Saipa tuossa uuden iLife paketin lahjaksi. Täytyy sanoa että tälläiselle kotisvun tekemistä vieroksuvalle tuo iWeb on ihan ok ohjelma varsikin kun sivujen tekeminen on harrasteen ns. pakollnen ja vastenmielinen osuus...
Kuva galleriaa väsätessä huomasin inhottavan ongelman. Lisäilen kuvia suoraan finderistä enkä iPhoton kautta kun en jaksa käyttää iPhotoa sen tuskaisen hitauden vuoksi vaan mulla on muun lainen arkistointisofta. Lisättessä pystykuva suoraan finderistä iWeb ei osaa näyttää sitä pystykuvana vaan nähyttää sen vaakassa eli päin takapuoli. Kun kuvan kierrättää iPhoton kautta kuva kääntyy kiltisti pystyyn ilman kummempia kommervenkkejä (siis tekemättä yhtään mitään).
Kuvaa en onnistunut kääntämään mistään valikosta (kuvagalleria moodissa, normikuvana se onnistuu). Joudunko tosiaan kierrättämään kuvat iPhoton kautta. Mikäli näin on tehtävä ko. iWeb saa jäädä omaan arvoonsa. Mikäli jollakin on ratkaisu olisi kiva kuulla siitä.
Ps. Kuvat olin käännnellyt esikatselussa.. (jos joku tietää siihenkin jonkun näppärän pluggarin tai vast olisin kiitolline
Mikäli tämä meni väärälle alueelle, moderaattorit siirtäköön kiitos.
Kiitos avuista etukäteen
iWeb ongelma vai ominaisuuus?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
iWeb ongelma vai ominaisuuus?
Viesti Kirjoittaja nordling »
-
Re: iWeb ongelma vai ominaisuuus?
Viesti Kirjoittaja masa »
Moititko edelleen iPhoto 6:ttakin hitaaksi? Vai joko päivitit? Mulla ainakin iBookissa iPhoto on "boom fast"
iWebin kuvat kannattaa käsittääkseni pienentää aika reippaasti ennenkuin laittaa sivuilleen koska kuvat muunnetaan png:ksi ja koko kasvaa.
iWebin kuvat kannattaa käsittääkseni pienentää aika reippaasti ennenkuin laittaa sivuilleen koska kuvat muunnetaan png:ksi ja koko kasvaa.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
No ainakin tuominen näyttää olevan vielä uudessakin versiossa (iLifen 06 mukana tullut) hidas...
Toisaalta en viisisi kokeeksi siirtyä kun ruutuja on tullut kuvattua n. 10 000 kpl ja olen saanut juuri ne ajettua erääseen arkistointisoftaan... kuvat kun ovat varsin isoja n. 2 Mt jpeg pakattuina.
Ei mulla muuten mitään iPhotoa vastaan olis... mutta kun ei viitsisi kokeilla. Ainakin edellinen versio hyytyi tosi pahasti kun olin lisännyt iPhotoon n. 3000 kpl 2 Mt kuvia.
Toisaalta en viisisi kokeeksi siirtyä kun ruutuja on tullut kuvattua n. 10 000 kpl ja olen saanut juuri ne ajettua erääseen arkistointisoftaan... kuvat kun ovat varsin isoja n. 2 Mt jpeg pakattuina.
Ei mulla muuten mitään iPhotoa vastaan olis... mutta kun ei viitsisi kokeilla. Ainakin edellinen versio hyytyi tosi pahasti kun olin lisännyt iPhotoon n. 3000 kpl 2 Mt kuvia.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ongelmahan lienee sen sorttinen, että iPhotossa tai Esikatselussa kun kuvia kääntelee ja vääntelee, se ei varsinaisesti käännä kuvaa ja tallenna sitä uudestaan, vaan tekee sen jotenkin meta-datalla tms ratkaisulla.
Juuri viimeviikolla itse tappelin kyseisen ongelman kanssa ja ainoaksi vaihtoehdoksi huomasin tosiaan kuvien kääntämisen photarilla, tai sitten tuomisen iPhotolla tai (muistaakseni) raahaamalla kuvan Esikatselun ikkunasta.
Tuohon aiemmin mainittuun kuvien pienentämiseen: En ole tarkemmin perehtynyt, mutta pikaisen omien sivujeni tutkimisen jälkeen, tulin siihen tulokseen, että iWeb kyllä itse pienentää kuvat. Siis mitoiltaan. Mutta pakkaa ne png-muotoon, joka on hieman jpg-tiedostoa kookkaampi. Eli kuvien piennennykselle ei ole mitään syytä. iWeb hoitaa.
Joskus pc:llä nimittäin käytin muistaakseni jotain järkyttävää wysiwyg softaa, joka kuvan tuodessa ei pienentänyt sitä, vaan määritti vain html:ssä kuvan koon. Eli jos toit 2000*1000 px kokoisen 2 mt kuvan, niin sellaisena se sen sivuille tuuppasi, määritti vain koon pienemmäksi. Tästä en ihan varma, mutta joku tällainen muistikuva jostain 90-luvun uumenista on päähäni jäänyt.
Eli iWeb on tuossa mielessä viksu ohjelma.
Juuri viimeviikolla itse tappelin kyseisen ongelman kanssa ja ainoaksi vaihtoehdoksi huomasin tosiaan kuvien kääntämisen photarilla, tai sitten tuomisen iPhotolla tai (muistaakseni) raahaamalla kuvan Esikatselun ikkunasta.
Tuohon aiemmin mainittuun kuvien pienentämiseen: En ole tarkemmin perehtynyt, mutta pikaisen omien sivujeni tutkimisen jälkeen, tulin siihen tulokseen, että iWeb kyllä itse pienentää kuvat. Siis mitoiltaan. Mutta pakkaa ne png-muotoon, joka on hieman jpg-tiedostoa kookkaampi. Eli kuvien piennennykselle ei ole mitään syytä. iWeb hoitaa.
Joskus pc:llä nimittäin käytin muistaakseni jotain järkyttävää wysiwyg softaa, joka kuvan tuodessa ei pienentänyt sitä, vaan määritti vain html:ssä kuvan koon. Eli jos toit 2000*1000 px kokoisen 2 mt kuvan, niin sellaisena se sen sivuille tuuppasi, määritti vain koon pienemmäksi. Tästä en ihan varma, mutta joku tällainen muistikuva jostain 90-luvun uumenista on päähäni jäänyt.
Eli iWeb on tuossa mielessä viksu ohjelma.
-
Päädyin itsekin samaan ratkaisuun eli kun kääntää photarissa ongelmaa ei ole.
Onnistuin kuitenkin löytämään Toisen ongelman joka on aika fataali.
Kun julkaisen sivut kansioon iWebistä sivusto toimii hienosti selaimessa kovalevyltä.
Mutta kun siirrän sivuston korkeakoulun serverille niin tekstit menevät bittipuuroksi ja äälkköset muutuvat erikoismerkeiksi.
Samoin kuvagalleria ei toimi oikein, kuvat eivät aukea isompina tai kuvaesitykseen lainkaan.
Missähän vika mahtaa olla. En ole vielä ehtinyt kokeilemaan toista serveriä... pitänee kokeilla. Mutta onko muilla on samanalaisia ongelmia.
Onnistuin kuitenkin löytämään Toisen ongelman joka on aika fataali.
Kun julkaisen sivut kansioon iWebistä sivusto toimii hienosti selaimessa kovalevyltä.
Mutta kun siirrän sivuston korkeakoulun serverille niin tekstit menevät bittipuuroksi ja äälkköset muutuvat erikoismerkeiksi.
Samoin kuvagalleria ei toimi oikein, kuvat eivät aukea isompina tai kuvaesitykseen lainkaan.
Missähän vika mahtaa olla. En ole vielä ehtinyt kokeilemaan toista serveriä... pitänee kokeilla. Mutta onko muilla on samanalaisia ongelmia.
-
Viesti Kirjoittaja juci »
Itse testailin myös iWebbiä. Koneella sivut toimivat hienosti, mutta kun siirsin ne mbnetin palvelimelle, niin osa tekstistä puuttui ja rivitykset menivät sekaisin.
Laitoin sivut .Macin palvelimelle ja avot! Toimii hienosti. En tiedä kyllä syytä. Ehkä jokin tuki puuttuu tai jotain. Joku viisaampi voi vastata![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Laitoin sivut .Macin palvelimelle ja avot! Toimii hienosti. En tiedä kyllä syytä. Ehkä jokin tuki puuttuu tai jotain. Joku viisaampi voi vastata
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
- MacBook Pro Mid 2010
- iPhone 7+ 128GB, Apple Watch s2
- Amiga 1200, 2GB Flash HD, Blizzard Turbo, OS3,9,
- iPhone 7+ 128GB, Apple Watch s2
- Amiga 1200, 2GB Flash HD, Blizzard Turbo, OS3,9,
-
Itsellä on sivut muulla kuin .macilla ja hyvin toimii.
En tiedä onko kaukaa haettua, mutta olettaisin vian olevan ftp-softassa jota käytätte.
En tiedä onko kaukaa haettua, mutta olettaisin vian olevan ftp-softassa jota käytätte.
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Ei ollenkaan. Valinta ASCII- tai Binäärisiirron välillä vaikuttaa asiaan. Binääri päälle ja voi korjaantua.TheKraken kirjoitti:En tiedä onko kaukaa haettua, mutta olettaisin vian olevan ftp-softassa jota käytätte.
com.apple.Dont_Steal_Mac_OS_X
-
Kokeilin siiirtää sivut Nebulan palvelimelle, vika toistui.
Olin ainakin laittavinani siirtomuodoksi binäärimuodon uudessa yrityksessä.
Käytän Cyberduck ftp/sftp softaa.
Osaisiko joku auttaa asiassa vielä.
-
Itse käyttelen myös KyberAnkkaa. Olen ainakin puolelle kymmenelle eri palvelimelle sillä tiedostoja siirrellyt ja aina on toiminut kun on ollut se automaattivaihtoehto päällä.nordling kirjoitti:Kokeilin siiirtää sivut Nebulan palvelimelle, vika toistui.
Nyrkkisääntönä voi pitää, että kuvat + muut menee binäärinä
ja
Tekstitiedostot ASCII:ina
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka