Sitten tuosta vierestä löytyy pöytäkone, jossa pyörii Windows ja Ubuntu. Nykyään suurin osa ajasta tulee käytettyä Ubuntua ja Windowsilla vaan pelailtua harvakseltaan. Tästä tulikin idea, että jos tehokkaamsta Macbookista saisi All-In-One ratkaisun ja voisi luopua niin pöytäkoneesta kuin Airistakin. Ei tartteis enää reissussa ollessa tajuta, että en muistanutkaan siirtää sitä yhtä tekstidokumenttia Airille jne. Avoke arvoistaisi luultavasti myös pöytäkoneen + piuhasotkun häviämistä(kohta, jolla aion yrittää mahdollista hankintaa perustella).
Tähän mennessä Macit on tosissaan ollu mulle niitä helppoja koneita, joilla on kiva surffailla netissä ja kirjotella, mutta jos talouden ainoaksi koneeksi tulisi Macbook, vaatii se sitten varmaankin hieman enempi säätöä. Yritän nyt kysellä kaiken mahdollisen niin tiedän ainakin mihin sitten olen ryhtymässä, jos sellainen tulee hommattua.
Ensinnäkin pystyykö Macissa käyttämään kaikki kolmea käyttöjärjestelmää kätevästi yhdessä? Käsitin, että tämä Maverics on aikas akku-ystävällinen. Kuinka paljon enemmän sitten Windows tai Linux syö akkua? Onko ajatus, että pelaaminen hoituu Windowssilla, perus-surffailu Mavericsilla ja muu Ubuntulla, mahdollinen?
Mites ne pelitehot sitten riittää? Vaikka tosissaan tulee harvoin enää nykyään pelailtua, niin olisi mukava, että sillon kun tekee mieli joku ilta viettää Civ V:n parissa, niin siihen myös olisi mahdollisuus. Riittääkö nuo integroidut näytönohjaimet vai pitääkö suosiolla katsoa noita erillisen näytönohjaimen omaavia 15 tuumaisia Pro:ita? Ja jos tää kone nyt ois vähän pidempi aikanen invenstointi, niin kiva olis tietty, jos myös se seuraava Civilization pyörisi..
Sitten lisää tuosta akun kestosta. Jotenkin ei minun päähän mahdu, että 15 tuumasen Pro:n akku kestää nettiselailussa 2/3 siitä ajasta mitä 13 tuumasen Airin? Johtuuko sitten tuosta retina-näytöstä? Ja tuo retinakin on vähän outo asia minulle. Olen aina ymmärtänyt, että lisää pikseleitä = lisää tilaa työpöydälle. Kuitenkin google kertoo ihmisten puhuvan juuri päinvastaista.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Lopuksi vielä kannettavuus. Kuten tuossa aiemmin hehkutin olen aina pitänyt näistä pikku-Aireista ja suurempi koko hieman hirvittää, varsinkin ne isommat Pro:t. Kävin kyllä jo paikallisessa liikkeessä sellaista hypistelemässä, mutta ei siinä oikein kunnon tuntumaa saanut. Onko ne kuitenkin vielä ihan sylissä pidettäviä?
Tänään sukulaiset pistivät vielä hieman vauhtia tähän arpomiseen, kun kertoivat olevansa lähdössä San Fransisco/Las Vegas akselille ensi viikonloppuna. Googlaamalla löysin pari vuotta vanhoja juttuja siitä, että jenkeistä sais Macit rutkasti halvemmalla. Onko edelleen näin? Jos myyvät siellä päin noilla Apple Storen hinnoilla, niin kyllähän siinä parin tonnin koneesta saisi aika mukavan alennuksen. Vai tuleeko jotain veroja vielä päälle? En oikein löytänyt mitään paikallisten kauppojen hinnoista, joten tässäkin apua(ja mielellään pikaista...) otettaisiin vastaan. Mites takuut yms. toimii, jos tuolta päin ostaa? Takuista puheen ollen, onko se lisäturva tjms. hintansa väärti?
Budjetti tosissaan pyörii jossain tuossa 1500:n euron tuntumassa. Tällä hetkellä vakavassa harkinnassa on high-end Airin tai käytetyn, 15-tuumaisen Pro:n osto. Tai sitte tuo jenkki-vaihtoehto, joka sotkeekin pakkaa taas totaalisesti...
Tulipas tästä pitkä ja sekava teksti. Neuvoja nyt kuitenkin kaivattas kipeästi, että sen oikean koneen osaisi ostaa. Tai sitten tyydyn siihen, ettei tarpeisiini sopivaa All-In-One konetta ole vielä tehty, ja jatkan vielä kahden koneen kanssa.