saa luotua custom HiDPI resoluution mitä olen käyttänyt natiiviresoluution sijaan enkä edes muistanut koko ohjelman olemassaoloa kun se on pyörinyt niin smoothisti, mutta tuo ruudun punasävyiseksi meneminen ja sen korjaantuminen valitsemalla natiiviresoluution osoitti, että kyseisessä softassa selkeää bugia ilmeisesti Mavericsin kanssa kun aiemmin se on toiminut, kun poistin kyseisen ohjelman ja uudelleen asensin niin nyt kone aukeaa sen yhden työpöydän kanssa niinkuin pitääkin joka boottauksella. Enpä olisi ihan heti kyseistä softaa osannut sormella osoittaa, mutta se oli jotenkin mennyt pieleen Mavericksin asennuksen yhteydessä mutta nyt pelittää.
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka