Ajattelin ostaa opiskeluja varten tuollaisen macin. Kysymys kuuluu:
Onko kelläkään kokemuksia miten tuo suoriutuu siitä (onko iWork riittävä?, tarvitaan office paketti, tehot, ja tärkein eli akunkesto)
Koneella tulee soiteltua myös musiikkia playerina, ja jonkinlaista muokkausta. Riittääkö tämä malli vai tarvitaanko tehokkaampaa.
Sekä paljon on ''oikeaa'' tilaa käytettävissä tuosta koko 256 gb paketista?
MacBook Pro Retina 256 gb ja opiskelu
Keskustelua kannettavista
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook Pro Retina 256 gb ja opiskelu
Viesti Kirjoittaja budda1 »
Viimeksi muokannut Anghorn, 31.1.2014 klo 19.02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikkoa viilattu
Syy: Otsikkoa viilattu
-
Re: MacBook Pro Retina 256 gb ja opiskelu
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Kyllähän tuolla vääntää vaikka mitä.
Tietenkin, aina riippuu myös siitä, mitä opiskelee - jos videonkäsittelyä, niin ehkä tehokkain prossu ja kovin näytönohjain ynnä suurin SSD-levy vois olla poikaa.
RAMia koneessa näyttää olevan oletuksena 8GB. Niin kauan, kuin olen Macien (tai muiden tietokoneiden) kanssa puuhannut, olen aina lopulta tullut siihen tulokseen, että RAMia ei koskaan ole liikaa.
Vaikka ostohetkellä tuntuukin, että kyllähän mä nyt tolla pärjään - rajat tulee äkkiä vastaan, kun koneen muut resurssit antaisi mahdollisuuksia tehdä vaikka mitä tahansa muutakin kuin sen, millä ”pärjää”. Eli suosittelen kyllä stiä 16GB: muistia, varsinkin, kun tuohon koneeseen ei sitten jälkeenpäin lisäillä muistia - onpi kolvattuna emolle nääs.
MS Officen saat ihan Macille sorvattuna Mikkikseltä, XXX eruolla.
Jos taas edukkaampi käy, niin Applen omat softat ovat varsin toimivia ja antavat mahdollisuuden hieman jumpata ja oppia vääntelemään tiedostoja ohjelmistojen välillä.
Ilmaispuolelta taas LibreOffice on käsittääkseni lähinnä MSOfficea vastaava kokonaisuus.
Kaikki kolme mainittua mahdollisuuttahan avaavat ja tallentavat ”standardeja” Office-tiedostoja, jos nyt sellaisia on olemassakaan kuin ”standardeja”.
Tietenkin, aina riippuu myös siitä, mitä opiskelee - jos videonkäsittelyä, niin ehkä tehokkain prossu ja kovin näytönohjain ynnä suurin SSD-levy vois olla poikaa.
RAMia koneessa näyttää olevan oletuksena 8GB. Niin kauan, kuin olen Macien (tai muiden tietokoneiden) kanssa puuhannut, olen aina lopulta tullut siihen tulokseen, että RAMia ei koskaan ole liikaa.
Vaikka ostohetkellä tuntuukin, että kyllähän mä nyt tolla pärjään - rajat tulee äkkiä vastaan, kun koneen muut resurssit antaisi mahdollisuuksia tehdä vaikka mitä tahansa muutakin kuin sen, millä ”pärjää”. Eli suosittelen kyllä stiä 16GB: muistia, varsinkin, kun tuohon koneeseen ei sitten jälkeenpäin lisäillä muistia - onpi kolvattuna emolle nääs.
MS Officen saat ihan Macille sorvattuna Mikkikseltä, XXX eruolla.
Jos taas edukkaampi käy, niin Applen omat softat ovat varsin toimivia ja antavat mahdollisuuden hieman jumpata ja oppia vääntelemään tiedostoja ohjelmistojen välillä.
Ilmaispuolelta taas LibreOffice on käsittääkseni lähinnä MSOfficea vastaava kokonaisuus.
Kaikki kolme mainittua mahdollisuuttahan avaavat ja tallentavat ”standardeja” Office-tiedostoja, jos nyt sellaisia on olemassakaan kuin ”standardeja”.
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.
R.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Oli kyseessä sitten 13- tai 15-tuumainen malli, niin mitään ongelmaa ei tehojen puolesta tule tuossa käytössä. Jopa MacBook Air riittäisi sinulle oikein mainiosti.
Opintoja varten suosittelen Microsoft Officea. iWork-ohjelmien kanssa voi olla joitain yhteensopivuusongelmia, joten mikäli teet aivan perus tekstidokumenttia tai taulukkoa monipuolisempia juttuja, niin ota Office. Samat jutut onnistuu toki iWork-ohjelmillakin, mutta ne ei välttämättä näy oikein Office-ohjelmissa ja vice versa. Käyttömukavuudessa mikään ei voita iWorkiä, mutta koulumaailmassa on vaan pakko tehdä yhteistyötä muidenkin kanssa, eikä kaikilla ole iWorkiä. Tämän siis olen huomannut ihan omassakin käytössä ja kouluhommissa käytänkin vain ja ainoastaan Officea.
Käyttöjärjestelmä vie n. 15GB, joten jäähän sinne vielä tilaa. Yksi vaihtoehto olisi tosiaan se MacBook Air ja siihen vaikka isompi kovalevy ja 8GB muistia, jos käyttö ei tosiaan ole musiikkisoitinta ja kuvankäsittelyä (?) kummempaa.
Akunkesto 13-tuumaisessa Prossa 9h, 15-tuumaisessa 8h.
Opintoja varten suosittelen Microsoft Officea. iWork-ohjelmien kanssa voi olla joitain yhteensopivuusongelmia, joten mikäli teet aivan perus tekstidokumenttia tai taulukkoa monipuolisempia juttuja, niin ota Office. Samat jutut onnistuu toki iWork-ohjelmillakin, mutta ne ei välttämättä näy oikein Office-ohjelmissa ja vice versa. Käyttömukavuudessa mikään ei voita iWorkiä, mutta koulumaailmassa on vaan pakko tehdä yhteistyötä muidenkin kanssa, eikä kaikilla ole iWorkiä. Tämän siis olen huomannut ihan omassakin käytössä ja kouluhommissa käytänkin vain ja ainoastaan Officea.
Käyttöjärjestelmä vie n. 15GB, joten jäähän sinne vielä tilaa. Yksi vaihtoehto olisi tosiaan se MacBook Air ja siihen vaikka isompi kovalevy ja 8GB muistia, jos käyttö ei tosiaan ole musiikkisoitinta ja kuvankäsittelyä (?) kummempaa.
Akunkesto 13-tuumaisessa Prossa 9h, 15-tuumaisessa 8h.
MBP 14" | Studio Display 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Jos koneella ei aio tehdä muuta kuin yksinertaista tekstin käsittelyä ja musiikin soittelua sanoisin että 15" Pro on jo "hiukan" overkill-vehje enkä siten suosittele kuin 13" mallia, tai Air:ia jos "retina"-näyttö ja lisäportit eivät kiinnosta.
Mitä tekstinkäsittelyyn tulee niin itse olen ainakin käyttänyt Officea, mutta ainakin omassa yliopistossa on yleinen käytäntö että kaikki koneella kirjoitetut tekstit lähetetään PDF-muodossa, jolloin kaikki yhteensopivuusongelmat (joita voi Officen kanssa esiintyä jopa eri versioiden välillä) historiaa ja käytetyllä tekstinkäsittelyohjelmalla ei ole väliä. Meidän yliopistossa on tosin käytössä aikamoinen tekstinkäsittelyohjelmien kakofonia, jotkut käyttävät Officen eri versioita, toiset avoimen lähdekoodin ystävät Libre Officea ja jotkut jopa iWork:ia. Toisissa yliopistoissa voi tietty olla eri käytännöt, mutta itsellä ei ainakaan ole tullut vastaan ainuttakaan PDF-formaatin käytöstä tullutta ongelmaa.
Mitä tekstinkäsittelyyn tulee niin itse olen ainakin käyttänyt Officea, mutta ainakin omassa yliopistossa on yleinen käytäntö että kaikki koneella kirjoitetut tekstit lähetetään PDF-muodossa, jolloin kaikki yhteensopivuusongelmat (joita voi Officen kanssa esiintyä jopa eri versioiden välillä) historiaa ja käytetyllä tekstinkäsittelyohjelmalla ei ole väliä. Meidän yliopistossa on tosin käytössä aikamoinen tekstinkäsittelyohjelmien kakofonia, jotkut käyttävät Officen eri versioita, toiset avoimen lähdekoodin ystävät Libre Officea ja jotkut jopa iWork:ia. Toisissa yliopistoissa voi tietty olla eri käytännöt, mutta itsellä ei ainakaan ole tullut vastaan ainuttakaan PDF-formaatin käytöstä tullutta ongelmaa.
Macbook Pro (mid 2011) 15" - 2,0 GHz Core i7 - 4Gt - 500Gt (7200RPM) - Radeon HD 6490M
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka