KunkkuJ kirjoitti:Millä kameralla sinä olet saanut tuollaista jälkeä aikaan?
Oletan, että tämä oli minulle suunnattu
Opettelen perusjuttuja lainatulla d3100:lla. Järkeilin, että panostan omaan kameraan jos ja kun saan aikaan edes kohtuullisia kuvia
Sen verran tuosta muokkaamisesta ainakin opin, että tuo saturaatiolla pelleily lähinnä pilaa kuvan. Ainakin sen nostaminen tekee kuvasta liian käsitellyn näköisen.
Viimeksi muokannut Kimisteri0, 15.3.2014 klo 16.18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
KunkkuJ kirjoitti:Oikein oletettu. Mikä objektiivi oli käytössä?
Nikkor 18-55, eli ihan kameran mukana tullut pakettiobjektiivi. Muita objektiiveja ei ole käytettävissä, tuo ei varmastikaan ole paras mahdollinen tilanteeseen
Yritän parhaillaan saada exifit näkyviin, jos niistä saisi jotain vinkkejä aikaiseksi...
Edit: Ei exif-dataa, tämä taitaa tarkoittaa että en kuvannut RAWilla. Höh.
Viimeksi muokannut Kimisteri0, 15.3.2014 klo 18.10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kimisteri0 kirjoitti:
Opettelen perusjuttuja lainatulla d3100:lla. Järkeilin, että panostan omaan kameraan jos ja kun saan aikaan edes kohtuullisia kuvia
Sen verran tuosta muokkaamisesta ainakin opin, että tuo saturaatiolla pelleily lähinnä pilaa kuvan. Ainakin sen nostaminen tekee kuvasta liian käsitellyn näköisen.
Tuollaiset kuvat vaativat salaman tai kaksi valotusta ja jalustan. Jos teen kaksoisvalotuksen niin käytän Lightroomissa LR/Enfuse-nimistä pluginia. Muitakin tapoja on mutta tuo on helpoin. Kuvaat vain kaksi kuvaa. Toisen tölkin mukaan valotetun ja toisen taivaan. Sen jälkeen liität kuvat vain pluginin avulla yhdeksi kuvaksi.
Kannattaa tosiaan kuvata RAW-kuvia niin niissä on käsittelyvaraa enemmän kuin jpg-kuvissa. Se on jo kameran käsittelemä, joten siitä ei ole iloa. RAW on kuin negatiivi, josta se kuva kehitetään. Tuolta löytyy apuvideoita, joiden perusteella Lightroomin alkeet oppii helposti. Lisäksi kannattaa ostaa Pekka Potkan kirja tai jokin muu.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Itse en vielä lähtisi edes puhumaan mistään useamman valokuvan yhdistelyistä, Lightroomin plugareista enkä ehkä raw-kuvistakaan. Valokuvauksen perusjutut haltuun ensin, mutta siihen kyllä tuota Potkan kirjaa suosittelen (tai jotain muuta perusteosta).
MBP 14" | Studio Display 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
Totta toinen puoli. Perusjutut on syytä oppia huolella. Siinä voi käyttää apuna ihan mitä tai kuinka vanhaa valokuvauskirjaa hyvänsä missä kerrotaan aukoista, valotusajoista yms. jutuista. Nyt kuitenkin Kimisteri0 kysyi neuvoja sen suhteen kuinka kuvasta saisi paremman. Siihen koen neuvomani olevan helpon ja halvan lääkkeen. Plugari maksaa 2€ halvimmillaan. Eli sen verran kuin pakolliset kulut vaativat. Samalla on hyvä huomata se, että valokuvauksen saralla on kaikkia mahdollisia laitteita ja tarvikkeita, joiden arvo selviää vasta kokemuksen myötä. Eli kaikkea ei kannata hankkia heti vaan sen mukaan mikä osoittautuu tarpeelliseksi. Tässä suhteessa hatussa tarvitaan paljon jäitä. Ajan myötä kokemus ja tietämys kasvavat, kun vain ruokkii aivojaan kaikella valokuvaukseen liittyvällä tiedolla. Muuten kyllä huomiosi on hyvä ja tarpeellinen.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Kimisteri0 kirjoitti:Ensimmäinen lightroomkokeilu ja metsään meni (no pun intended höhö). Miten tuollaisessa kuvassa korjaisin taivaan ylivaloittuneisuuden? Oksat menevät siniseksi sössöksi ja muutenkin asetukset hakusessa. Vinkkejä? Liitteenä alkuperäinen ja sössitty kuva.
En tiedä olosuhteita missä kuvan olet ottanut mutta todennäköisesti et mitenkään ainakaan täydellisesti. varjossa olevan etualan ja kirkkaan taivaan välinen ero näyttäisi vain niin suurelta ettei about minkään kameran kennon dynamiikka pysty taltioimaan molempia yhtäaikaa.
Riippuen muista valotusparametreista (aukko ja valotusaika) joko toisessa päässä jää niin vähän fotoneita osumasta kennon valosähköiselle sensorille (pikseli.) ettei mitattu arvo ylitä edelleenkään täysinmustaa nollaa tai sitten toisessa laidassa valoa välähtää senverran tukevasti että mittaus hirttää kiinni toiseen äärilaitaan ja lopputulos on vitivalkoista. Kummastakaan ääripäästä ei enää millään lighroomilla voida kaivaa esiin muuta informaatiota.
Valokuvaus on edelleenkin täynnä kompromisseja mutta jokainen tämänpäivän aloittelelva digikuvaaja voi lohduttautua sillä että tämän vuosikymmenen kameroiden kennot edustavat jotain sellaista mistä 80-90-luvuilla ei edes osattu haaveilla. Esimeriksi yli 10 000 olevat ISO-arvot ovat IMHO edelleen jotain lähinnä stellaarista tavaraa
Kiitos loistavista kommenteista, kylläpä heräsi paljon keskustelua
Tosiaan, tällä hetkellä tietämys rajoittuu siihen, että kaikki tuntuu pyörivän valon ympärillä. ISO-arvo tuo valoa kohinan hinnalla, aukon koko syväterävyyden hinnalla ja valotusaika "liikkuvuuden" hinnalla. Jalusta on hankintalistalla jopa ennen omaa kameraa, kyllä se kuitenkin sen verran tuo uusia mahdollisuuksia. Kaksi kuvaa eri kohtaan valotettuina on sinänsä tuttu idea, mutta käytäntö ontuu. Pitänee tuota plug-iniä kokeilla Harmittaa todella kun en kuvan exifejä saanut kaivettua mistään. Harjoittelu jatkuu pienin edistysaskelein!
Täysikuu oli upea Turun kirkkaalla pakkastaivaalla 16.3.2014
Todisteaineistoa: http://www.flickr.com/photos/harrivayrynen/13199799464/
Kuva cropattu alkuperäisestä, ei skaalattu. Pirun pieni kuu lopulta on, kun linssin läpi sitä ihailee.
Paljaalla silmällä tuntuu olevan paljon isompi kohde taivaalla. Noin lähelle pääsee täyden kennokoon 300 millisellä.
juu klassikkovitonen ois myynnissä tarpeettomana, jos joku semmoisen tahtoisi. Rahalan Manic Mondaystä hommasin kutosen. Kivoja uusia ominaisuuksia on mm: Liveview, ipad/iphone/android remote appsi, suuremmat ISO-herkkyydet käytössä, resoluutio oli riittävä jo vitosessa, mutta joissakin tapauksissa on suurempi resoluutio kiva, kuten esim. kuuta kuvatessa.
Mulla on käynyt mielessä ostaa toinen samanlainen nykyisen tilalle. Koskaan kun ei tiedä milloin vanha työjuhta lyö hanskat tiskiin ja monesti kaksi runkoa on muutenkin kiva olla. Palailen astialle, kun tulee oikeasti ajankohtaiseksi (jos vaikka pyörii sulla nurkissa vielä).
MBP 14" | Studio Display 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
harri_tku kirjoitti:juu klassikkovitonen ois myynnissä tarpeettomana, jos joku semmoisen tahtoisi. Rahalan Manic Mondaystä hommasin kutosen. Kivoja uusia ominaisuuksia on mm: Liveview, ipad/iphone/android remote appsi, suuremmat ISO-herkkyydet käytössä, resoluutio oli riittävä jo vitosessa, mutta joissakin tapauksissa on suurempi resoluutio kiva, kuten esim. kuuta kuvatessa.
Ja klassikkovitonen on ?
IMac 21,5 " Late 2017 OSX 13.7.5 4GT
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
Itseä häiritsee lentokoneen sijainti kuvassa. Kultainen leikkaus (rule of thirds) pitäisi miettiä kuvaa ottaessa, eli siis suomeksi sanottuna sommittelu. Pitää antaa kohteelle tilaa hengittää, ja tuossa kuvassa se on aika ahtaasti lähdössä. Alhaalla ja noukka kohti reunaa..
Itse olisin ottanut sen näin, mutta toki jokainen tekee sen niinkuin parhaaksi näkee ja pystyy.
Kultainen leikkaus on vain sellainen juttu, jolla saa kohteen kiinnostusta lisättyä huomattavasti..
Edit, hieman muokkasin puhkipalanutta kohtaa myös hyvin pikaisesti..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut jakovski, 17.3.2014 klo 11.22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
..onko yhtäkään viestiä, mitä en ole joutunut muokkaamaan..
Minun mielestä tuo alkuperäinen on hyvä, koska kone tasapainottaa puhkipalanutta kohtaa ja kuvan oukea laita on tumma. Tuossa kuvassa kultainenleikkaus tekee kuvasta tylsän.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Mä pidän tuosta tuomarilin originaalista koneen sijainnista huolimatta - kuvasta tulee vaikutelma kuin lentokone olisi kuvattu Jupiterin pintaa vasten, etenkin oikeassa laidassa vaikutelma on vahva; absurdi tunnelma!
arisel kirjoitti:Mä pidän tuosta tuomarilin originaalista koneen sijainnista huolimatta - kuvasta tulee vaikutelma kuin lentokone olisi kuvattu Jupiterin pintaa vasten, etenkin oikeassa laidassa vaikutelma on vahva; absurdi tunnelma!
Joo ja jos kuvan jakaa ensiksi kultaisen leikkauksen mukaan niin alin ruutu voidaan vielä jakaa kultaisen leikkauksen mukaan ja silloin kone on kultaisessa leikkauksessa. Kuvasta tulee mieleen elokuvassa Mies vailla menneisyyttä ollut Marko Haaviston ja Poutahaukkojen biisi Paha vaanii. Siinähän laulettiin näin: Itsemurhalentäjää ei ruusuin palkita.
Viimeksi muokannut Mikael K., 17.3.2014 klo 18.35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.