Kielitoimisto (virallisemmin Kotimaisten kielten keskuksen kielenhuolto-osasto) on vain pieni osa
Kotimaisten kielten keskusta. Toimiston vastuualueena on kielenhuolto. Minä en ainakaan näe tätä tehtävää tarpeettomana tai ulkoistettavana käyttäjille. Huomatkaa, että Kotus käsittää kaikki kotimaiset kielet, myös ruotsin.
Minusta on ikävää, jos kielenhuoltajia pidetään hulluina tai tiukkapipoisina nipottajina, joiden mollaus tai naurunalaiseksi asettaminen on jokaisen mielestä
hyvää läppää palstalla kuin palstalla.
Ehkä arvostuksen puute kertoo jotakin Kotuksen epäonnistumisesta verkkoutuvassa maailmassa, mutta se kertoo myös paljon muutoksesta, joka auktoriteetteihin suhtautumisessa on tapahtunut. Joskus voisi kuitenkin kysyä itseltään, milloin jokin auktoriteetti on hyvällä asialla. Ei kaikkea kannata vastustaa vain siksi, että ei itse ymmärrä asian mielekkyyttä.
Arvi Lind ei ole samaa mieltä uudesta suosituksesta, mutta hyväksyy muutoksen. Hänestä tuli 12 vuoden kielilautakuntajäsenyyden aikana kieliliberaali.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 68989.html
Arvi Lind oli itse aikoinaan kielilautakunnan jäsen. Jäsenyyttä kesti 12 vuotta. Hän muistaa, miten hän lautakunnassa kiivaasti puolusti koulussa oppimaansa "alkaa tehdä" -muotoa.
- Sanoin aikoinaan, että kielilautakunta sallii "alkaa tekemään" -muodon vain minun kuolleen ruumiini yli. Nyt se on tapahtunut, minä elän vielä.
Lind sanoo olevansa uudesta päätöksestä surullinen.
- Mutta ymmärrän suosituksen, koska ilmiö on puhekielessä yleinen.
Lind tietää entisenä lautakunnan jäsenenä, että päätökset ovat vahvasti tutkittuja.
- Ne eivät ole mitään yhden yön suhteita.
[...] Lind vaikutti lautakunnassa vuosina 1991–2003. Hän oli toimittajien edustajana.
- Minusta tuli 12 vuoden aikana kieliliberaali. En hermostu mistään, en kyttää virheitä ja hyväksyn muutoksen. Agricola käytti hautausmaasta nimitystä luutarha.
Lindiä harmittaa vain, jos kieltä ammatikseen käyttävät eivät ymmärrä tekevänsä virheitä.
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."