"Mä oon niin väsyny..", sanoo MBP. Projekti Sipuli
-
"Mä oon niin väsyny..", sanoo MBP. Projekti Sipuli
Viesti Kirjoittaja MMCXX »
Toista päivää juttuja lukeneena päädyin aloittamaan oman ketjun sipuli-projektista, ainakin että saan asioiden sekvenssin oikein enkä pystymetsäihmisenä tee mitään hassua mistä voisi kertyä ylimääräistä harmia...
Siis kone peruskäytössä; nettiä, teksitnkäsittelyä jme. Muistaakseni late 2011, OS X 10.6.8, vajaa 4GB vapaata tilaa juuri *nyt*. Tuuletin pauhaa paljon ja usein, kiitokset siitä menee itselle ja Mackeeperille (mutu).
0. Console'ista napsin tämmöset:
02/08/2014 11:25:26 com.apple.launchd[1] (com.google.keystone.daemon[3377]) bootstrap_register() erroneously called instead of bootstrap_check_in(). Mach service: com.google.Keystone.Daemon
02/08/2014 11:25:57 com.apple.launchd[1] (com.google.keystone.daemon) Throttling respawn: Will start in 10 seconds
Mitä tuo mahtaa olla suomeksi? Tuota näyttää tekevän taukoamatta, joten mistä tuo johtuu ja miten tuon mahtaa saada pois?
1. HW-prujut tilattu, SSD ja docking station tulossa. Puhdas asennus Mavericks ja vanha kovalevy sivuun. Fyysinen levynvaihto ei arvelluta vaan uhkakuvat että homma ei toimi muusta syystä.
2. Snow Lion => Mavericks upgrade. Pitääkö tuo tehdä nykyiselle levylle ennen tuota SSD-asennusta vai voiko tehdä myöhemminkin(kö)? Tai jos pitää vanhan niin Mave SSDllä käy vanhalla HDDllä (Snow L) ihan ongelmitta? Ei nyt hirveästi ylimääräistä levytilaa olekkaan, joten onnistuisiko ensinkään? 8GB-kokoisen tikun tarvitsee kun tekee MavOS-tikun SSDtä vrt?
3. iPhoto-haaste: Iphoto kaatuu aina jos yrittää päästä käsiksi vanhimpiin (v 2008) valokuviin (kuvan siirto roskakoriin esim). Em. kuvat voinee käydä deletoimassa muuta kautta kuin iPhotosta käsin kun ne on käynyt tunnistamassa iPhoton puolella? Vinkkejä millä ohjelmalla tuplakuvat saa parhaiten poistettua?
4. Varmuuskopioinnista lisää lukeneena haluaa Drobon. Kokemuksia? Ostoslistalla jahka tästä projektista pääsee elävänä lävitse, mie et kone...
Eli mitä pitää tehdä ennen SSD-asennusta ja missä järjestyksessä? Iso käsi ja KIITOS!!
-
Re: "Mä oon niin väsyny..", sanoo MBP. Projekti Sipuli
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
Negative. Mutta ilmeisesti ei kannata ryhtyä tuohon, kirjasto sekaisin ja kaatuilee vielä enemmän?MacFinn kirjoitti:Kohta kolme: jos olet ennenkin touhunnut Finderissa iPhoton kuvakirjastossa en yhtään ihmettele, että se kaatuilee, kirjasto kin on sekaisin.
-
Positive :-) Ulkoinen kovalevy on jossa backupit/ Time Machine.pallo kirjoitti:Hommaat ulkoisen kovalevyn joka jokaisella tietty on backuppeja varten tai tunget vanhan lätyn kovalevykoteloon. Lataat ja pidät tallessa Mavericks-installerin jossain muualla kuin minne se latautuu. Vuosien jälkeen kiität itseäsi tämän tehtyäsi. Kuten kiittää jokainen, joka tekee sen hetimiten. Asennuksen voi tällöin tehdä milloin vaan, minne vaan ja miten vasn.
-
Kävin katsomassa tuota kirjastoasiaa kun on laho pää: Finderin/ places/ pictures löytyy itse iPhoto Library mutta myös vanhoja kuvia sekä kansioissa että sellaisenaan. Pitäiskö nuo olla jossain muualla?! Import iPhoton puolelta?MMCXX kirjoitti:Negative. Mutta ilmeisesti ei kannata ryhtyä tuohon, kirjasto sekaisin ja kaatuilee vielä enemmän?MacFinn kirjoitti:Kohta kolme: jos olet ennenkin touhunnut Finderissa iPhoton kuvakirjastossa en yhtään ihmettele, että se kaatuilee, kirjasto kin on sekaisin.
-
-
Update:
- Mm iPhoton kirjasto päivitetty eilen, mutta edelleen kaatuu kun esim. yrittää poistaa kuvan. Sen verran on aikaa noista wanhojen kuvien siirrosta tms läppärille, mutta todennäköistä että kaatuilu johtuu tuosta kuvien olinpaikasta? MItä tehdä?
Tämän http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... e#p1665321 luettuani kysymys: Onko siis mitään väliä jääkö tuo sivuraiteelle jäävä HHD 10.6'ksi vai päivitänkö senkin Maveen? Mulla on viikonlopun duunin ansiosta yhtäkkiä 22 GB vapaata levytilaa...Tuo 8GB tikku täytyy käydä hommaamassa, SSD on jo.
Youtubesta kts ei akunvaihdon osalta mitään kummoisuuksia, arvelin että voi tuhota koko systeemin jos A-B-C meneekin A-C-B tms... No worries siis. Onko akunostopaikoista mallista jne jakelunarvoista infoa?
-
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
-
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
https://discussions.apple.com/message/20787068
-
Kiitos molemmista ohjeista kaulahuivi, ehdin ne lukemaan, täytyy paremmalla ajalla ryhtyä toimeen.kaulahuivi kirjoitti:Kun iPhoto jatkuvasti yllättäen kaatuu, niin korjaa näin:
https://discussions.apple.com/message/20787068
-
Pitääkö tikun olla HFS+-muodossa? Maitokaupan tikkuni ei ole ja rautalangasta miten sen formatoin jos joo?Raikka kirjoitti:Ja sitten, kun olet saanut 10.6:n koneeseen ja päivitettyä viimeisimpään versioonsa.
Menet lähimpään maitokauppaan ja ostat 8GB:n muistitikun.
Formatoit sen tikun HFS+:ksi ja nimeät Untitled:ksi
Etsit netitstä ohjeen, kuinka tehdään Mavericksin asennustikku niin, että se tekee myös sen Recovery-osion.
Sitten lataat App Storesta Mavericksin uudestaan, keskeytät asennuksen, kun se haluaa aloittaa asentelun ja teet sen asennustikun.
Käynnistä kone uudestaan alt-näppäin pohjassa ja tarkista, että kone käynnistyy tuolta asennustikulta ja asenna Mave tikulta.
Päivitä koneen kaikki ohjelmistot asennuksen jälkeen.
Nautiskele ”uuden kaltaisesta” koneestasi....
-
Syy: Poistettu edeltävän viestin lainaus.
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
-
Tattista. Jatkuu: Nyt sitten tuo formatointi Disk Utilitissä vie tikusta tilaa niin että 7,65 gigaa jäljellä. Tuota tilaa kaipaa Maven asennusohjelma..! Jeejee....tuomas92 kirjoitti:Mac OS Extended (Journaled) = HFS+.
-
Uusi käyttis tervehti aamulla perin erinlaisena ja *mukava fiilis* uutena, jätin puolenyön kohdilla Maven lataamaan yksikseen. Tavoite oli saada SSD asennettua ja kaikki prujut siirrettyä eilen, meni iPhoton kirjastopuuhissa ensin kaikki vapaa 22GB muisti ja näemmä aika myös.
Projekti jatkuu...
-
Mistä tilata MBP'n kannen lyhyitä 00-ruuveja? Kone lienee avattu kertaalleen ja yhtä ruuvia en meinannut saada ehjänä ulos millään ja tartteis uuden. Vaikka ei yksi puuttuva ruuvi haitanne...
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Akkuja oon muutaman tilannut macpiste.fi osoitteesta ja takuukeissinkin suorittanut onnistuneesti kertaalleen vuoden takuuasiana.
T. P
-
Syy: Edeltävän viestin lainaus poistettu :=)
-
-
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Sinänsä mitään eroa sen ei pitäisi tehdä asiaan – samat tiedostot levyltä löytyvät riippumatta siitä onko se käynnissä oleva järjestelmä vai jokin muu selattava levy.
-
Nonni, nyt on tämä kokeiltu kiirreelä ja opittu lisää: Mac.. HD ei olekkaan enää, vaan on nimeltään "Recovery-10.9.4"..! Mitään hajua miksi näin on päässyt käymään? SSD'en siis installoin ja käytin sitä useamman päivän...tuomas92 kirjoitti:Käynnistettäessä tulee pitää Optio-näppäintä painettuna, niin voi valita listasta käynnistyslevyn.
Sinänsä mitään eroa sen ei pitäisi tehdä asiaan – samat tiedostot levyltä löytyvät riippumatta siitä onko se käynnissä oleva järjestelmä vai jokin muu selattava levy.
Nyt siis menee käynnistäessä Recoveryn tähän ikkunaan:
OS X UTILITIES
- Restore from Time Machine Backup
- Reinstall OS X
- Get help online
- Disk Utility
Olisko Superduperin aika tässä kohtaan?! Apuva! Palaan kunhan ehdin...
-
Update: "Mä oon niin väsyny..", sanoo MBPn omistaja
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
-
HHD pyörii USB-kaapelin varassa, jolta pitäisi saada ne siirrettyä Macin sisälle SSD:n uumeniin, ohjeiden mukaisesti joko CCClla tai Superduperilla. Eilen Superduperilla yrityn siirtää Read/Write Sparse Image-tyylisesti SSDlle kuitenkin tyssähti lupa-asioihin, SSDlle ei saanut kloonattua, prosessi heti alkuun stoppi kun SuperD siirtyi touhuamaan SSDn puolelle... Apuva? Pitäiskö kopsata nuo 50GB ulkoselle kovarille X ja sieltä SSDlle? Onko tuossa jotain erityistä ajateltavaa?
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka