Kerran vielä pojaaat
Katselin Suomalaista Huoltohinnastoa täältä -
http://www.itapsa.com/iphone-huolto/hin ... z-drseubvo - onpas merkillinen sattuma, että kaikki hinnat päättyvät tasayhdeksään. Jotenkin voisi kuvitella, että osien ja komponenttien hinnat ovat mitä ovat - kts esim Partcon tai Elfan tai Farnellin sivuja - ja työhön menee vaihteleva aika. Akun vaihtoon ammattilaiselta, jolla on työkalut siinä pöydällä valmiina kulunee max 10 minuuttia.
Eivät edes väitä käyttävänsä alkuperäisiä omenaosia - usb-kaapeleissa myyvät Applen piuhoja hintaan 29,90 ja "kiinankopioita" 19,- - kiinankopioita saa Saksasta postikuluineen 8kpl samalla rahalla - kuulostaako "Luotettavalta Suomalaiselta Kauppiaalta" ???
39,- akun vaihto suhteutettuna usb-kaapelihinnoitteluun ja ottaen työt huomioon tarkoittanee, että tuollakin käytetään muutaman euron tarvikeakkuja. Eikä siinä mitään vikaa ole - työntekijät ovat paikalla koko päivän ja joskus töitä on tauotta, mutta hiljaistakin joskus lienee ja silti palkka on maksettava. Raha on siis tehtävä silloin kun mahdollista - kulut ovat jokapäiväisiä. Kuluista voi tinkiä etsimällä edullisia tarvikkeita maailmalta - niin Iso Omenakin tekee. Kaikki tevät niin.
Hinnoittelu lienee K-kaupasta kopioitu. Eli reilusti kymppejä yläkanttiin ja euro pois, että näyttäisi halvemmalta.
Tarkoitus ei ole mitenkään "naulata" tuota yhtä kauppista, mutta se nyt tuli ekan googlatessa esiin... muut lienevät vastaavanlaisia.
Olen itsekin pienyrittäjä - korjaan sveitsiläisiä avokelanauhureita yms ja minulla on vuokratilat ja kohtalainen mittalaite- ja työkaluinventaario, mutta hinnoittelu ei kyllä ole tuollaista xxx9 xx9 x9 9 tyyppistä. Markka-aikana myyntivarastossani oli tuote, jonka hinta oli 1000,50 - siis käytännössä ihan sama kuin 999,- mutta asiakkaani suorastaan kielsivät minua muuttamasta sen hintaa 999:ksi kun kysyin heiltä pitäisikö - he kaikki sanoivat 999 kuulostavan huijaukselta.
Tilasin yöllä sellaisen 3,36 postikuluineen paketin, jossa akku ja työkalut - siis se viisisakarainen "torx" ja kasa muita. Tietoisena akun mahdollisesta huonosta laadusta aion ensin kytkeä sen laitteeseen ja jättää kaikki ruuvit pois. Sitten laturiin ja lämpöä seuraamaan. Jos tuntuu kuumenevan, on helppo nykäistä piuha irti ja pistää akku lattialle - työhuoneellani on kivilattia.
Muistettava on, että marraskuussa tällä foorumilla oli maininta iPad airin possahtamisesta - sinänsä ei mitenkään ihmeellinen tapahtuma - josta ei sen koommin ole kuultu - vaara yleisölle oli niin pieni, että viranomaiset eivät ottaneet toosaa tutkimuksiin, vaan sen teki Apple - ja sitten lankesikin luonnollinen hiljaisuus.
Siispä asennettuani uuden iHalpa-akun iPhoneeni ja seurattuani sen käyttäytymistä pari viikkoa lupaan ilmoittaa tässä viestiketjussa kuinkas sitten kävikään. Jos ei vapun tienoilla ala näkyä, voisi joku vaikkapa yv:llä muistuttaa minua - olen unohtavaista lajia...
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55