SwitchX kirjoitti:
Monella näyttää nykyään olevan oma domain ja tietysti siellä omat kotisivut jatkeena. Itseänikin asia on alkanut kiinnostamaan ja alustavasti näyttäisi siltä, että vaihtoehtoina on oma kone/palvelin, johon ostetaan domain ja nimipalveluosoitus, vai miten se nyt menee? Tai sitten vaihtoehtona olisi web-hotelli. Tai miksikäs ei sivuja palveluntarjoalta + domain jostain?
Jos valitset oman koneen, niin karkealla tasolla:
- erillinen kone, siihen ja ADSL-modeemille UPS-varmennus sähkölle.
- Apache tai yms serveriohjelmisto. Apple server on maksullinen mutta tn hyvä & helppo ohjelmisto.
- Vaihtuvan IP-osoitteen kansa voi pärjätä esim DynDNS-palvelun kanssa.
- Esim
http://www.iki.fi -palvelun kautta voi hommata mielekkäämmän osoitteen joka uudelleenohjataan e.m. tavalla hankittuun kryptiseen osoitteeseen.
Oma palvelin vaikuttaa aika kehnolta, koska olen dynaamisen osoitteen päässä ja lisäksi olisi syytä olla tätä tarkoitusta varten pyhitetty tietokone (24/7). Lisäksi kuluja tulee joka tapauksessa domain –nimen hankinnasta. Web-hotelli vaikuttaisi siksi paremmalta, mutta mistä se kannattaisi hankkia ja mitä siitä kannattaa maksaa? Googlella linkkejä löytyy pieni miljoona ja niitä kahlaamalla ei tule hullua hurskaammaksi. Sitä paitsi omakohtaiset kokemukset ja keskustelu aiheesta ovat aina mielenkiintoisempia
Ilmaista tilaa on mm Tripod-sivustoilla. Elisan mukana tuli 500MB (riippunee liittymätyypistä). MTV3-sivustoilla on myös (luukku), mutta niiden kanssa on ollut erinäisiä haasteita, joita en tässä luettele. Microbitin tilauksesta tuli 100MB ilmaista tilaa.
Mikrobitin FTP-palvelu on ylivoimainen muihin verrattuna, tai ainakin sattuu makuhermooni (joka tuntuu olevan kovin erilainen moniin Mäkkisteihin verrattuna). Jos en sivulle luo HTML-tiedostoa, niin mikrobitti näyttää selaimessa tiedostot "sellaisenaan", eli ne on helppo ladata alas. Soveltuu hyvin esim kuvatiedostojen välitykseen.
Joidenkin ADSL-liittymien ehdot nimenomaan kieltää serverien tarjoamisen. Heidän tarjoamiaan haasteita voi kiertää yksityiskäytössä (porttinumeroita viilaamalla), mutta kaupallisesti merkittäviä sivustoja en laittaisi juridiselle heteikölle.
E.m. vinkit ovat siis henkilökohtaisille web-sivuille, kaupalliset sivut ovat erikseen.
Itse olen tässä harkitsemassa, josko jaksaisi alkamaan pystyttämään itselleen FTP-palvelinta kotiin.
Henkilökohtaisilla sivuilla olen käyttänyt ns "deep web" konseptia. Eli jos osoitteeni on vaikka xxx.yyy.com/lare niin kyseisellä sivulla on mitäänsanomaton index.html. Hakemiston alla on kryptisiä hakemiston nimia, joihin index.html ei viittaa -> saadakseen hakemiston näkyviin, on tiedettävä hakemiston nimi. Tuttavalle, jonka haluan kuvia katselevan, lähetän koko polun
http://xxx.yyy.com/lare/JohanOnHakemistoNimi/
Koska sisältö on kuvia yms niin tuo mielestäni riittää.