Tervehdys Viisaampani!
Olen ehdottoman taidoton kaikissa tietokoneasioissa, siksi kyselen neuvoa täältä.
Työnantajan etäyhteyttä käytettäessä pitää käyttää Citrix Receiver ohjelmaa, jolloin menen Safarin kautta työnantajan etäyhteyssivulle ja kirjaudun sisään ja sitten tuon ohjelman pitäisi avata mahdollisuus päästä työnantajan systeemeihin sisälle. Minulla on MacBook Pro (onko sellaista olemassa, hopean värinen pari vuotta vanha kone?).
Ennen äitiyslomaa yhteys toimi hyvin. Palattuani ei enää toimi. Pääsen kirjautumaan sisälle etäyhteyteen, mutta ohjelmat ei aukea ja ITn mukaan silloin ongelma on Citrixissä. Olen poistanut ja ladannut sen heidän sivuiltaan nyt kolme kertaa (Macille sopivan version). Lisäksi olen poistanut omalta koneelta historian. Ja tyhjentänyt roskakorin.
PC koneille IT antaa ohjeita esim poistaa evästeet, teinkö sen kun poistin historian?
Jos yritän omalla koneella avata tuon Citrixin, niin se kysyy ekana mailiosoitetta, mutta kun laitan sen, niin en pääse eteenpäin. Työnantajan ITn mukaan meidän firmassa tätä käytetään ilman tietojen antamista sinne eli pitäisi riittää, että on ladannut Citrixin konelle.
Kaikki ohjeet, missä voisi olla vika, otetaan vastaan! Glooriaa ja halutessasi pullakahvit ongelman ratkaisijalle! Kiitos ja hyvää kevättä!
Citrix ei toimi
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Citrix ei toimi
Viesti Kirjoittaja Annannannan »
-
- Ylläpitäjä
Re: Citrix ei toimi
Viesti Kirjoittaja egoste »
Ensin varmaan pitää päästä työnantajan verkkoon sisälle eli palomuurin sisäpuolelle jollain VPN yhteydellä? Vai oletko sisäverkossa, kun yrität yhteyttä Citrix sovelluksiin?
Sitten Citrix Receiverin pitää tietää yhteysosoite eli palvelimen nimi tai ip-osoite. Yleensä myöskin vaatii käyttäjätunnuksen ja salasanan, että julkaisee annetut sovellukset sinulle. EDIT: Mainitsemasi etäyhteys sivu Safarilla on luultavasti tuo VPN yhteyden muodostus. Käynnistätkö tuon jälkeen Receiverin vai menetkö Citrix palvelimen ns. "web sivulle"? Kysy sieltä it-tuesta, miten tuo Citrix palvelimelle kirjautuminen tapahtuu ja onko sinun tunnukset ok?
Sitten Citrix Receiverin pitää tietää yhteysosoite eli palvelimen nimi tai ip-osoite. Yleensä myöskin vaatii käyttäjätunnuksen ja salasanan, että julkaisee annetut sovellukset sinulle. EDIT: Mainitsemasi etäyhteys sivu Safarilla on luultavasti tuo VPN yhteyden muodostus. Käynnistätkö tuon jälkeen Receiverin vai menetkö Citrix palvelimen ns. "web sivulle"? Kysy sieltä it-tuesta, miten tuo Citrix palvelimelle kirjautuminen tapahtuu ja onko sinun tunnukset ok?
Viimeksi muokannut egoste, 2.5.2014 klo 10.12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Lopetin Citrixin käytön runsas vuosi sitten - siihen mennessä se oli pelastanut minut jo vuosikymmenen ajan - olin lopulta työpaikan ainoa Mac-käyttäjä. Muistaakseni Mac-clientit olivat aina ominaisuuksiltaan Windows-clientteja perässä. Tarkista ensiksi ettei palvelinpäähän - tai koko tietoliikenneketjuun - ole tehty hiljattain mitään sellaisia päivityksiä, jotka vaatisivat jotain mitä clienttisi ei (vielä) tue.
Jos olet päivittänyt Macin käyttistä hiljattain, voi olla, että yhteysketjun jokin palanen ei enää toimi uudessa ympäristössä.
Muistaakseni minulla oli aikanaan tuskaa tuon Receiverin käyttöönotossa jo lähiverkossa mutta kun sen kerran sai toimimaan, homma kyllä toimi luotettavasti.
Jos sinulla on TimeMachine varmuuskopiot kunnossa niin voisit kokeilla palauttaa koko systeemisi siihen tilaan/aikaan, jossa kaikki toimi. Jos toimii taas, niin ongelman syyt ovat omassa koneessasi tai sen tietoliikennepolulla, jos ei toimi niin syytä täytyy etsiä palvelinpäästä. Uusimman tilanteen voit palauttaa sitten varmuuskopiolta tämän harjoituksen jälkeen.
Jos olet päivittänyt Macin käyttistä hiljattain, voi olla, että yhteysketjun jokin palanen ei enää toimi uudessa ympäristössä.
Muistaakseni minulla oli aikanaan tuskaa tuon Receiverin käyttöönotossa jo lähiverkossa mutta kun sen kerran sai toimimaan, homma kyllä toimi luotettavasti.
Jos sinulla on TimeMachine varmuuskopiot kunnossa niin voisit kokeilla palauttaa koko systeemisi siihen tilaan/aikaan, jossa kaikki toimi. Jos toimii taas, niin ongelman syyt ovat omassa koneessasi tai sen tietoliikennepolulla, jos ei toimi niin syytä täytyy etsiä palvelinpäästä. Uusimman tilanteen voit palauttaa sitten varmuuskopiolta tämän harjoituksen jälkeen.
-
Viesti Kirjoittaja Annannannan »
Hei, kiitos vastauksista! Ymmärrän niissä mainituista jutuista vain osan, kuten sanoin, niin olen huono koneiden kanssa.
Menen siis työnantajan antamalle web-sivulle ja kirjaudun sisään käyttäjätunnuksella, salasanalla ja vielä sellaisella vaihtuvalla numerosarjalla. Pääsen kirjautumaan sisään. Mutta sitten klikkaan käyttöjärjestelmäkuvaketta (tai joku sellainen), niin hetken pyörii merkki, että miettii, mutta mitään ei tapahdu. Ei myöskään aukea mikään muukaan ohjelma, esim Word, jolle on oma kuvake siinä etusivulla. ITn mukaan se meinaa sitä, että tässä vaiheessa sen Citrixin pitäisi käynnistyä, mutta jostain syystä se ei käynnisty ja siksi ei tapahdu mitään. ITn mukaan mun tunnukset on ok, koska pääsen kirjautumaan sisään.
Meillä on Time Capsule, voin kokeilla tuota aikaisemman tilanteen palautusta, kiitos vinkistä! En tietenkään osaa tehdä sitä, mutta voin saada varmaan paikalle jonkun, joka osaa, niin se varmasti voidaan kokeilla.
homenamsi, kirjoitit näin:
"Tarkista ensiksi ettei palvelinpäähän - tai koko tietoliikenneketjuun - ole tehty hiljattain mitään sellaisia päivityksiä, jotka vaatisivat jotain mitä clienttisi ei (vielä) tue."
- Miten tarkistan sen? Olen soittanut IT tukeen kolme kertaa ja heidän mukaan ongelma voi olla vain minun koneessa, jota en täysin usko, koska voihan vika olla missä vaan, mutta onko muista tapoja tarkastaa tuota palvelinpäätä?
Mac on mielestäni päivittynyt sen edellisen onnistuneen käytön jälkeen. Itse mietin kanssa, että onko tässä tullut ongelma. Etenen siis seuraavaksi kokeilemaan tuota Time Capsule kokeilua!
Menen siis työnantajan antamalle web-sivulle ja kirjaudun sisään käyttäjätunnuksella, salasanalla ja vielä sellaisella vaihtuvalla numerosarjalla. Pääsen kirjautumaan sisään. Mutta sitten klikkaan käyttöjärjestelmäkuvaketta (tai joku sellainen), niin hetken pyörii merkki, että miettii, mutta mitään ei tapahdu. Ei myöskään aukea mikään muukaan ohjelma, esim Word, jolle on oma kuvake siinä etusivulla. ITn mukaan se meinaa sitä, että tässä vaiheessa sen Citrixin pitäisi käynnistyä, mutta jostain syystä se ei käynnisty ja siksi ei tapahdu mitään. ITn mukaan mun tunnukset on ok, koska pääsen kirjautumaan sisään.
Meillä on Time Capsule, voin kokeilla tuota aikaisemman tilanteen palautusta, kiitos vinkistä! En tietenkään osaa tehdä sitä, mutta voin saada varmaan paikalle jonkun, joka osaa, niin se varmasti voidaan kokeilla.
homenamsi, kirjoitit näin:
"Tarkista ensiksi ettei palvelinpäähän - tai koko tietoliikenneketjuun - ole tehty hiljattain mitään sellaisia päivityksiä, jotka vaatisivat jotain mitä clienttisi ei (vielä) tue."
- Miten tarkistan sen? Olen soittanut IT tukeen kolme kertaa ja heidän mukaan ongelma voi olla vain minun koneessa, jota en täysin usko, koska voihan vika olla missä vaan, mutta onko muista tapoja tarkastaa tuota palvelinpäätä?
Mac on mielestäni päivittynyt sen edellisen onnistuneen käytön jälkeen. Itse mietin kanssa, että onko tässä tullut ongelma. Etenen siis seuraavaksi kokeilemaan tuota Time Capsule kokeilua!
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Jos IT vakuuttaa ettei heillä ole tapahtunut versiopäivityksiä niin siihen on kai uskottava. Ilmeisesti ei työantaja etkä itsekään ole vaihtanut tietoliikennepalvelun toimittajaa.homenamsi, kirjoitit näin:
Tuolla Time Machine-kokeilulla voit varmistua tosiaan siitä, onko mahdollinen MacOS-päivitys vaikuttanut asiaan. Tukihenkilösi voinee varmistaa ettet palaa pysyvästi menneisyyteen.

[Joskus muinoin lapsukaiseni olivat saaneet videonauhurin täyteen sulloutunutta nauhaa - selitys oli että 'katsoimme Paluu tulevaisuuteen -leffaa ja sitten vain kelasimme takaisin'. Aikakoneella ei siis pidä leikkiä varomattomasti
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja maccivaari »
Kun taannoin tein töitä kotona macillä ja Citrixillä niin siinä välissä oli vielä Java client - muistaakseni menin Citrixiin ja sitten piti olla clientinä Java . Tuskaa se oli kun Java teki päivityksiään ja lopun ikaa piti jo vastata Yes kauheisiin varoituksiin jotka vaan lisääntyi kun Javat meni uusiksi. Näin meillä - systeemithän on erilaisia. Tosin kotona työt meni aika-ajoin sukkelammin verkossa kuin toimistopöydän äärellä- nopeuksista varmaan johtui tai jostakin .
IMac 21,5 " Late 2017 OSX 13.7.5 4GT
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
-
Viesti Kirjoittaja OssiS »
Itse myös joutunen citrixiä välillä Macilla pyörittämään ja minulla se lopetti yhteistyön safarin kanssa tämän talven aikana. Syytä en tiedä enkä keksinyt.
Latasin koneelle Googlen tarjoaman Chrome-selaimen ja sillä homma toimii.
Latasin koneelle Googlen tarjoaman Chrome-selaimen ja sillä homma toimii.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka