Minulla on 13" MacBook Pro Mid 2012 missä on 2.5 ghz intel core i5, 4gb ddr3 ja intel HD graphics 4000 1024 MB. Ongelmana on että lämmöt nousee välillä todella korkeiksi, joskus jopa hieman yli 100 celsiuksen. Tätä tapahtuu jos streamaa jotain netistä (esim. Netflixistä) tai tekee jotain raskasta esimerkiksi videon editointia.
Minulla on käytössä smcFanControl millä pystyn hallitsemaan tuulettimen käyttöä, mutta en mielläni huudattaisi tuulentinta täysillä. Olen miettinyt hankkivani jonkinlaisen jäähdytysalusta, mutta suurinosa jäähdyttimistä on suunniteltu koneille missä on tuulettimet pohjassa. Onko kellään tietoa mikä olisi hyvä jäähdytin alusta MacBookille, tai miten muuten saisin lämmöt pidettyä aisoissa?
Olen puhdistanut pölyt koneesta joten se ei ainakaan ole enää ongelma.
MacBook prolle jäähdytinalusta
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook prolle jäähdytinalusta
Viesti Kirjoittaja lasselasku »
Viimeksi muokannut kallekilponen, 19.2.2014 klo 23.08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Porttikiellossa
Re: Macbook prolle jäähdytinalusta
Viesti Kirjoittaja adele »
Katsoin i5:ten speksit. Prosessorin maksimilämpötila on 105°C. Eli prosessorin lämmön suhteen ei ole ongelmaa.
Jos todellinen ongelma on tuulettimen ääni, niin vastaus kysymykseesi
2. Käyttämällä konetta tilassa, jossa on parinkymmenen asteen pakkanen tai johtamalla tuulettimeen kylmää ilmaa.
Jos todellinen ongelma on tuulettimen ääni, niin vastaus kysymykseesi
1. Lopettamalla koneen prosessorin kuormittamisen.lasselasku kirjoitti:miten muuten saisin lämmöt pidettyä aisoissa?
2. Käyttämällä konetta tilassa, jossa on parinkymmenen asteen pakkanen tai johtamalla tuulettimeen kylmää ilmaa.
Jo vuodesta 2004 - "foorumin käyttäjille pahaa mieltä ja ylimääräistä harmia foorumin henkilökunnallekin"
-
Re: MacBook prolle jäähdytinalusta
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Koneen jäähdytys riippuu toki paljon alustasta millä kone on. Jos alusta eristää lämpöä ja/tai tukkii tuulettimen aukkoja, nousevat lämmöt toki enemmän. Itse käytän RainDesignin iLapia jonka avulla kone saa paremmin ilmaa, ja on mukavampi käyttää myös sylissä.
https://www.raindesigninc.com/ilap.html
(Toki raskaammissa tehtävissä kone kuumenee vääjäämättä, mutta ainakin jäähdytyksen toimintaa voi koittaa edistää.)
https://www.raindesigninc.com/ilap.html
(Toki raskaammissa tehtävissä kone kuumenee vääjäämättä, mutta ainakin jäähdytyksen toimintaa voi koittaa edistää.)
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Re: MacBook prolle jäähdytinalusta
Viesti Kirjoittaja klany »
Applella tuo lämpötahnojen kanssa lotraaminen on ollut vuosikaudet aivan jotain järkyttävää, aivan kuin tahallaan pistäisivät ns. tahnapommin tuonne prosessorin ja jäähdytyksen väliin:
http://bit.ly/1crbkMJ
Lämpötahnat vaihtamalla olen saanut vähennettyä 5 - 12 astetta niin idle, kuin rasituslämpötiloista, eri koneilla tyyliin iMac + pari läppäriä. Netti myös täynnä samankaltaisia kokemuksia.
http://bit.ly/1crbkMJ
Lämpötahnat vaihtamalla olen saanut vähennettyä 5 - 12 astetta niin idle, kuin rasituslämpötiloista, eri koneilla tyyliin iMac + pari läppäriä. Netti myös täynnä samankaltaisia kokemuksia.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka