Kauas hinnat karkaavat
-
Kauas hinnat karkaavat
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
- nahkainen iPod-kotelo käsittämättömät 99 €
- iPod Hi-Fi, muovinen kaiutinpari huikeat 379 €
Ja taas tätä hintaepäsuhtaa: uusi mini jenkeissä 599 € ja täällä 669 €...
Kun kysyntä on hyvää, niin silloinhan tekee mieli nostaa hinnat taivaisiin. Toivottavasti Apple ei nyt kompastu omiin saappaisiinsa.
Edit: Vai olisikohan noiden törkeiden hintojen takana se, että Apple ei halua polkea muiden oheisvalmistajien varpaille ja on hinnoitellut omat iPodin lisävarusteensa kauas muiden yläpuolelle. Näitä tuotteita tuskin ostaa muut kuin ne, jotka välttämättä haluavat nähdä puraistun omenan tuotteen kyljessä.
-
Re: Kauas hinnat karkaavat
Viesti Kirjoittaja cupique »
Tuolla jenkkilän storessa kun valitse jonkin tuotteen, vaikkapa minin, voi huomata että sivun alalaidassa Subtotal-kohdassa lukee pienellä ja haalealla: "Please note that your subtotal does not include sales tax or rebates." Ymmärtääkseni tuo tarkoittaa että arvonlisäveroa ei ole hinnassa mukana? Jos niin on, niin kaventuu kyllä tuo hintaepäsuhta.
-
-
Viesti Kirjoittaja lemantra »
Että jos vertaa euroihin, niin halvempi mini on euroissa 504€ + verot...
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Jenkkilän alvi on aivan mitätön. Käsitääkseni jenkilässä ei edes peritä alvia osavaltion rajan yli tapahtuvasta kaupasta, vai olenko väärässä?cupique kirjoitti:Tuosta hintaepäsuhdasta..
Tuolla jenkkilän storessa kun valitse jonkin tuotteen, vaikkapa minin, voi huomata että sivun alalaidassa Subtotal-kohdassa lukee pienellä ja haalealla: "Please note that your subtotal does not include sales tax or rebates." Ymmärtääkseni tuo tarkoittaa että arvonlisäveroa ei ole hinnassa mukana? Jos niin on, niin kaventuu kyllä tuo hintaepäsuhta.
Jenkkilässä kaikki on halvempaa, kaiketi koska markina-alue on iso & yhtenäinen ja dynaaminen. Eurooppa voi vain haaveilla samasta tilanteesta. Parhaita hintaesimerkkejä ovat jotkut kuvituskuva-lafkat ja softat: jos nettikaupalle selviää että esim Visa on eurooppaversio, kallistuu tuote heti vähintää 20% valuuttakursista johtuen + mahdolliset muut eurooppalisät päälle. Yritän aina ostaa dollarilla, mutta aina se ei onnistu.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
iPod Hi-Fi. Sanotaanko, että en minä tuosta välttämättä noin paljoa maksaisi, mutta kyllä tälläkin hetkellä hyllyssäni on saman teholuokan ja varmasti huonommat äänenlaatuiset stereot, joista olen lähestulkoon tuon saman summan aikanaan maksanut. Tosin ne minun ovat rumat kuin saappaat ja kaikenlisäksi aina rikki. Kyllä minä siis pidän hintaa ihan kohtuullisena.
Ja tosiaan tuo alv 22% kannattaa ottaa huomioon. Jos jenkeissä mini maksaa 504 euroa, niin alveineen tuo on noin 614 e. Eli ei sitä eurooppalisää siinä paljoa kuitenkaan ole.
EDIT: Niin juu: Minä olen omasta ministäni maksanut aikanaan yli 700 e. Voit ottaa huomioon, että rev.a mineissä ei ollut juurikaan mitään sisäänrakennettuna ja muistia vain 256 mt.
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
+mahdollinen eurooppalisä. Tuo selittyy osittain veroilla ja kustannuksilla, mutta kyllä mä olen jenkkien hintoja kalpeana katsellut myös muun tavaran suhteen, joten Apple ei todellakaan ole yksin.TheKraken kirjoitti:Ja tosiaan tuo alv 22% kannattaa ottaa huomioon. Jos jenkeissä mini maksaa 504 euroa, niin alveineen tuo on noin 614 e. Eli ei sitä eurooppalisää siinä paljoa kuitenkaan ole.
Onneksi pientä tavaraa voi ostaa/tilata pari kertaa vuodessa Cupertinon storesta.
-
Viesti Kirjoittaja Turmeric »
Tein kerran niin, että tilasin kahden viikon lomamatkalla hotelliin ATK-lähetyksen. Sovin respan ja lähettäjän kanssa, että jos olen juuri silloin reissussa kun tavara tulkee, niin respa voi kuitata paketin. Ja niinpä sitten kun kurvasin yhtenä päivänä vuokra-Chevyllä hotellin pihaan, niin FedExin tuoma paketti jo odottelikin minua.
Nykyisin ehkä respa ei kuitenkaan kuittaisi mitään asiakkaiden paketteja...
Toisaalta vaikka sen paikallisen alvin joutuukin maksamaan, niin isommissa kaupungeissa aina on kaikenkaisia tarjouksia, myös maceistä. Lisäksi kannattaa kysyä refurbished-koneita eli esim. palautuksena tulleita uudenveroisia laitteita.
Joku mini mahtuu matkatavaroihin mainiosti.
Lain mukaan toki joudut tullaamaan laitteen Suomen tullissa.
Tarkista USAN osavaltioiden sales taxit (siis alvit):
www.salestaxinstitute.com/
Esim. Alaska, New Hampshire, Montana ja Delaware ovat nollaveroalueita. SIlti näissäkin osavaltioissa voidaan periä ja melkein aina peritäänkin paikallista veroa! Delaware lienee ainoa poikkeus. Eli sinne siis ostamaan Mac miniä! Rip rap!
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
-
Viesti Kirjoittaja iHanaa »
No ei ehkä Esbobossa, mutta jostain muualta päin Suomea voi saada vaikka kokonaisen neliön.NOx kirjoitti:Halpojahan nuo härvelit ovat. Minin hinnalla ei saa asunnosta edes neliön kolmasosaa.
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
-
Viesti Kirjoittaja Turmeric »
Hän katsoo noin kaksi viestiä ylöspäin.jonesb kirjoitti: Eikös noi amerikan alvit ole ihan kiinni osavaltiosta? Jossain päin nolla, toisessa 11?
-
Viesti Kirjoittaja ricardo »
Yritän kai vain todistaa, että Jenkit ei ole missään maailman huipulla alhaisine hintoineen. Kuten ei monet muutkaan "halvat" maat.
2 Gb RAM
250 Gb kovo
Harman/Kardon Soundsticks 2
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Öh? Eikös se ole ihan sama mistä laitteen ostaa jos on viemässä sitä maasta, silloinhan saa kaiketi sales taxin takaisin.Turmeric kirjoitti:Esim. Alaska, New Hampshire, Montana ja Delaware ovat nollaveroalueita. SIlti näissäkin osavaltioissa voidaan periä ja melkein aina peritäänkin paikallista veroa! Delaware lienee ainoa poikkeus. Eli sinne siis ostamaan Mac miniä! Rip rap!
Jolloin siis maksetaan alv. 22 %. Hyöty jää minisculeksi. Voi mennä haitan puolelle: kaikissa laitteissa ei ole maailmanlajuista takuuta ja väitetään että joissakin Apple-merkkisissä kompuuttereissä ameriikan raitilla on tavattu jopa ei-universal -virtalähdettä, joka onkin pahempi juttu. Jos hintaero jää tuommoiseen kymmeneen prosenttiin, niin mitä järkeä? Asia olisi eri jos hintaero olisi luokkaa > 30–40%, tämmöstäkin on joskus ollut.Turmeric kirjoitti: Lain mukaan toki joudut tullaamaan laitteen Suomen tullissa.
Hehheh! Apple on alkanut itsekin käyttää termiä "iPod-economy". Sehän on selkeä muistuma takavuosien "New economystä" joka tarkoitti oikeastaan sitä että ollaan irtauduttu reaalitaloudesta, leijutaan ilmassa.MacAntti kirjoitti:Onkohan Applella karannut mopo käsistä uusia tuotteita hinnoiteltaessa:
- nahkainen iPod-kotelo käsittämättömät 99 €
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Ahaa, siinä kolme viestiä ennempänä olikin. Pahus. Olen tottunut siihen että viestin pääpointit ovat jo ekoissa lauseissa eikä vasta viimeisenä. Hosuin siis turhaan,Turmeric kirjoitti:Hän katsoo noin kaksi viestiä ylöspäin.jonesb kirjoitti: Eikös noi amerikan alvit ole ihan kiinni osavaltiosta? Jossain päin nolla, toisessa 11?
-
Viesti Kirjoittaja Zalasar »
Mikä mikä mikäs se tämä on???? Onks sulla joku lähde (juoksupoika/tyttö) vai mites tuolta tilailet? [:^)]BlueTide kirjoitti:
Onneksi pientä tavaraa voi ostaa/tilata pari kertaa vuodessa Cupertinon storesta.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ihan turhaa kitinää. Suomessa on Suomen verot, tullit ja maksut. Ja niihin voi vaikuttaa joka neljäs vuosi.
Se on sitten ikävää kun koneita ei saa samalla tavalla kuin softia. Ainakaan niin, että kukaan kehtais tunnustaa ostaneensa Turun torilta (anteeks turkulaiset) uuden intel-minin sadalla eurolla tai peräti hankintahintaan.
Ja nytkin tuomitaan Hi-Fi josta ei ole tietoa kuin kuvat. Se pitää nähdä ja varsinkin kuulla ennenkuin tietää onko se hintansa arvoinen.
Ja sama pätee noihin nahkakoteloihin.
Tottukaa jo, että koneita, ohjelmia, lisävarusteita on monenhintaisia. Minä tunnen tyyppejä, joille tuo 99 euroa iPod kotelosta ei aiheuta minkäänlaista päivittelyä, se ostetaan jos tuntuu itselle sopivalta.
Me käytimme juuri kesämökin kahteen nojatuoliin liki tuhat euroa. Älytön hinta, mutta tässä tapauksessa ei vaihtoehtoja juuri ollut.
-
Viesti Kirjoittaja wec »
Kuva kertoo paljon. Kaiuttimia ei saa eroteltua toisistaan, jolloin tietokoneen tai television kanssa niiden käyttö on mahdotonta. Kannettavana "boomboxina" tuo toimisi hyvin, mutta iPod tulee laitteeseen pystyyn, eikä kantokahvaa ole, joten siihenkään käyttöön laite ei sovellu.MacFinn kirjoitti:Ja nytkin tuomitaan Hi-Fi josta ei ole tietoa kuin kuvat. Se pitää nähdä ja varsinkin kuulla ennenkuin tietää onko se hintansa arvoinen.
He jotka eivät välitä äänenlaadusta, katsovat vain hintaa ja ostavat samaan hintaan viisikanavaisen kotistereopaketin. He jotka välittävät äänenlaadusta, eivät ostaisi laitetta jossa kaiuttimet ovat noin lähellä toisiaan.
Vähän epäselväksi jää, kenelle tuo on suunniteltu... Applen pitäisi joko erottaa kaiuttimet toisistaan (helpommin sanottu kuin tehty) tai suunnitella laitteesta kannettava.
-
Osittain olen samaa mieltä, asiaa tuskin kannattaa hirveästi vatvoa ja Suomesta saa ainakin paikan mihin valittaa jos/kun tulee tarvetta. Eli itse en koe järkeväksi mitään isompaa ostaa ulkomailta. Mutta vaikka sitä on joka 4. vuosi yrittänyt vaikuttaa, niin kyllä vaan alkaa kismittää että esim Quadro-näytönohjaimet maksavat niin törkeästi enemmän täällä kuin monessa muussa paikassa. Ymmörrän hyvin jos on vaikea niellä sitä, että jos kaveri ostaa nojatuolit puoleen hintaan niin joitain voi vähän potuttaa jos sattui/joutui itse maksamaan tuplasti. Mutta kuten totesit, asia joskus vaan on niin.MacFinn kirjoitti:Tämä on kyllä Hompun kestoaihe. Kuukauden välein (jos niinkään pitkin välein) joku aloittaa ketjun, että mistä sais (siis mistä maasta) sais Macit sikahalvalla.
Ihan turhaa kitinää. Suomessa on Suomen verot, tullit ja maksut. Ja niihin voi vaikuttaa joka neljäs vuosi.
Asioista on hyvä puhua että jotain mahdollisesti joskus tapahtuisi. Jos niistä vaietaan niin mitään ei ainakaan tapahdu. Myös kitinä siitä että joitain ulkomailta ostaminen kiinnostaa on kyllä vähän turhaa. Kukin tehköön omat ratkaisunsa. Jos ei jaksa lukea näitä keskusteluja niin aina voi siirtyä seuraavaan.
Henkilöstöalennus on tässä kalifornialaisessa (henkilöstö)storessa suht hyvä (antavat siis vieraileville tähdillekin) ja jos töistä joku käy mööttäämässä silloin tällöin niin voivat tuoda tuliaisia muillekin. Mitään isompaa ei ole oikein järkeä roudata.Zalasar kirjoitti:Mikä mikä mikäs se tämä on???? Onks sulla joku lähde (juoksupoika/tyttö) vai mites tuolta tilailet?BlueTide kirjoitti:
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Voisin hyvinkin korvata työpaikan cd-soitin/vahvarin/kaiuttimet tuolla. Hintahan on halvempi. Ajatus uudelleenajetelluista stereoista on kiinnostava. CD:t alkavat tuntua vanhanaikaisilta.wec kirjoitti:Vähän epäselväksi jää, kenelle tuo on suunniteltu... Applen pitäisi joko erottaa kaiuttimet toisistaan (helpommin sanottu kuin tehty) tai suunnitella laitteesta kannettava.
Ja eikös siihen patterit mene? Laite kannetaan piknikille/mökille/veneeseen, siirretään iPod korvanapeista siihen ja painetaan play. Miks ei toimi?
Vai tarkoitatko että laitetta pitäisi soittaa *kannettaessa*? Ghettoblaster-markkinat maasssamme ovat aika marginaaliset, uskoisin (thank god).
Eniten minua tuossa laitteessa ihmetyttää usb-portin puute. Senhän olis saanut toimimaan kuten dock.
-
Ei sillä etteikö nuo voisi olla jollekin hyviäkin, mutta kyllä minuakin vähän kiinnostaisi mihin tarkoitukseen nuo soveltuvat. Meinaan kun tässä sukulainen osti aktiivimonitorointikaiutinparin (onks toi sana?) about samaan hintaan. Ei oikein millään mene kalloon, että tämä HiFi pääsisi edes lähelle äänen laadussa. Toki nämä eivät ole suoraan vertailukelpoisia monessakaan suhteessa, mutta kuitenkin.wec kirjoitti:Vähän epäselväksi jää, kenelle tuo on suunniteltu... Applen pitäisi joko erottaa kaiuttimet toisistaan (helpommin sanottu kuin tehty) tai suunnitella laitteesta kannettava.
Kiinnostaa kuulla jos joku tulee kertomaan omista kokemuksista.
-
Tässähän näitä use-caseja tulikin, tack.eskofot kirjoitti:Ja eikös siihen patterit mene? Laite kannetaan piknikille/mökille/veneeseen, siirretään iPod korvanapeista siihen ja painetaan play. Miks ei toimi?
-
Viesti Kirjoittaja wec »
Kaiuttimet olisi hyvä saada molemmin puolin näyttöä. Tuollaisessa laitteessa stereokuva on muutenkin huono ja laitteen sijoittaminen kokonaan vasemmalle tai oikealle puolelle vain pahentaa tilannetta.eskofot kirjoitti:Voisin hyvinkin korvata työpaikan cd-soitin/vahvarin/kaiuttimet tuolla. Hintahan on halvempi. Ajatus uudelleenajetelluista stereoista on kiinnostava. CD:t alkavat tuntua vanhanaikaisilta.wec kirjoitti:Vähän epäselväksi jää, kenelle tuo on suunniteltu... Applen pitäisi joko erottaa kaiuttimet toisistaan (helpommin sanottu kuin tehty) tai suunnitella laitteesta kannettava.
Kyllähän se toimii jotenkin, mutta ei niin hyvin kuin pitäisi. iPod ei istu kovin tukevasti laitteen päällä ja laitteen siirtämisen huoneesta toiseen tai sisältä pihalle pitäisi olla yhtä helppoa kuin kannettavilla radioilla. Kun pihalla tai vaikkapa rannalla on paljon pelejä ja muuta toimintaa, saattaa iPod hyvinkin helposti lentää laitteen päältä ties minne. Onkin outoa, ettei iPod makaa laitteen päällä vaakatasossa. Eturitiläkin näyttää siltä, että se on jonkinlaista kangasta. Kangas ei suojaa kaiutinelementtejä riittävästi ulkokäytössä tai laitetta liikuteltaessa. Laite ei vaikuta ulkokäyttöön suunnitellulta.eskofot kirjoitti:Ja eikös siihen patterit mene? Laite kannetaan piknikille/mökille/veneeseen, siirretään iPod korvanapeista siihen ja painetaan play. Miks ei toimi?
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »

Mun ajatus tuosta HiFi buumbeliboombelista oliekaksi se, että kuka ****etti tän on suunnitellu? Ihan kiva vehje jos tarttee, mutta mun mielestä toi ei ole olohuoneeseen sopiva ratkaisu, voi olla väärässä. Ennemmin jonkinlainen mukanakulkeva äänitötterö. Mutta kun se iPod on ainakin mun mielikuvassa törröttämässä tuossa päällä niin se kyllä vesittää "street life meiningin(?)" tms. mun mielestä... Em mä tiedä. Itse ajattelisin että se iPod pitäisi olla jotenkin toin laitteen sisällä jossain kolossa kokonaan tai jotain. Suojattuna.
-
Viesti Kirjoittaja Reiko »
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka