Taantuma näkyy – eläkkeelle siirtyminen houkuttelee nyt suomalaisia
Työeläkkeelle siirtyi viime vuonna 73 300 suomalaista, mikä on 4 000 enemmän kuin vuotta aiemmin.
Eläketurvakeskuksen johtaja Mikko Kautto tulkitsee eläkkeen kasvaneen suosion johtuvan tämän hetken kehnosta työllisyystilanteesta.
"Vanhuuseläkkeelle siirtyminen nähdään nyt houkuttelevana", Kautto sanoo.
Eipä tarvitse ihmetellä, kun jatkuvasti vaaditaan painamaan pidempään ja alentamaan palkkoja, vaikka itse porskutetaan Cayman-lompakot turvoksissa!
Tavoitteena on ollut pidentää työuria ja saada ihmiset jatkamaan töissä vielä sen jälkeenkin, kun he tulevat viralliseen eläkeikään.
Ja tätä vaativien esimerkki on täysin päinvastainen...
Eläketurvakeskus seuraa keskimääräistä eläkkeellesiirtymisikää eläkeiän odotteella, joka oli viime vuonna samalla tasolla kuin vuotta aiemmin, 60,9 vuotta.
Keskimääräinen todellinen eläkeikä on vuodesta 2008 lähtien koko ajan tasaisesti noussut, joten viime vuoden äkkipysähdys on uusi käänne.
Tällaista ne tammiset saavat aikaan.
Kukapa viitsisi kuunnella eliitin jatkuvaa pitkän päivänkakkaran haistattelua? Itse olen aikaisemmin ajatellut lähteväni eläkkeelle sitten joskus kun täytän kuusikymmentäviisi vuotta, mutta nykyisten työuranpidentämis- ja palkanalennuspuheiden seurauksena ajatus aikaisemmasta eläkkeellelähdöstä tuntuu koko ajan paremmalta; jos ei muuten, niin takaisinvittuilun vuoksi.
Luvun pysähtyminen paikoilleen kertoo Kauton mukaan siitä, että aiempiin eläkeikäremontteihin sisältyneet muutokset "on aika lailla syöty".
Toisin sanoen esimerkiksi nykyisellä joustavalla eläkeiällä ei keskimääräistä eläkkeellesiirtymisikää saada enää nousemaan.
Tämä asia saattaisi kuitenkin olla toisin, jos työurien pidentämistä oikeasti tuettaisiin, eikä vain potkittaisi eläkeikää lähestyviä pihalle samalla kun toisesta suupielestä hoetaan työuranpidentämismantraa - ristiriita puheiden ja tekojen välillä on kuin Itä-Euroopan kommunisteilla aikanaan. Eliitin esimerkkiähän ihmiset vain noudattavat: "Mulle heti kaikki tänne nyt!"