Koska kone on (liian) vanha / ovatko nämä oireita...?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
Koska kone on (liian) vanha / ovatko nämä oireita...?
Viesti Kirjoittaja Noita »
Moi!
Seuraa ihmettelyä, joka voi jostakin tuntua idiotismin ilmentymältä, mutta pakko on nyt kysellä: onko aika ajanut Maccini ohi / mun ohi? Mulla on tää iki-ihana MacBook Pro: 2,2 GHz Intel Core 2 Duo, OS X 10.9.3 (13D65), 4 Gt 667 MHz:n DDR2 SDRAM. Ostin sen vuonna 2007, jolloin kaikki it-huoleni lakkasivat olemasta. Nyt on suhteessamme ilmennyt pientä kitkaa: ennen sain ilmoituksen siitä, että akku on sippaamassa ja kehotuksen liittää virtalähteeseen. Nyt ei ilmoitusta tule; huomaan akun tilan siitä, että kone sanoo PIU, ja sammuu ilman kehotuksia mihinkään.
Myös iPhotossa on usein viiiiiiiiivettä kuvien säädössä . Tänään ilmeni, että Wordissä ei voi avata piirtoa tai lisätä automaattista muotoa kun Word menee jumiin, eikä vastaa. Joudun joka kerta pakottamaan sammuttamaan. HUOH!!!!
Olen vuosien varrella tottunut siihen, että voin työntää tähän masiinaan tiiliskiven ja se suoltaa ulos jauhoa eikä kysele "miksi". Olen nyt vähän karheana tästä epämukavuudesta, joten toivoisin vinkkejä sen hoitamiseen pois päiväjärjestyksestä!
Seuraa ihmettelyä, joka voi jostakin tuntua idiotismin ilmentymältä, mutta pakko on nyt kysellä: onko aika ajanut Maccini ohi / mun ohi? Mulla on tää iki-ihana MacBook Pro: 2,2 GHz Intel Core 2 Duo, OS X 10.9.3 (13D65), 4 Gt 667 MHz:n DDR2 SDRAM. Ostin sen vuonna 2007, jolloin kaikki it-huoleni lakkasivat olemasta. Nyt on suhteessamme ilmennyt pientä kitkaa: ennen sain ilmoituksen siitä, että akku on sippaamassa ja kehotuksen liittää virtalähteeseen. Nyt ei ilmoitusta tule; huomaan akun tilan siitä, että kone sanoo PIU, ja sammuu ilman kehotuksia mihinkään.
Myös iPhotossa on usein viiiiiiiiivettä kuvien säädössä . Tänään ilmeni, että Wordissä ei voi avata piirtoa tai lisätä automaattista muotoa kun Word menee jumiin, eikä vastaa. Joudun joka kerta pakottamaan sammuttamaan. HUOH!!!!
Olen vuosien varrella tottunut siihen, että voin työntää tähän masiinaan tiiliskiven ja se suoltaa ulos jauhoa eikä kysele "miksi". Olen nyt vähän karheana tästä epämukavuudesta, joten toivoisin vinkkejä sen hoitamiseen pois päiväjärjestyksestä!
Attitudes are contagious... is yours worth catching?!
-
Re: Koska kone on (liian) vanha / ovatko nämä oireita...?
Viesti Kirjoittaja atheos »
Hitaus, rantapalloilu ja kaatuilu viittaa usein vikaantuvaan kiintolevyyn. Noissa malleissa paukkuu myös näytönohjain aika herkästi. Jos sinulla ei ole varmuuskopioita, OTA NE VÄLITTÖMÄSTI. Kuinka vanha akku se on? Noissa malleissa yli 2 vuotta on jo pienimuotoinen ihme jos akku kestää sen ehjänä. Uudemmissa on paljon parempaa tekniikkaa sisällä.
Äkkiä tuollaisesta remontista joutuu pari-kolmesataa euroa pulittamaan. Itse en noin vanhaan koneeseen enää tuollaista summaa pistäisi mutta kukin tyylillään. Mutta fakta on, että se on vanha kone ja siitä voi hajota mitä vaan milloin vaan. Jos sen nyt korjaa niin voi olla, että se on 2kk päästä taas rikki ja sillä kertaa ei enää saa korjattua.
Äkkiä tuollaisesta remontista joutuu pari-kolmesataa euroa pulittamaan. Itse en noin vanhaan koneeseen enää tuollaista summaa pistäisi mutta kukin tyylillään. Mutta fakta on, että se on vanha kone ja siitä voi hajota mitä vaan milloin vaan. Jos sen nyt korjaa niin voi olla, että se on 2kk päästä taas rikki ja sillä kertaa ei enää saa korjattua.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Kiitos vastauksesta
!
Näytönohjain paukahti jo pari vuotta sitten; vein kauppaan Tampereelle ja ajattelin että on kallis remontti. No OLI mutta ei mulle, eli niinkin vanhaan koneeseen tehtiin mulle remppa maksutta, "ei näissä kuulu tommosten osien hajota ja tässä mallissa tuntuu menevän"
!
Akku on n. vuoden vanha, ja vanha akku vielä ilmoitti tilastaan mutta uusi ei. Vai kiintolevyyn viittaa. No en aio satasia tähän enää sijoittaa, varmaan se on viisainta sitten uusi hankkia.

Näytönohjain paukahti jo pari vuotta sitten; vein kauppaan Tampereelle ja ajattelin että on kallis remontti. No OLI mutta ei mulle, eli niinkin vanhaan koneeseen tehtiin mulle remppa maksutta, "ei näissä kuulu tommosten osien hajota ja tässä mallissa tuntuu menevän"

Akku on n. vuoden vanha, ja vanha akku vielä ilmoitti tilastaan mutta uusi ei. Vai kiintolevyyn viittaa. No en aio satasia tähän enää sijoittaa, varmaan se on viisainta sitten uusi hankkia.
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Akun kalibrointi (http://support.apple.com/kb/HT1490?viewlocale=fi_FI) voi auttaa tuohon sammumiseen virran loppuessa. HW-testi (http://support.apple.com/kb/ht1509?viewlocale=fi_FI) voi taas kertoa vian syyn (levy/muisti/...).
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Kiitos! Ei auttanut akun kalibrointi ja toi hw ei kai oikein multa onnistunut by the book...
Mutta ei hätiä mitiä, oon nyt niin innostunu uuden hankkimisesta että en jaksa tätä paikkailla
Tää jää mulle dvd-driven virkaa tekeen kun uus MacBook Pro 15,4” näyttää karistaneen historian pölyjä ja olevan sitä vailla. Seitsemän vuotta onnellista eloa koneen kanssa on varmaan ihan hyvä saavutus, vai mitä mieltä?
Mutta ei hätiä mitiä, oon nyt niin innostunu uuden hankkimisesta että en jaksa tätä paikkailla

-
Viesti Kirjoittaja peku »
Hyvä saavutus on, ei onnistu monelta pc-läppäriltä. Eläke-iässä koneesi jo on, mutta jos pelkän kiintolevyn uusimalla siitä saisi kakkoskoneen niin ehkä kannattaisi 50-60€ sijoittaa uuteen levyyn? Levyn vaihto ja käyttöjärjestelmän asennus ei ole monimutkainen homma.
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
-
Siis mihinkäs hintaan sellasen kunnon levyn sais ja onko tää koneen ikä jonkunlainen este? Meen just Jenkkeihin niin sieltäki voisin ostaa. Toimisko tää sitten entiseen malliin / nopeemmin? Haluisin vaan yhen kovon enkä esim dvd:n tilalle mitään. Ja on tossa Lacie jos tila käy vähiin.
Uus kone houkuttaa mut jos tästä tulis kohtuullisella vaivalla soiva peli (teetän tommoset, en tee ite) niin mitä sitä tuhlaamisen ilosta. Vanha sotaratsu, tää on niin rakas![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Uus kone houkuttaa mut jos tästä tulis kohtuullisella vaivalla soiva peli (teetän tommoset, en tee ite) niin mitä sitä tuhlaamisen ilosta. Vanha sotaratsu, tää on niin rakas
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Jos ja kun olet Levytyökalulla tarkistanut levyn (SMART-tila, koko levyn valinnalla partitiointi ja partitioiden valinnalla hakemistotarkistus) ja sitten vielä 'Korjaa levyn oikeudet' niin mahdollinen levyongelma olisi tiedossa ja toivottavasti hoidettu.
Jos levy alkaa olla kovin täynnä, se selittäisi myös hitautta. Yhdessä 4 GB:n kanssa varsinkin - Mavericks tykkäisi 8 GB:sta.
Wordin outo käytytyminen (2008 vai 2011?) voi liittyä levyongelmiin.
Kalenteriaika väsyttää vain akun, katkaisee laturin johdon, himmentää hieman näyttöä ja jossain vaiheessa käy kiintolevyn päälle. Kannettavassa usein laskeutuu ilmasta naarmuviivoja kanteen ja joskus yöllä jokin laukkuun eksynyt vihuri naarmuttaa pohjan ja vie kumitassut mennessään. Itse arvelen koneen olevan vanhan kun käyttöjärjestelmää ei voi enää päivittää. Koneesesi saanee vielä maanantaina julkistetun MacOS X 10.10.
Jos käyttötarkoitus ei muutu, vanha sotaratsusi olisi pikkurahalla - tai ilmankin jos korjattavista levyongelmista on kyse - uljaassa uudessa haarniskassa jos toimit itse seppänä. Haarniskapajalla teetettynä se maksaa alv+417%. Veikkaisin tässä alv:n olevan alk. 50€.
Uusia MacBook Proita voi tietysti odotella - kuten aina - kahdella mielellä - rynnätä kesän jälkeen upouuteen tai sitten hyödyntää uutuksien kautta halventuneita nykymalleja.
Jos levy alkaa olla kovin täynnä, se selittäisi myös hitautta. Yhdessä 4 GB:n kanssa varsinkin - Mavericks tykkäisi 8 GB:sta.
Wordin outo käytytyminen (2008 vai 2011?) voi liittyä levyongelmiin.
Kalenteriaika väsyttää vain akun, katkaisee laturin johdon, himmentää hieman näyttöä ja jossain vaiheessa käy kiintolevyn päälle. Kannettavassa usein laskeutuu ilmasta naarmuviivoja kanteen ja joskus yöllä jokin laukkuun eksynyt vihuri naarmuttaa pohjan ja vie kumitassut mennessään. Itse arvelen koneen olevan vanhan kun käyttöjärjestelmää ei voi enää päivittää. Koneesesi saanee vielä maanantaina julkistetun MacOS X 10.10.
Jos käyttötarkoitus ei muutu, vanha sotaratsusi olisi pikkurahalla - tai ilmankin jos korjattavista levyongelmista on kyse - uljaassa uudessa haarniskassa jos toimit itse seppänä. Haarniskapajalla teetettynä se maksaa alv+417%. Veikkaisin tässä alv:n olevan alk. 50€.
Uusia MacBook Proita voi tietysti odotella - kuten aina - kahdella mielellä - rynnätä kesän jälkeen upouuteen tai sitten hyödyntää uutuksien kautta halventuneita nykymalleja.
Viimeksi muokannut homenamsi, 6.6.2014 klo 3.27. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
-
No jee, Levytökalu teki hommia ja siellä sanottiin näin:
Tarkistetaan taltiota ”Macintosh HD”
Tarkistetaan tiedostojärjestelmääSuoritetaan live-tarkistusta.
Tarkistetaan kirjaavaa HFS Plus -taltiota.
Tarkistetaan varausyksiköiden ylivuotolista.
Tarkistetaan hakemistotiedosto.
Tarkistetaan moneen kertaan linkitetyt tiedostot.
Tarkistetaan laajennettujen attribuuttien tiedosto.
Tarkistetaan taltion bittikartta.
Tarkistetaan taltion tiedot.
Taltio Macintosh HD on kunnossa.
Sitten seurasi pitkä lista Oikeuksien korjaamisesta: Oikeudet eroavat / Korjattiin…
ja sen listan viimeisenä nää kaksi riviä:
Varoitus: SUID-tiedostoa ”usr/libexec/security_authtrampoline” on muokattu eikä sitä korjata.
Varoitus: SUID-tiedostoa ”usr/libexec/authopen” on muokattu eikä sitä korjata.
Mitä tää nyt tarkottaa suomeks mun koneen kannalta? Tässä ei muuten sitten ikä näy mistään ulospäin!!! Mä pidän näitä laitteita kuin kukkaa kämmenellä![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tarkistetaan taltiota ”Macintosh HD”
Tarkistetaan tiedostojärjestelmääSuoritetaan live-tarkistusta.
Tarkistetaan kirjaavaa HFS Plus -taltiota.
Tarkistetaan varausyksiköiden ylivuotolista.
Tarkistetaan hakemistotiedosto.
Tarkistetaan moneen kertaan linkitetyt tiedostot.
Tarkistetaan laajennettujen attribuuttien tiedosto.
Tarkistetaan taltion bittikartta.
Tarkistetaan taltion tiedot.
Taltio Macintosh HD on kunnossa.
Sitten seurasi pitkä lista Oikeuksien korjaamisesta: Oikeudet eroavat / Korjattiin…
ja sen listan viimeisenä nää kaksi riviä:
Varoitus: SUID-tiedostoa ”usr/libexec/security_authtrampoline” on muokattu eikä sitä korjata.
Varoitus: SUID-tiedostoa ”usr/libexec/authopen” on muokattu eikä sitä korjata.
Mitä tää nyt tarkottaa suomeks mun koneen kannalta? Tässä ei muuten sitten ikä näy mistään ulospäin!!! Mä pidän näitä laitteita kuin kukkaa kämmenellä
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Levytyökalun mukaan levysi on siis kunnossa. Oikeuksien korjaus tuottaa tavallisesti tuollaisen pitkän listan korjauksia, jotka saattavat vaikuttaa koneen omituisuuksiin.
SUID-tiedostojen ja varoituksen merkityksestä ei minulla ole tietoa. Mitään kovin vakavaa tuskin on kyseessä, koska ilmoitus on 'vain' varoitus.
Levytyökalun ikkunan alaosassa näkyy myös valitun levyn SMART-tila, sen tulee olla joko 'Tarkistettu' tai 'Ei tuettu'. Valitsemalla MacintoshHD-partition siellä näkyy myös kapasiteetti ja vapaan tilan määrä - vapaata olisi hyvä olla vähintään 10 %, useita gigatavuja kuitenkin.
SUID-tiedostojen ja varoituksen merkityksestä ei minulla ole tietoa. Mitään kovin vakavaa tuskin on kyseessä, koska ilmoitus on 'vain' varoitus.
Levytyökalun ikkunan alaosassa näkyy myös valitun levyn SMART-tila, sen tulee olla joko 'Tarkistettu' tai 'Ei tuettu'. Valitsemalla MacintoshHD-partition siellä näkyy myös kapasiteetti ja vapaan tilan määrä - vapaata olisi hyvä olla vähintään 10 %, useita gigatavuja kuitenkin.
-
Kapasiteetti 119,17 Gt
Vapaana 44,85 Gt
No niin, Word (2008) meni jumiin edelleen kun avasin ja koitin lisätä automaattisen muodon.... Piti pakottaa lopettamaan kun ei vastaa. Huoh.
Vapaana 44,85 Gt
No niin, Word (2008) meni jumiin edelleen kun avasin ja koitin lisätä automaattisen muodon.... Piti pakottaa lopettamaan kun ei vastaa. Huoh.
Viimeksi muokannut Noita, 6.6.2014 klo 13.02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja full »
Satasella saapi 120gb SSD kovalevyn joka lyhentää hakuaikoja niin paljon että sen huomaa kyllä käytössä. Kaikki nopeutuu reilusti siis.
Samalla kun kuoret ottaa auki niin piitahnojen vaihto prosessorille ja näyttikselle niin on taas konetta.
Kannattaa myös koittaa yksittäin muistikampoja josko se wordin kaatuminen johtuisi jommastakummasta kammasta.
Samalla kun kuoret ottaa auki niin piitahnojen vaihto prosessorille ja näyttikselle niin on taas konetta.
Kannattaa myös koittaa yksittäin muistikampoja josko se wordin kaatuminen johtuisi jommastakummasta kammasta.
Viimeksi muokannut full, 6.6.2014 klo 15.50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- iPad Air 2 - 3Dfx
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Käynnistä Word ja tsekkaa ylävalikosta Ohjeet->tarkista päivitykset, josset ole näitä koskaan tehnyt, niitä voi olla jonossa gigatolkulla. Muistivian luulis vaikuttavan muihinkin ohjelmiin kuin vain Wordiin spesifisti.
Vaihtoehtosesti/myös voi poistaa Wordin asetusfileet:
Reset Microsoft Office 2008 (Mac)
Vaihtoehtosesti/myös voi poistaa Wordin asetusfileet:
Reset Microsoft Office 2008 (Mac)
https://kb.wisc.edu/page.php?id=10168Following KBDoc explains how to reset and backup Office 2008.
Ensure all Office applications are closed.
Navigate to ~User/Library/Preferences folder and drag all the files to desktop that starts with com.microsoft.xxx.plist (xxx=name of Office app)
Additionally delete/Move following files:
Application/Microsoft Office 2008/Office/OfficePID.plist
~ User/Library/Preferences/Microsoft/Office 2008/Microsoft Office 2008 Settings.plist
If user is having problem with font then delete "Office Font Cache (12)", located in the same folder as Microsoft Office 2008 Settings.plist.
Office is now successfully reset.
If all is well, trash the old file otherwise, quit all Office apps again, trash the new files and drag the original files back to where they belong.
Viimeksi muokannut pallo, 6.6.2014 klo 17.12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
No oli kolme päivitystä Wordille, enkä ollu ikinä sieltä Wordin kautta mitään päivityksiä ettinykään!! Fileisiin en kyllä koskenu, mutta nää päivitykset ei auttanu mitään vaikka olin vähä toiveikas.... Mut en kyllä jaksa panostaa enää, siksihän mä Macin hankin ettei tarvi konetta mitenkään peukaloida. Kiitos kovasti kaikille ohjeista, oon nyt tietoinen monesta uudesta asiasta mutta kyllä tää nyt uuteen on vaihtumassa. Jokuhan tästä sais viriteltyä hyvän toosan mut mä luovutan, tää jää eläkkeelle ja mieheni saa tällä katella jenkkiautojuttuja netistä 

14 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka