Tarkoitus olisi ostaa uusi MacBook, mutta nuo nykyiset hinnat tuntuvat kyllä aika kovilta. MacBook Pro on selvä valinta jo (Air ei houkuttele ja tarvitsen cd-aseman). Minulle kelpaa ihan norminäyttökin, joten Retina-näytöstä en välttämättä viitsisi maksaa ylimääräistä. Nykyinen 13 tuuman MacBookini on välillä vähän turhan pieni esimerkiksi nettipelien pelaamiseen, joten tuo 15 tuumainen houkuttelisi kovasti, mutta se toki maksaa enemmän. Noista prosessoreista en oikein ymmärrä mitään, joten mikäköhän niistä pitäisi valita, isoa vai pientä? Muistia tulee olla vähintään 8 Gt, mitä nykyisessäkin on, mutta mietin, että olisiko sittenkin 16 Gt parempi. Kannattaa varmaan mieluummin ostaa kone, johon menee tuo 16 Gt muistia ja vaikka ostaa pienempi muistisena ja itse laittaa uusi muisti? Tulee kaiketi vähän halvemmaksi?
Tarvitsen tietokonetta perus surffaamisen lisäksi kuvanmuokkaukseen (Photoshop) ja nettipelien pelaamiseen (siksi iso näyttö, jotta koko peli mahtuisi ruudulle). Toisinaan myös videonmuokkaukseen. Eli suht tehokas pitäisi olla, eikä saa ylikuumentua heti Photoshopista tai pelaamisesta. Mitä suosittelisitte? 2000 euroa tietokoneesta on minulle paljon, mutta toisaalta en halua ostaa halpaakaan konetta, jos se ei sitten olekaan tarpeeksi tehokas käyttööni. Mutta turhasta tehokkuudestakaan ei tietysti kannata maksaa.
MacBook Pro kuvanmuokkaukseen ja pelaamiseen
Keskustelua kannettavista
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook Pro kuvanmuokkaukseen ja pelaamiseen
Viesti Kirjoittaja Malissa »
-
Re: MacBook Pro kuvanmuokkaukseen ja pelaamiseen
Viesti Kirjoittaja pallo »
Ainoo ropleema taitaa tulla, jotta MBP-retina koneissa ei öle deeveedeeasemaa niissäkään.
Viimeksi muokannut pallo, 28.7.2014 klo 19.18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi tuo 13 tuumainen MacBook Pro ilman Retina-näyttöä. Vaikka CD-asemaa tuleekin harvoin käytettyä, niin kiva se silti olisi olla koneessa itsessään. Tokihan voisin ostaa irrallisen cd-aseman, mutta minun tuurillani se aina unohtuisi ottaa mukaan, kun sitä tarvitsisi mahdollisesti matkustaessa. Täytyykin sitten miettiä tarkemmin, että onko se cd-asema niin tärkeä itse koneessa.
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Minä katsoisin myös käytettyjen markkinoita, myös ihan täällä meidän kauppapaikalla näkee usein ei-retina-näytöllistä 15-tuumaista MacBook Pro:ta – näissä on sisäänrakennettu optinen asema.
Missään tapauksessa en laittaisi rahaa tuohon 13-tuumaiseen ei-retina-näytölliseen MacBook Pro –malliin uutena, koska se on päivitetty viimeksi kaksi vuotta sitten eikä hinta ole minun muistini mukaan laskenut siitä tasosta. Toisin sanoen, se ei ole enää millään lailla hyvää vastinetta rahalle. Jos tuollainen välttämättä kiinnostaa, hankkisin käytettynä myös.
Retina-näytöllisistä koneista on kuitenkin sanottava, että niissä näytöt ovat sellaista luokkaa verrattuna tavallisiin näyttöihin, että jos sisäänrakennetun optisen aseman puute on ainoa miinuspuoli itselle, niin kyllä kernaasti hankkisin sellaisen ja tyytyisin ulkoiseen asemaan.
Missään tapauksessa en laittaisi rahaa tuohon 13-tuumaiseen ei-retina-näytölliseen MacBook Pro –malliin uutena, koska se on päivitetty viimeksi kaksi vuotta sitten eikä hinta ole minun muistini mukaan laskenut siitä tasosta. Toisin sanoen, se ei ole enää millään lailla hyvää vastinetta rahalle. Jos tuollainen välttämättä kiinnostaa, hankkisin käytettynä myös.
Retina-näytöllisistä koneista on kuitenkin sanottava, että niissä näytöt ovat sellaista luokkaa verrattuna tavallisiin näyttöihin, että jos sisäänrakennetun optisen aseman puute on ainoa miinuspuoli itselle, niin kyllä kernaasti hankkisin sellaisen ja tyytyisin ulkoiseen asemaan.
A1398 ● www.tuomashamalainen.com
-
Viesti Kirjoittaja nikusa »
Samaa olin juuri kirjoittamassa, mutta ehdit ensin. Ei mitään järkeä enää.tuomas92 kirjoitti:Missään tapauksessa en laittaisi rahaa tuohon 13-tuumaiseen ei-retina-näytölliseen MacBook Pro
Aloittaja mainitsee yhdeksi käyttötarkoitukseksi kuvanmuokkauksen, eiköhän sekin ole mukavampaa retina-näytöllä. Tai ylipäätään kaikki mitä koneella tekee..
Ihan mielenkiinnosta, mihinkäs aloittaja ajattelee tarvitsevansa DVD-asemaa, vieläpä niin paljon, että sen pitäisi kulkea aina mukana?
Sekin kannattaa sitten muistaa, että uusiin MacBookeihin ei pysty lisäämään muistia jälkikäteen, eli se kahdeksan gigaa kannattanee ruksia ostovaiheessa..
edit: Tuohon vanhaan DVD-asemalliseen malliin kai pystyy lisäämään muistia, mutta kuten todettu, sitä ei kannata enää ostaa
Viimeksi muokannut nikusa, 28.7.2014 klo 21.25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Hyvä tietää. Mitään turhan vanhaa mallia en halua ostaa. Siitä puheen ollen, että tällä hetkellä on varmaankin parempi odottaa syksyyn, kunnes tuo uusin OS X Yosemite tulee markkinoille ja löytyy sitten asennettuna uusimmista koneista?
Pitäisikö 8 Gt:n riittää hyvin vai kannattaisiko minun tuhlata sitä rahaa ja ostaa varmuuden vuoksi tuo 16 Gt:tä, kerta sitä ei pysty itse myöhemmin vaihtamaan? Vai onko tuossa välissä jotain 12 Gt:tä tarjolla?
Pitäisikö 8 Gt:n riittää hyvin vai kannattaisiko minun tuhlata sitä rahaa ja ostaa varmuuden vuoksi tuo 16 Gt:tä, kerta sitä ei pysty itse myöhemmin vaihtamaan? Vai onko tuossa välissä jotain 12 Gt:tä tarjolla?
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Yosemitea ei kannata odotella, Mavericks on oikein hyvä käyttöjärjestelmä ja päivitys Yosemiteen on joka tapauksessa ilmainen, että odottelusta ei ole mitään merkittävää hyötyä.
8 Gt riittänee useimmille nykyään, mutta jos lompakko kestää, niin laita se 16, koska ei siitä haittaakaan ole. Se takaa käytettävyyden pitemmälle tulevaisuuteen. 8 ja 16 Gt ovat vaihtoehdot, muita tuossa välissä ei ole.
8 Gt riittänee useimmille nykyään, mutta jos lompakko kestää, niin laita se 16, koska ei siitä haittaakaan ole. Se takaa käytettävyyden pitemmälle tulevaisuuteen. 8 ja 16 Gt ovat vaihtoehdot, muita tuossa välissä ei ole.
A1398 ● www.tuomashamalainen.com
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka