JHA kirjoitti:Tiedät varmasti hyvin itsekin että jos työviikon pituus on 40h tasataan tuo ylimäärinen 2,5h viikottaista työaikaa työntekijälle ns pekkaspäivien muodossa.
Mielummin nöyryytän itseäni työaikapankilla ja teen joskus tunnilla parilla pidempää päivää. Huomattavan hankalaa keksiä mikä tuossa on sitä nöyryytystä mutta jokainen toki taaplaa tyylillään.
Olen viimeiset 10v työskennellyt yhdessä suomen suurimmassa metalli- ja teknologiateollisuussektorin yrityksessä.
Tuossa satumaassa lauantaityö on hyvin poikkeuksellista.
Viikonloppuylityöt ovat kyllä tuossa ihmemaassa hyvinkin haluttuja..
Me tulemme nyt kyllä löytämään järkevämmä ratkaisun kuin hallitus. Erillaiset mielipiteet meillä on, mutta kuitenkin nyt samalla alalla. En minä enää niitä tekukulleja valmista kun ollaan eri hommissa. Samanlaisia hommia teen kuten sinäkin ja kaasun kanssa olin nyt viimeksi tekemisissä.
Minulla ei ole pekkasia sanan varsinaisessa merkityksessä eikä sitä viikottaista työajanlyhennystä. Tuo maksetana rahana jokaisessa tilissä, mutta vapaana sitä ei näy.
Lauantai ja sunnuntai on haluttuja niille ketkä eivät tee sitä normaalisti. Jos me kummatkin tekisimme 56h viikon eli 7x8h. Sinä saisit lauantailta ja sunnuntailta ylityökorvauksen ja tuon päälle viikkolepokorvaus. Itselläni homma menisi niin, että lauantailta tulee normi palkka ja vasta sunnuntailta tulee ylityökorvaus ja viikkolepo päälle. Meillä ei kaikki tee tätä erikoista kiertoa, että kerran kuussa on viikonloppu vapaata. Nyt huomennakin meitä on töissä samassa vuorossa arviolta 12-15 henkeä ja samankokoinen firma kuin sinulla. Ellei peräti olla saman firman leivissä.
Itse en tahdo edes nyt jaksaa tätä vuorosysteemiä. Olisin onnellinen, jos pääsisin edes 5pv viikoille. Viikko samaa vuoroa on kevyempi kuin sekasikiö vuoro mikä vaihtuu jatkuvasti. Tämä on jonkun idioottilekurin keksimä järjestelmä jossa pitäisi jaksaa paremmin. Monelle kävi juuri toisin ja jaksaminen heikkeni. Sairaslomani on olleet isompia 2012-2014 välillä kuin 1996-2011 aikana. Jopa tuntimääräisesti.
Miltä kuulostaisi, jos kokeilisimme seuraavaa. Esimerkkejä. Voidaan muokata.
- 58v tultua täyteen aletaan tekemään osaeläkettä. 3vko töissä ja 1vko eläkkeellä.
- 60v tultua täyteen tehdään 2vko töissä ja 1vko eläkkeellä.
- 62v tultua täyteen tehdään 1vko töissä ja 1vko eläkkeellä.
- 64v tultua täyteen tehdään 1vko töitä ja 3vko eläkkeellä.
- Tuon jälkeen 4h päivät, jos jaksaminen antaa myötä.
Itse olen virkeämpi esimerkiksi tässä 4pv töissä ja 2pv vapaalla. Tuolloin jaksaminen on ihan eriluokkaa ja kierron suunta pitää olla Aamu-> Yö-> Ilta-> Aamu. Vastapäivään oleva kierto aiheuttaa ärtymystä. Työaikapankki on taas alistamista. Pomo tulee sanomaan maaantaina, että keskiviikkona ja torstaina tehdään 8h tilalta 12h. Noin lyhyellä varoitusajalla en pystyisi tuollaiseen. Aikatauluni eivät jousta.
Toisaalta eihän tuo minua haittaa mitä päättävät. Jään eläkkeelle ennen kuin täytän 60v. Heitellään sitten vaikka rollaattoria ikkunasta sisään. Epätodennäköistä, että elän 60v ikään ellei lääketiede kehity tästä vielä reippaasti. Toistaiseksi ei ole parannuskeinoa nykyiseen sairauteen.
LSD kirjoitti:En ymmärrä miten kaikille kuuluva ilmeisen vastikkeeton "elämisen arvoisen elämän" takuu ja varkaus, jossa toisen omaisuutta siirretään omaan haltuun liittyvät yhteen?
Mitäs jos tämä toteutuu
http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskust ... miset.html Miten silloin työttömät elävät? Almuillako? Vai onko sananlasku voimassa, että ken työtä ei tee niin hänen ei syömänkään pidä? Tulevaisuudessa työn määrä tulee vähentymään tai ainakin lihastyö tulee katoamaan suurimmalta osin. Robotit tulevat korvaamaan useampaa työntekijää monessakin paikassa. Mitäs irtisanotuille? Laitetaanko ne koiranruuaksi kuten kaikki 58v täyttäneet yhteiskunnassa olevat rasitteet. Siitähän saataisiin vanhoistakin ihmisistä jotain hyötyä. Ei tarvitse miettiä eläkettä tai sitä kuka kustantaa niiden elämän.
Kansalaispalkka on hyvä idea ja se tulee toimimaan, jos robotti sitä valvoo. Jos lähdetään sille linjalle, että miksi muka vastikkeeton elämä pitäisi olla elämisen arvoinen niin silloin pitää hyväksyä se, että köyhä varastaa sinulta. Eettisesti rikkaalta vieminen ei ole väärin. Minulta ei empatiaa tipu rikkaan suuntaan kun niiltä ei tipu köyhän suuntaan. Ihmiset on ahneita, mutta sehän on täälläkin huomattu. Raha, Raha ja raha. Bordellitkin tahdotaan kieltää, mutta toisaalta siellä eläkeikä on 40v kohdalla. Toisaalta silloin voi jokainen perustaa oman firman. Ihmiskaupaksi tuota kutsutaan, mutta niin se on muillakin aloilla. Halvalla minäkin selkänahkani olen myynyt.
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.