iPhoton ohjeet löytyvät myös netistä:
http://help.apple.com/iphoto/mac/9.5/?lang=fi
Lyhyesti: tuo kaikki iPhoton kirjastoon, vasta sitten voit lajitella ne kuvat. Myös kuvavirrasta; se, että iPhoto näyttää kuvavirtasi ei vielä tarkoita että ne on iPhoton kirjastossa. Ne pitää erikseen tuoda sinne kirjastoon ensin - EHKÄ. iPhoto voi nimittäin tuoda automaattisestikin kaikki, tämä vipu löytyy asetuksista. Kannattaa sisäistää mitä sinun iPhotosi tekee tai vaihtaa vipu itselle sopivaan asentoon, esim. minä en todellakaan halua kaikkia puhelimella otettuja kuvia automaattisesti koneelle joten en ko. toimintoa käytä.
Sitten kun on tuotu menet tapahtumat-näkymään ja järjestelet ne sieltä, ajattele tapahtumat ennemmin albumeina kuin itse albumitoiminto. Tapahtumia voi yhdistää ja pilkkoa aika vapaasti, toiminnot löytyvät valikoista ja ohjeet antamastani linkistä (kohta Katseleminen ja järjestäminen > Päivämäärän mukaan).
Albumeilla voit sitten hienosäätää lajitteluasi, esim. kolme eri Teneriffan reissua on fiksuin ajatella kolmena eri tapahtumana mutta voi sitten tehdä albumin jossa on kaikista kolmesta tapahtumasta kuvia. Ja tosiaan iPhoto on se, jolla kaikki tapahtuu siitä eteenpäin kun kuvat siihen on tuotu. Se on hieno ohjelma mutta vaatii vähän totuttelua, sama juttu iTunesin kanssa. Kumpikin ovat aktiivikäytössä eikä mitään paluuta vanhaan. Tai siis, Aperturea käytän nykyään mutta se on karkeasti vaan järeämpi iPhoto.
Jos ruudulla ei näy osia ikkunasta mitä pitäisi (kuten sivupalkki), vilkaise ylhäältä iPhoton Näytä-valikkoa (tms., mulla ei ole suomeksi), sieltä voi napsia asioita piiloon ja näkyviin.
Finderin älykäs kansio ei liity mitenkään iPhotoon. Se on yhtä kuin tallennettu haku, voit esim. hakea kaikki tekstitiedostot joita on muokattu viimeisen viikon aikana ja joissa esiintyy sana sipuli ja tallentaa tämän tarkennetun haun älykkääksi kansioksi joka sitten aina suorittaa uudestaan tämän haun kun avaat sen "kansion". No okei, liittyy tavallaan sen verran että iPhoton sisällä on vastaava toiminto (mutta siis täysin erillinen Finderistä), olisiko kulkenut älykkään albumin nimellä. Voit siis vaikka laittaa kaikki kuvat jotka on otettu Teneriffalla, arvioitu 4 tai 5 tähdellä ja joissa esiinnyt itse jolloin pääset sitten näihin kuviin nopeasti ilman että tarvitsee näpytellä koko haku aina uusiksi. Ja tietenkin kuvat pitää olla järjestetty ja tiedot ja tähdet asetettu että nämä jutut toimivat täysillä.