Olen itse viemässä alle kaksi vuoitta vanhaa iPad:ia korjattavaksi, ja aion vedota juuri tuohon EU:n kuluttajasuojaan jossa takuu on kaksi vuotta, ja on lakisääteinen.
Lähde:
http://europa.eu/youreurope/citizens/sh ... dex_fi.htm
Ostokset
Päivitetty : 20/06/2014
Takuu
Maksuton kahden vuoden takuu (lakisääteinen)
EU:n sääntöjen mukaan sinulla on oikeus vähintään kahden vuoden maksuttomaan takuuaikaan riippumatta siitä, oletko ostanut tavaran kaupasta vai verkkokaupasta.
Tämä kahden vuoden takuu on vain vähimmäisoikeus: oman maasi sääntöjen mukaan sinulla saattaa olla oikeus lisäsuojaan. On hyvä muistaa, että EU:n säännöistä poikkeamisen on aina oltava kuluttajan edun mukaista.
Jos EU:n alueella ostamasi tuote on viallinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on kerrottu, myyjän on korjattava se tai vaihdettava se uuteen maksutta tai annettava tuotteen hinnasta hyvitystä tai täysi korvaus. Joissakin EU-maissa voit valita näiden neljän oikeussuojakeinon välillä heti alussa. Muutoin voit pyytää täyttä tai osittaista korvausta vain, kun tavaran korjaaminen tai vaihtaminen uuteen ei ole mahdollista tai tarkoituksenmukaista.
Ota kuitenkin huomioon, että sinulla ei ole oikeutta saada hyvitystä vähäisestä viasta, kuten naarmuuntuneesta CD-levyn kannesta.
Kahden vuoden takuuaika alkaa heti, kun tuote on toimitettu. Joissakin EU-maissa sinun on ilmoitettava myyjälle viasta kahden kuukauden kuluessa siitä, kun olet huomannut sen, tai saatat menettää oikeuden takuuseen.
Kuuden kuukauden kuluessa tuotteen toimittamisesta sinun on pystyttävä osoittamaan myyjälle vain, että tuote on viallinen tai ei vastaa sitä, mitä ostohetkellä on kerrottu. Kuuden kuukauden kuluttua sinun on kuitenkin useimmissa EU-maissa pystyttävä todistamaan, että vika oli olemassa jo kun tuote toimitettiin, esimerkiksi osoittamalla, että vika johtuu huonolaatuisesta materiaalista.
Myyjä on aina vastuussa vian korjaamisesta, ja joissakin EU-maissa sinulla on lisäksi oikeus pyytää hyvitystä valmistajalta.
Saat tarkempaa tietoa maasi lainsäädännön mukaisista lisäoikeuksista ja apua jostain muusta EU-maasta ostettuun tuotteeseen liittyviin ongelmiin maassasi sijaitsevasta Euroopan kuluttajakeskuksesta.
http://ec.europa.eu/consumers/ecc/contact_en.htm
Esimerkkitapaus:
Tavarassa oleva vika ei aina löydy heti.
Mirek tilasi kannettavan tietokoneen, joka näytti toimivan hyvin. Kun ostoksesta oli kulunut yli vuosi, hän kuitenkin huomasi, että koneessa oli vähemmän muistia kuin olisi pitänyt olla.
Vaikka Mirek ei ollut huomannut ongelmaa heti ja tietokonetta pystyi yhä käyttämään, kone ei kuitenkaan ollut sellainen kuin mitä ostohetkellä oli kerrottu tai sovittu. Tämän vuoksi kauppa hyvitti Mirekille osan kauppahinnasta.
Lisätakuu (kaupallinen takuu)
Kaupat tai valmistajat tarjoavat usein kaupallista lisätakuuta, joka sisältyy tuotteen hintaan tai maksaa ylimääräistä. Tämä takuu voi antaa lisäsuojaa, mutta se ei voi korvata tai lyhentää kahden vuoden vähimmäistakuuta, joka on silti voimassa.
Silloinkin, kun uusi tuote myydään halvemmalla ilman takuuta, tämä tarkoittaa vain, ettei lisätakuuta anneta. Myös tällaisessa tapauksessa sinulla on kaksi vuotta aikaa vaatia hyvitystä, jos tuotteesta löytyy vika, tai se ei ole sellainen kuin sen on ostohetkellä kerrottu olevan.
Esimerkkitapaus:
Kaupallinen takuu ei lyhennä kahden vuoden vähimmäistakuuta.
Carla osti hiustenkuivaajan, jolle myyjä antoi kuuden kuukauden takuun.
Kun hiustenkuivaaja meni kahdeksan kuukauden kuluttua rikki, Carla vei sen takaisin kauppaan. Kaupassa myyjä ilmoitti, että takuuaika oli päättynyt eikä hyvitystä maksettaisi.
Carla huomautti - aivan oikein –, että EU:n kuluttajansuojalain nojalla tuotteella oli täysimääräinen ja maksuton kahden vuoden takuu, ja että myyjän myöntämä kuuden kuukauden takuu antoi vain lisäsuojaa.