Juttelen tässä vielä itsekseni, josko joku keksisi jonkun väläyksen, ennen kuin alan palauttamaan tietojani varmuuskopioista.
Löysin pienen takaportin, joka on helpottanut surffaamista. Recovery-tilassa käynnistettäessä yksi valittava vaihtoehto on "etsi ohjeita netistä". No sillähän pääsee etsimään ohjeita netistä, vaikka fb:stä tai hopeisesta ompusta.

Eli pääsen koneella nettiin, joka helpottaa ongelman selvittämistä huomattavasti. Ei tämä nettimoodi tosin ihan ongelmattomasti toimi, mutta toimii kuitenkin. Esim. fb välkkyy jatkuvasti ja lataa itseään uudelleen, ilmeisesti tämä moodi ei oikein kestä fb:n jatkuvaa tapahtumavirtaa. Tämä hopeinen omppu aukeaa kuitenkin ihan normaalisti ja välkkymättä.
Sen myötä on jo kovinkin varmistunut, että itse näytössä ei ole vikaa, eikä myöskään varmaan näytönohjaimessa... ?
Levytyökaluun on myös tutustuttu. Olen korjannut levyn oikeudet ja korjannut levyn sillä. Oikeuksia löytyi korjattavaksi varmasti toista sataa, mutta itse levystä ei löytynyt korjattavaa. Ongelmaan siitä ei myöskään ollut apua.
Sitten kokeilin käynnistää koneen "yhden käyttäjän tilassa" tms. (cmd+s). Jostain löysin ohjeen, jossa tuolle komentoriville tuli kirjoittaa /sbin/fsck -fy. Vastaukseksi sain, että "SSD seems to be ok". Ei apua siis siitäkään.
Kuka vielä osaisi ehdottaa ja mitä, ennen kuin kokeilen tyhjentää koneen kokonaan ja avata uudelleen time machinen kautta?
Muoks* Löysin aika kivan selkokielisen ohjeen, jota noudatin. Tuloksetta tosin, mutta josko jollain muulla olisi siitä hyötyä:
http://mpc.fi/nettilehti/pdf/1703201138.pdf
... Aina joku ongelma ...