Liikenne
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13162
- Liittynyt: 5.8.2005 klo 12.29
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
-
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 4.10.2010 klo 21.05
- Paikkakunta: Turku/Raisio
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Onko se siis ihan joku toimittaja tuo, joka kirkkain silmin kirjoittaa tollasta? No, se selittänee osaltaan että pyöräilijöiden keskuudessa yleinen mielipide on tuon suuntainen ja ajelevat ihan miten sattuu. He katsovat olevansa lain yläpuolella, koska ovat ekoihmisiä ja etuoikeutettuja ihan kaikkeen.carrbon kirjoitti:Christian Sloan tarjoaa melkoista naamapalmua Hesarin mielipiteissä.
Ellei ajoradalla uskalla ajaa, niin sitten TALUTETAAN sitä fillaria jalkakäytävällä. Jalkakäytävällä EI POLKUPYÖRÄLLÄ SAA AJAA (...kele!).
En siltikään ihan ymmärrä tuota, etteivät mukamas uskalla polkea ajoradalla. Itselle ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia tai kauhun tunteita polkea kaupungissa ajoradalla. Ehkä takana on se, ettei heillä ole juurikaan kokemusta autoilusta samoilla ajoradoilla. Jos ajelisivat hieman autoakin, niin huomaisivat että kyllä pyöräilijöillekin on helppo antaa tilaa (kunhan ajavat sääntöjen mukaan).
Väittäisin, että autoilija joka silloin tällöin ajaa polkupyörällä samoja reittejä, tuppaa ajamaan sillä polkupyörällä ihan sääntöjen mukaan. Hän nimittäin tietää minkälainen kauhun tunne siitä tulee kun kamikazepyöräilijä hyökkää jalkakäytävältä ajoradalle jne.
Autoilijaa pelottaa varmasti enemmän kuin pyöräilijää. Ainakin itte olen ihan paska jäykkänä kun ei niistä itsemurhapyöräilijöistä ikinä tiedä.
Edith: Lisätty lainaus ed. sivulta.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Sinänsä ymmärrän mikäli vanhempien ihmisten ei tee esim. Helsingissä mieli ajaa ajoradalla pyörällä, kyllä niitä turhan läheltä tehtäviä mielenosoituksellisia ohituksia tai takarenkaassa kiinniajamisia tehdään ihan riittävästi näin ominkin silmin. Tuntuu ettei siellä auton sisällä tajuta, miltä itsestä vaarattomalta tuntuva tilanne tuntuu kun ympärillä ei ole muutamaa tonnia peltiä. Vastaavasti taas suurin osa (etenkin kesä)pyöräilijöistä ei tunnu sisäistävän kuinka vaikea pyörää on havaita auton sisältä, etenkin mikäli liikkeet eivät ole ennakoitavissa.
Suurin osa aktiivipyöräilijöistä nimenomaan tiedostaa lain kirjaimen mukaisen oman asemansa liikenteessä ja ottaa sen. Tämä saattaa toki näyttää siltä, että pyöräilijä kuvittelee olevansa lain yläpuolella, mikäli ei itse tuota polkupyörän ajoneuvoutta ja sitä kautta yhdenarvoisuutta liikenteessä sisäistä.
Nykyisen ajattelutavan suurin aiheuttaja on ne s*tanan yhdistetyt kevyenliikenteenväylät, joissa pyörä on rinnastettu jalankulkijan, ei auton kanssa. Liikennekulttuurin syöpä.
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja JHA »
Eikös tuo ole ihan järkevää. Kevyenliikenteen väylät pääasiassa tarkoitettuna vapaasti kaikille niille liikkujille joiden ei tarvitse todistaa liikennesääntöjensä osaamista millään muodollisella kokeella ja ajoradat pääasiassa kuljettajille jotka ovat läpäisseet teoria- ja käytännönkokeet siitä että hallitsevat ajoneuvonsa.carrbon kirjoitti:
Nykyisen ajattelutavan suurin aiheuttaja on ne s*tanan yhdistetyt kevyenliikenteenväylät, joissa pyörä on rinnastettu jalankulkijan, ei auton kanssa. Liikennekulttuurin syöpä.
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Nykyistä huomattavasti parempi ratkaisu olisi sijoittaa autoilijat, pyöräilijät ja jalankulkijat omille tasoilleen, siten että pyörien ja autojen käyttämien kaistojen korkeusero olisi pienempi kuin pyörien ja jalankulkijoiden. Näitä ainakin Helsingin kaupunki on tietääkseni lupautunut tästä eteenpäin tuottamaan, mutta käytäntö sanoo toista.
Kaikista paras ratkaisu olisi luonnollisesti pyöräkaistat ja liikennesäännöt osaavat (ja niitä tottelevat) pyöräilijät & autoilijat

-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Minulle tuli yllätyksenä. Miksei sinulle tullut?Anghorn kirjoitti:Ja käsi ylös kenelle tämä tuli jotenkin yllätyksenä...
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Ei tuosta voi olla eri mieltä. Muuten mielestäni ihan hienosti liikenne toimii. Minä olen pääasiassa jalankulkijana Turussa, kun liikutaan keskustan alueella ja aika hyvin muutamaa oululaista lukuunottamatta pyöräilijät täällä osaavat pysyä poissa jalkakäytäviltä. Oulussa sitä viime kesänä kovasti ihmettelin, kun siellä piti loikkia alta pois kaikkien pyöräilessä jalkakäytävällä.carrbon kirjoitti: Kaikista paras ratkaisu olisi luonnollisesti pyöräkaistat ja liikennesäännöt osaavat (ja niitä tottelevat) pyöräilijät & autoilijat
Yksi pyörätie/suojatieomituisuus ainakin löytyy Turusta. Itäisen Pitkäkadun ja Uuudenmaankadun kulmassa satamaa kohti mentäessä on Uudenmaankadun yli, jossa on se lyhyt katkoviiva fillareille. Suojatie loppuu kuitenkin jalkakäytävään. Kummallista tehdä siihen "fillarikaista", joka ei jatku risteyksen toisella puolella.
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »

-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Ei ole koskaan käynyt mielessä, että kun kaikkialla muualla asiat ovat epämiellyttäviä, se ehkä johtuukin kokijasta.KunkkuJ kirjoitti:Minä heitin viime elokuussa lähes 10 kilometrin lenkin polkupyörällä Moskovan keskustassa. Sen kokemuksen jälkeen luulisin jopa Turun olevan miellyttävä kaupunki polkupyöräilijälle...
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Eikä ole koskaan tullut mieleen?Tauvo kirjoitti:Ei ole koskaan käynyt mielessä, ...
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
-
- Viestit: 3982
- Liittynyt: 6.3.2010 klo 18.19
- Paikkakunta: Kempele
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja iDock »
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
-
- Viestit: 1661
- Liittynyt: 21.1.2009 klo 16.43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja applerules! »
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »

-
- Viestit: 1661
- Liittynyt: 21.1.2009 klo 16.43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja applerules! »
applerules! kirjoitti:...Saat ne vastuuseen.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Viestit: 1156
- Liittynyt: 17.9.2012 klo 11.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Taitaa tulla pikemminkin syyttä jarruttavalle sanktio liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. En kehota moiseen.applerules! kirjoitti:Lyö jarrut lukkoon. Saat ne vastuuseen.
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Kyllä peräänajo taitaa käytännössä aina olla peräänajajan syy. Se on sitten eri asia onko tuossa äkkijarruttamisessa mitään järkeä.
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
takapuoli ovat liikenteen syöpä.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 4794
- Liittynyt: 8.11.2004 klo 23.34
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 3.9.2011 klo 8.16
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Hulkman »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13162
- Liittynyt: 5.8.2005 klo 12.29
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Tähän vielä yliviikkoinen "mitä maanalainen paikka?" -kommentti lahtelaiselta ylikomisariolta.
-
- Viestit: 1156
- Liittynyt: 17.9.2012 klo 11.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Usein toistetut hokemat eivät aina pidä paikkaansa. Myöskään jonkun ylempänä kirjoittama supikoiran väistö ei oikeuta äkkijarrutukseen, vaikka joku roikkuisi hanurissa kiinni. Käytännössä perässäroikkujaa kouluttava äkkijarruttaja tuomitaan liikenteen vaarantamisesta, mutta roikkuja saanee myös rangaistuksen samasta asiasta.arisel kirjoitti:Peräänajo on aina peräänajajan syy - ajoneuvo on saatava pysähtymään näkyvissä olevalla tien osalla, mutta melkoisen terveydellisen riskin äkkijarrutuksella ottaa, ja se tuskin kannattaa, vaikka muita seuraamuksia ei tulisikaan.
takapuoli ovat liikenteen syöpä.
Eikä tätä kannata ottaa näkemyksenä perässäroikkumisen puolesta, totean vain faktan. Olen joskus muinoin ratkaissut käräjäoikeudessa aika kasan erilaisia liikennerikkomuksiakin ja silloin perehtynyt aiheeseen ihan tarpeeksi.
Jarruvaloilla saa ihan hyvin väliä. Viimeksi eilen kokeilin, kun joku hyundai/kia/daewoo roikkui takapuskurissa ja vilkutti pitkiä. Kaksi minuuttia myöhemmin pysäköimme saman marketin parkkiluolaan, eli kaikenlaisia kiireitä ihmisillä on.
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja JHA »
Tuo tieliikennelain 23 pykälän virke on kyllä kummallinen tapaus.arisel kirjoitti:Peräänajo on aina peräänajajan syy - ajoneuvo on saatava pysähtymään näkyvissä olevalla tien osalla, mutta melkoisen terveydellisen riskin äkkijarrutuksella ottaa, ja se tuskin kannattaa, vaikka muita seuraamuksia ei tulisikaan.
Alku muistuu yleensä jokaisen siteeraajan mieleen mutta jotenkin se useimmiten katkeaa kesken. Tarkka sanamuotohan on: "Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa" joten jos joku vetää maantiellä hyvässä näkyvyydessä liinat kiinni ilman mitään ulkoiseen liikenneympäristöön liittyvää ulkoista syytä niin tilanne on kaikkea muuta kuin ennalta arvattava tilanne..
Tien näkyvä osa kun ei lopu edellä ajavan puskuriin vaan useimmiten maantiellä näkyvyyttä on useimmiten vähintään parin sadan metrin verran ja moottoriteillä vielä enemmän. Edellä ajava on vain yksi elementti tuossa näkymässä.
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Taitaapi olla poliisihenkilöllä samat ajotavat kuin yleensäkin suomalaisilla, niin ei näe ongelmaa...carrbon kirjoitti:Välillä tosiaan tuntuu että kaksikaistaisella tiellä pitäisi vetää siihen kaistaviivan päälle kun päästää jalankulkijan yli.
Tähän vielä yliviikkoinen "mitä maanalainen paikka?" -kommentti lahtelaiselta ylikomisariolta.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Siinä mielessä lausuntonsa on totta, että jossain vaiheessa kadun yli pääsee pikkukaupunki Lahdessa, mutta se ei muuta sitä miksikään, että yleensä kaikki pysähtymättömät olisivat sakkonsa ansainneet, eikä sitä, että suurissa kaupungeissa, kuten Valkeakoskella

Joka tapauksessa suojatien eteen pysähtyessään on varauduttava siihen, että joku ääliö ohi kuhauttaa. Pari kertaa olen pelastanut tilanteen vilkauttamalla nelivilkkuja, jolloin takaatuleva on herännyt välttämään kuudensadan euron sakot, jotka Suomessa suojatielle tappamisesta saa.
Viime aikoina olen kyllä ollut havaitsevinani, että suojateitä on huomioitu aikaisempaa paremmin, toivottavasti kehitys jatkuu oikeaan suuntaan.
Valitettavasti tämä on juuri näin - Suomessa lain suoja on lähinnä rikollisilla, kuten olen muutamaan kertaan valitellut...Kauppalopo kirjoitti:Usein toistetut hokemat eivät aina pidä paikkaansa. Myöskään jonkun ylempänä kirjoittama supikoiran väistö ei oikeuta äkkijarrutukseen, vaikka joku roikkuisi hanurissa kiinni. Käytännössä perässäroikkujaa kouluttava äkkijarruttaja tuomitaan liikenteen vaarantamisesta, mutta roikkuja saanee myös rangaistuksen samasta asiasta.arisel kirjoitti:Peräänajo on aina peräänajajan syy - ajoneuvo on saatava pysähtymään näkyvissä olevalla tien osalla, mutta melkoisen terveydellisen riskin äkkijarrutuksella ottaa, ja se tuskin kannattaa, vaikka muita seuraamuksia ei tulisikaan.
takapuoli ovat liikenteen syöpä.
Eikä tätä kannata ottaa näkemyksenä perässäroikkumisen puolesta, totean vain faktan. Olen joskus muinoin ratkaissut käräjäoikeudessa aika kasan erilaisia liikennerikkomuksiakin ja silloin perehtynyt aiheeseen ihan tarpeeksi.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Mutta kyllä se syy irl on aina peräänajan - riippumatta siitä, mitä laki tai lakimiehet ovat mieltä, nimittäin riittävän kaukana takana ja muuta liikennettä seuraava ei törmää edellä ajavaan, vaan osaa hiljentää ajoissa.
Jarruvaloilla saa toisinaan takanatulevan heräämään, ja varmasti paljon on ihan vain huomaamattaan ajaduttu lähelle; mutta kun takana sattuu olemaan tavallista kusipäisempi ääliö, niin väli vain lyhenee hetken kuluttua jarruvalojen näyttämisestä.Kauppalopo kirjoitti:Jarruvaloilla saa ihan hyvin väliä. Viimeksi eilen kokeilin, kun joku hyundai/kia/daewoo roikkui takapuskurissa ja vilkutti pitkiä. Kaksi minuuttia myöhemmin pysäköimme saman marketin parkkiluolaan, eli kaikenlaisia kiireitä ihmisillä on.
Edit:
Ainakin vaaratekijä lämpöisemmillä ilmoilla...Kauppalopo kirjoitti:arisel kirjoitti:takapuoli ovat liikenteen syöpä.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit