Puheentunnistus lopetti tottelemasta
-
Puheentunnistus lopetti tottelemasta
Viesti Kirjoittaja integer »
toimi. Tykästyin siihen heti, mutta sitten yhtäkkiä se ei enään totellut ?!?
Se mitä tein oli että lisäsin yhden uuden käyttäjän, mutta tuskin puheentunnistus
siitä voi loukkaantua?
Onko kenelläkään mitään hajua mistä tälläinen voi johtua ja mikä neuvoksi. Tämä
on mun elämäni ensimmäinen Apple, joten itse olen melko voimaton.
-
Re: Puheentunnistus lopetti tottelemasta
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Ihan hyvin muuten toimii, itseasiassa yllättävän hyvin. Mutta text-to-speech ei toimi läheskään yhtä hyvin kuin vanhassa 9.2.2:ssa. Nyt ääni pätkii ja muutenkin kuulostaa huonolaatuisemmalta kuin vanhassa koneessa.
Pystyykö noita komentoja itse tekemään. En nyt löytänyt ensihätään.
Niin, ja valitettavasti en osaa auttaa. Kokeile uudelleen kirjautumista/käynnistystä. Joskus se voi auttaa. SItten on tietysti <B>KLONK</B> vai mikä se oli..

Niin ja kytke puheentunnistus pois ja päälle. Tuo tuntuu itselläni auttavan, kun mullakin ilmeni jo jotain ongelmia.
-

Onhan se hölmön oloista jutella itsekseen tietsikalle, mutta kun se oli niin kätevä toiminto. Vaimo vaan nauro,
kun ensin tavalliseen tapaan sanoin koneelle että Get my mail ja kun se ei toiminut, toistin sen muutamia kertoja ja sitten aloinki huutaa koneelleni että f*uck you f*uck you stupid f****ng a**hole computer !!!
Olis kiva saada toimimaan. Olen buuttaillut konetta ja jne..
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »

...gaad dääm lauantai ehtoo...
-
Viesti Kirjoittaja Kakku »
Mistä sen löytää ja miten se toimii?
Kuuluuko se käyttöjärjestelmään, vai pitääkö hankkia erikseen joku ohjelma?
Mitä maksaa, vai maksaako mitään?
-
sitte kusahti puhesofta. Vaikka toi puhetunnistus on tavallaan pikku juttu, niin voin sanoa etten ole tottunut tälläiseen leluiluun. Varettaminen on minusta ikäänkuin varastaisi kamaa kaupasta, mutta nyt on apple varastanut minulta ja se on yhtä tuomittavaa! Minä en aijo luovuttaa tässä! Jos ei kukaan osaa auttaa, niin pistän Applen auttamaan vaikka väkisin. Puhetunnistus on pantterin perustoiminto ja silläkään softalla ei saa lirahtaa housuun - haluan rahoilleni täydellisen vastineen. Ylläpito voi tätä ketjua lukiessa laittaa kädet silmiensä eteen. Nyt tulee vähän kritiikkiä!
-
Suunnilleen: Vaihda tietokoneen levyn nimeksi Macintosh HD, poista muut käyttäjät, kirjaudu adminina. No kai sieltä voi hyviäkin neuvoja tulla, mutta joskus ammoin kun oli ongelmia jossain tulostamisessa niin ne kertoi katsomaan kaapelit, onko tulostin päällä. Oletko varma että tulostin on päällä. Oletko asentanut tulostimen ohjelmiston. Oletko varma. No ei sinne ole tullut soiteltua vuosiin, kenties palvelu parantunut.
__
Niin ja tuo puhe ominaisuus kuuluu Pantteriin:
?-valikko -> Järjestelmäasetukset -> Puhe
SIeltä sitten vaan asetukset kuntoon
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
mikrofonin taso ja oma englannin ääntämisen laatu.
Äänet->syöttövoimakkuus ylöspäin niin ei tarvitse huutaa.
Ja sitten vaan juttelemaan jenkkiaksentilla. ;-)
-
Äänsin enkut kyllä ihan oikein kun ehtisin käyttää ko. ominaisuutta pari päivää ihan ongelmitta. Sitten kokeilin mm. FileVaulttia, mutta otin sen ominaisuuden pois päältä ja toinen mitä tein oli se että lisäsin yhden käyttäjän. Asentelin muuten MySQL:n ja TomCatin. Juu en sitten muuta kuin katselin EyeTV:tä.
Voi olla että olen sössinytkin jotain mutta tosiaan ekan macin omistajana en oikee keksi mikä se sähläys olisi ollut. Voikohan Pantterin jotain oletus asetuksia muuttaa ilman että Eclipse, MySQL, TomCat jne. softat häiriintyy tai poistuu ?
-
Levyn KLONKkaaminen, eli oikeuksien korjaus, tietty tulee mieleen kun useri on lisätty. Onko varmaa että mikrofoni vastaanottaa? Toikin että jos levyn oikeudet on menneet hiukan vinolleen, niin jotkut asetukset joskus tuppaa menemään defaultiksi, esim puheen tunnistuksessa vois olla että pitää painaa jotain esciä tai mikä se oli, ennenkuin mikrofoni reagoi komentoihin.
Mä en sen enempää tosta Speakable Items systeemistä tiedä, kokeilin pari kertaa mutta mun ääntämys ei taida olla tarpeeksi hyvää, rupeaa vaan kasvot punottamaan ja naapurit ihmettelemään ennenkin maili aukesi...
-
Viesti Kirjoittaja atsotp »
Kokeilkaapa puheohjata Chessiä. Siinä on haastetta.
-
NYT MUISTAN YHDEN ASIAN JONKA OLEN TEHNYT: ESIASENNUKSEN JÄLKEEN KONEELLA EI OLLUT PÄÄSALASANAA, VAIN MINÄ ITSE JOKA OLEN NS. YLLÄPITÄJÄ. VOIKO PÄÄSALASANAN LAITTAMINEN RAMPAUTTAA PUHEENTUNNISTUKSEN ? KERTOKAA OI KONKARIT? JOS TÄMÄN SAAN TOIMIMAAN OLEN TODELLA ONNELLINEN, AIN AKIN HETKENAIKAA

-
Btw, voisit päivittää 10.3.4:ään. Tuskin se tuohon vaikuttaa, mutta muutamia pikkuparannuksia on. Esim mulla aukeaa nyt aina ne ikkunat. Tosin vieläkin ikonit sekoilevat keskenään.
Hiiri vaan kenkkuilee vieläkin. Voihan se toki olla että se on ihan hardis -vika toss hiiressä
-
Joku vissiin tällä sivustolla joskus mainitsikin jo tästä, mutta pistetään tänne nyt vielä kerran.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Kirjoittelee vaikka teksturilla ja maalaa päälle.
Mä olen käyttänyt kuunteluun F5- ja puheeseen F6-näppäimiä.
Oletus kuunteluun on ESC ja sille on muut käyttöä niin paljon että F-näppäimet on parempia tähän.
Tunnistus on aika tarkka sen oikean aksentin suhteen.
Sanojen pitää kuulua just oikein esim. Safari [s?´fa:ri] tai iMovie [aimu´vi:].
Kun ohjelma välillä lopettaa kokonaan kuuntelemisen, reboot auttaa, ei pelkkä kirjautuminen.
-
Oletko nyt kumminkin ajanut Disc Utilityllä oikeuksien korjaamisen ja sitten vaikka rebootti perään ja kokeillut sitten kattella Syteem Preferenceistä onko puheentunnistus päällä, jos on eikä pelaa niin on hankalampaa???
-
näin ollen kaikki asetukset jne. Ei se haittaa vaikka joudunkin asentaa sitte koko mun Java kehitysympäristön uusiks. Tiedostoja en ole ehtinyt vielä tallentamaan joten mitään menetettävää ei olisi.
Olisiko uudelleen asennus järkevää vai sisältyykö siihenkin jotain riskejä ? Mitä mieltä te olette? Onko oletuksien palauttaminen esim uudelleen asentamalla OS edes mahdollista ja osaako noviisi sen tehdä?
Kaikki jääräpäisyyden ja puheentunnistuksen takia! Puhuttu käyttöliittymäkin muuten lakkasi toimimasta
samaan aikaan kuin puheentunnistuskin ?!?
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
joka selvinnee oikealla säätämisellä.
Mä tutkisin ainakin vielä ensin.
-
tietysti kaiken laisia permissionongelmia ilmaantua. Kun levynkorjaustyökalulla tarkistan oikeuksia, sanoo OS
että /System/Library hakemistolla on erikoisoikeudet ?!? What a f**k !? Siellähän ne puhejutskatkin lymyää. Voikohan tuo olla jokin syy? Voinko kumota jotenkin root käyttäjän luomisen -- enpä tietenkään.
Kyllä meni hankalaksi mutten luovuta vieläkään. Koko viikonlopun olen pähkäillyt tätä samaa.
-
Siis, jos antaa tietokoneelle pääsalasanan, niin onko se sama asia kuin root-käyttäjän luominen? Omalle koneelleni olen antanut pääsalasana ikään kuin "varmuudeksi". Normaalisti olen kirjautuneena adminina, vaikkakin varmaan riittäisi, kun olisin perus juuseri ja tarvittaessa, mm cocktail -ohjelmaa käyttäessä antaisin vain admin salasanan ja homma toimisi..
Milloin tuota pääsalasanaa tarvitaan? Kun aina käytetään admin-salasanaa. Jos unohdan admin -salasanan, voinko käyttää pääsalasanaa? Toistepäin ei varmaan onnistukaan...
Levynkorjaajalla on mullakin aina oikeuksia väärin. Siksi en ikinä niitä tarkistakaan, vaan korjaan ne suoraan. Onko tässä tavassa jotain väärin?
Mutta ihan suoraan sanoen. On sulla ihme vika siinä koneessa. Saat ilmeisesti sen mikrofonihässäkkä ikkunan kuitenkin auki. Ja mikrofni vilkkuu, kun painat puhe-nappulaa?
_____
Käyttiksen uudelleenasennus on vaan vähän ronski toimenpide tähän.
-
-
Admin-käyttäjä:
Ensimmäinen koneelle luotu käyttäjä, jolla on oikeus asennella ohjelmia normaalisti ja muuttaa järjestelmäasetuksia.
Normaali käyttäjä:
Ei saa asentaa omilla tunnuksillaan ohjelmia eikä muuttaa järjestelmäasetuksia.
root-käyttäjä:
Superkäyttäjä, jota ei tarvita normaalisti mihinkään. Sen voi aktivoida ja disabloida NetInfo-hallinta-ohjelman Turvallisuus-valikosta. root-käyttäjän oikeudet ovat suurimmat ja se voi tehdä koneella aivan mitä vain. Tässä tilassa ei kannata tehdä päivittäisiä askareitaan.
Pääsalasana:
On termi, jota käytetään FileVault-tekniikan salasanasta. Se on salasana, joka toimii turvaverkkona, jos käyttäjä unohtaa oman sisäänkirjautumissalasanansa FileVaultin ollessa päällä. Pääsalasana EI ole rootin salasana eikä anna oikeuksia muuhun kuin käyttäjätunnusten pelastamiseen.
Jos unohtaa minkä tahansa käyttäjän salasanan, sen voi palauttaa esim. asennuslevyjen avulla. Siellä lymyilee Salasanan palautus -ohjelma.
Oikeuksista:
Tietyillä kansioilla on muista poikkeavat oikeudet. Tämä on normaalia eikä siitä pidä hätääntyä. Levytyökalu korjaa oikeudet joka tapauksessa kuitenkin oikein.
-
Surffailin äsken:
/system/library/ -kansiossa
Oli siellä kaiken näköistä, johon ei uskalla oikein katsoakaan, eikä näemmä ole oikeuksiakaan. Roottina sitten varmaan olisi..
Toisaalta kun kone toimii niin ei parane koskea tuonne. Jotenkin semmoinen olo, että kyllä se vanha macos oli paljon paljon yksinkertaisempi. Siellä ei tarvinnut pelätä, että tekee jotain peruuttamatonta. Tuolla oli jos jonkinlaista ohjelmaa, suoritettavaa unix tiedostoa, asetustiedostoja yms..
-
~/Kirjasto/Preferences/:
com.apple.speech.feedbackservicesserver.plist
com.apple.speech.prefs.plist
com.apple.speech.recognition.AppleSpeechRecognition.prefs.plist
com.apple.speech.recognition.feedback.prefs.plist
com.apple.speech.recognitionserver.plist
com.apple.speech.synthesis.general.prefs.plist
com.apple.speech.voice.prefs.plist
com.apple.universalaccess.plist
Tämän jälkeen asetetaan Puhe-asetukset uusiksi.
Aikamoisia nimihirviöitä, muuten...
-
Nyt kun on kesälomaa jäljellä, pitäisi varmaan käydä lainaamassa kirjastosta jotain UNiX-kirjoja. Jos vaikka viisastuisi.
Uskoisin tämä asetusten poiston auttavan, sillä yleensä mullakin on tämä viimeistään auttanut probleemoissa.
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka