![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Liikenne
-
- Viestit: 3982
- Liittynyt: 6.3.2010 klo 18.19
- Paikkakunta: Kempele
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja iDock »
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
-
- Viestit: 277
- Liittynyt: 6.11.2013 klo 13.03
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja omenaairapple »
Löysin Iltasanomista tällaisen testin, mutta en tiedä vastaako tuo oikean kokeen tasoa:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288670914873.html
Useimmiten menee 1 väärin.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 4659
- Liittynyt: 6.1.2005 klo 20.15
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Muffe »
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Vielä kiusallisempi tulos saadaan tutkittaessa kyselyaineistoa iäkkäiden kuljettajien liikennevahingoista ja sakkoihin johtaneista liikennerikkomuksista. Aineiston mukaan iäkkäät kuljettajat pärjäävät liikenteessä sitä paremmin, mitä pitempi aika edellisestä ikäkausitarkastuksesta on kulunut. Tarkastukset näyttävät siis pikemminkin heikentävän kuin parantavan ikääntyneen kuljettajan selviytymistä liikenteessä.
Osa vähän ajavista kuljettajista luopuu ajokortista omaehtoisesti välttyäkseen pakollisilta tarkastuksilta. Täten ikäkausitarkastukset karsivat kuljettajia, jotka ovat vähemmän alttiita onnettomuuksille kuin samanikäiset kuljettajat keskimäärin.
Toisaalta ikäkausitarkastuksella näyttää olevan jopa haitallinen vaikutus sen läpäisseisiin kuljettajiin. Luottamus omiin valmiuksiin liikenteessä kasvaa, kun lääkärikin todistaa niiden puolesta. Tämä heikentää kuljettajan omaa vastuuta ja pyrkimystä vahinkojen välttämiseen, mikä näkyy sitten tilastoissa.
-
- Viestit: 2602
- Liittynyt: 5.9.2010 klo 10.37
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja KenSu »
Ei kerta kaikkiaan voi tuon datan perusteella johtopäätöstä että nimenomaan ikäkausitarkastuksen takia riskit lisääntyisivät (kuten tuo juttu väittää). Samalla tavalla voi väittää että pappien palkankorotukset aiheuttavat kokonaispopulaation alkoholin käytön lisääntymistä.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Ajokortin uusintaan liittyvien
ikäkausitarkastusten vaikutus
liikennemenestykseen
Trafi haluaa poistaa määräaikaistarkastukset hyödyttöminä (valtiolle kalliina) ja haluaa sen sijaan sälyttää vastuun hoitavalle lääkärille. Ajokuntoa tarkkailtaisiin ns. rolling release -menetelmällä, eli ilman suuria välietappeja.
Synopsis
Tutkimuksen tavoitteina oli selvittää: (1) Miten lääkärintarkastusten vaikutukset näkyvät ikäkuljettajien selviytymisessä ajotehtävistään tarkastusta seuraavien viiden vuoden aikana? (2) Mikä olisi optimaalinen ikävaihe, jossa tarkastukset kannattaisi aloittaa, jos vaikutuksia esiintyy vaihtelevasti eri-ikäisten kuljettajien ryhmissä?
Oletuksena oli että menestys liikenteessä on parhainta heti tarkastuksen jälkeen ja heikkenee siitä seuraavien vuosien aikana. Näin siksi, että tarkastus karsii joukosta ajoterveydeltään riittämättömät kuljettajat, mutta heitä tulee sitten vuosien saatossa taas lisää ennen seuraavaa tarkastusta. Toiseksi oletettiin, että tarkastuksen suotuisat vaikutukset näkyvät sitä selvemmin mitä iäkkäämmistä kuljettajista on kyse. Näin siksi, että terveysperustein karsittujen kuljettajien osuus on sitä suurempi, mitä iäkkäämmille tarkastus tehdään.
Oletuksia testattiin kahdella aineistolla. Trafissa kerätään kyselyllä vuosittain tietoja 65 vuotta ja sitä vanhemmilta kuljettajilta. Tässä tutkimuksessa käytettiin vuosilta 2009–2011 yhdistettyä tilastoa, jossa on tiedot mm. sattuneista vahingoista ja rangaistuksista 5 742 ikäkuljettajalta. Toisena tilastona oli vakuutuksesta korvatut vahingot vuonna 2011. Tilastossa on vahinkoja 107 939, joista ikäkuljettajien osuus on 11 500. Aineistojen vahingot ja Trafin aineiston osalta myös rangaistukset luokiteltiin vakavuuden mukaan ja sitten sen mukaan, miten monta vuotta niiden aiheuttajilla oli kulunut aikaa terveystarkastuksesta.
Liikennemenestystä mitattiin indekseillä, joissa vahinkojen ja rangaistusten vakavuutta painotetaan kustannuskertoimilla. Trafin aineistosta voitiin laskea indeksi sekä ajovuotta että ajokilometrejä kohti. Vakuutusaineistosta ajovuoden indeksi laskettiin suhteuttamalla kunkin ryhmän vahingot ajokorttien määrään. Vertailutasona, indeksiarvoltaan 100, käytettiin kaikissa indekseissä tarkastuksia edeltävän ikäryhmän 65–69- vuotiaitten liikennemenestystä.
Kummassakaan aineistossa ei ollut ennakoituja vaihteluja. Päinvastoin, Trafin kyselyaineistossa liikennemenestys oli heikointa heti lääkärintarkastuksen jälkeen ja parani seuraavien vuosien aikana ennen seuraavaa tarkastusta. Vakuutusalan aineistossa liikennemenestys putosi jyrkästi tarkastusvuonna tai heti seuraavana vuonna, mutta sen jälkeen on vain suunnaltaan vaihtelevaa indeksin heilahtelua.
Tulosten mukaan ikäsidonnaisilla lääkärintarkastuksilla voi olla pikemmin haitallinen kuin hyödyllinen vaikutus liikenneturvallisuuteen ja ajotapojen rikkeettömyyteen. Mahdollisina selityksinä yllättävälle tulokselle ehdotettiin, että tarkastus motivoi omaehtoiseen ajokortista luopumiseen kuljettajia, jotka ajavat vain vähän ja turvallisesti. Lisäksi tarkastus saattaa vaikuttaa epäedullisesti sen läpäisseihin ikäkuljettajiin, joilta vastuu omien rajoitusten hallinnasta heikkenee, kun lääkärinlausunto vakuuttaa ajoterveyden olevan riittävä.
Paitsi välittömiä haittavaikutuksia ikäkausitarkastuksilla katsottiin olevan välillistä haittaa lääkäreiden ilmoitusvelvollisuudelle ajamista heikentävistä sairauksista, koska hoitava lääkäri voi jättää ajokorttiasian ikäsidonnaisen erillistarkastuksen varaan.
Raportissa päädytään suosittamaan tulosten varmistamista riippumattomalla lisätutkimuksella. Ikäsidonnaisista tarkastuksista luopumistakin tulisi samalla tarkastella sekä tuloksellisuuden että kustannusten valossa. Vaihtoehtona on resurssien keskittäminen lääkäreiden ilmoitusvelvollisuuden kehittämiseen. Ikääntymiseen liittyy ajotaidon heikkenemistä, mutta ikäkausitarkastukset voivat pikemmin kiihdyttää kuin jarruttaa epäsuotuisaa kehitystä.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
http://www.rand.org/pubs/research_brief ... ndex1.html
Tutkimuksen mukaan ei ole perusteita kiristää ajolupakäytäntöjä ikääntyneiden kuljettajien kohdalla. Sen sijaan on perusteltua kehittää liikennympäristöä turvallisemmaksi seniorikuljettajille. Se voi tarkoittaa sitä, että ikääntyvät kuljettajat ja tienkäyttäjät otetaan entistä enemmän huomioon liikennesuunnittelussa.Abstract
Drivers 65 and older are 16 percent likelier than adult drivers (those 25–64 years old) to cause an accident, and they pose much less risk to the public than do drivers under 25, who are 188 percent likelier than adult drivers to cause an accident. However, older drivers are highly vulnerable to fatal injury in a crash. These findings offer little support for stricter licensing policies targeting older drivers but offer some support for policies to improve driver safety for seniors.
RANDin papereita on muitakin:
http://www.rand.org/news/press/2007/07/18.html
Tutkimus kokonaisuudessaan:"65-vuotiaiden tai tätä iäkkäämpien todennäköisyys kolaroida on vain kolmasosa siitä mitä 18--25-vuotiailla, ja vain vähän korkeampi kuin 26--64-vuotiailla Rand Corporationin tutkimuksen mukaan.
"Vaikka ajokyky heikkenee useimmilla iän myötä, vaikuttavat autoa ajavat seniorit olevan turvallisempia kuljettajia kuin yleisessä mielipiteessä ehkä ajatellaan," sanoo tutkimuksen pääasiallinen kirjoittaja Pardee RAND Graduate Schoolin ekonomisti ja professori David Loughran. "Nuorimmat kuljettajat ovat selvästi suurin riskitekijä liikenneturvallisuuden kannalta."
Tutkijat havaitsivat, että vuonna 2001 65-vuotiaiden tai vanhempien osuus ajokortinhaltijoista oli noin 15 prosenttia, mutta he aiheuttivat ainoastaan kuusi prosenttia Yhdysvaltain liikenneonnettomuuksista. Sen sijaan 18--25-vuotiaiden osuudet olivat 13 prosenttia ajokorteista ja 43 prosenttia kaikista onnettomuuksista."
Regulating Older Drivers
Are New Policies Needed?.
-
- Viestit: 1638
- Liittynyt: 4.10.2010 klo 21.05
- Paikkakunta: Turku/Raisio
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Tuosta tulikin mieleeni: Olen kerran nähnyt mopoautokuskin, joka noudatti liikennesääntöjä. Hän ajoi oikein fiksusti.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13164
- Liittynyt: 5.8.2005 klo 12.29
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
-
- Viestit: 3106
- Liittynyt: 14.1.2012 klo 11.47
- Paikkakunta: ylivieska
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja maccivaari »
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13164
- Liittynyt: 5.8.2005 klo 12.29
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
-
- Viestit: 3764
- Liittynyt: 17.7.2010 klo 13.13
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja redhat »
http://sisainenaani.com
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 4659
- Liittynyt: 6.1.2005 klo 20.15
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Muffe »

Sattumalta istuin parkkipaikalla (laina)autossa näpräämässä kännykkää, kunnes viereen karauttaa naishenkilö Golfin kanssa. Seuraava reaktio olikin pamaus, joka tuli, kun Golfin ovi lävähti auton kylkeen.
Salamana ulos autosta kuulemaan naisen kommentti, "Harvoin näistä mitään tulee.". Tällä kertaa piti (naisen onneksi) paikkansa, mutta ei ilmeisesti ollut ensimmäinen kerta..
Omaan autoon on hiljattain ilmestynyt mystisesti parikin lommoa, jotka selvästi ovat toisen auton ovesta tulleita. Voi kun nämä hyypiöt olisi saanut kiinni itse teosta..

Kuinka vaikea siitä auton ovesta on pitää kiinni ovea avatess, että esimerkiksi kiinni nappaava tuuli ei pääse yllättämään?
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 4659
- Liittynyt: 6.1.2005 klo 20.15
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Muffe »
Meikäläisen mielestä voi pysyä kaukana parkkipaikalta, mikäli ei osaa autonsa ovea avata kolhimatta muita autoja, oli ovia sitten kaksi, kolme, neljä tai viisi.
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: 26.11.2007 klo 16.27
- Paikkakunta: Hamina
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 4659
- Liittynyt: 6.1.2005 klo 20.15
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Muffe »

*Sisältää voimasanoja.
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 2325
- Liittynyt: 30.8.2007 klo 20.35
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Lihapipo »
Minä potkin parkkipaikalla viereisten autojen kyljet mutkalle ihan varmuuden vuoksi jo ennen kuin mitään vahinkoa on edes ehtinyt tapahtua. Näin voin helposti varmistua siitä, että jos joku kolhii autoani, niin ainakin se paskiainen sai mitä ansaitsi. Joskus myös pissaan kirkolla pysäköityjen autojen polttoainesäiliöihin ennaltaehkäisevässä ja rakentavassa hengessä.
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Vihdoinkin tämä sanotaan ääneen!Pelastuslaitos arvioi, että ketjukolarin syynä olivat liian lyhyet turvavälit.

-
- Viestit: 1156
- Liittynyt: 17.9.2012 klo 11.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
- Viestit: 4927
- Liittynyt: 10.5.2005 klo 12.56
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja gramdel »

Mjoo, tuo puskurissa roikkuminen on ihan ihmeellistä, yhtään sekuntia sillä ei voita, en voi ymmärtää. t. subarumies.
http://gramdel.kapsi.fi/
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit