Ja miksi muutenkaan pitäisi ratsiasta varoittaa? Rikolliset toki niin tekevät, mutta miksi lainkuuliainen suomalainen varoittaisi ratsiasta?
Aivan - lainkuuliaisia on tien päällä kovin vähän.
Edir: tai sanotaan niin, että rikollisia on yllättävän paljon - ja rikollisethan eivät omasta mielestään ole lainkaan rikollisia, vaikka hyvin tietävät rikkovansa lakia, ja sen vuoksi varoittelevat muita samanmielisiä ratsioista.
Joka tapauksessa tätä väkeä on aivan liikaa.
Viimeksi muokannut arisel, 23.8.2014 klo 15.50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minä varoitan muita skootteristeja tai moottoripyöräilijöitä ratsioista. Ihan tavallinen ja reilu reaktio. Tuskin noissa ryhmissä kovin monta pahaa rattijuoppoa tai lastentappajaa jää löytymättä, vaikka varoitankin.
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
Minä en ainakaan varoita ketään ratsioista, nopeusvalvonta kun ei vaikuta tunnolliseen, rajoitusten mukaan ajavaan tienkäyttäjään mitenkään. Puhallus- tai muiden pysäyttämistä edellyttävien ratsioiden vaikutus tähän samaan ryhmään on vain pieni stoppi, jonka jälkeen matka jatkuu normaalisti.
No mutta sehän on hyvä juttu! Onnittelen hienosta toiminnasta!
-
Kummallista, että ratsiasta pitäisi varoittaa? Noh, ilmoittaahan poliisikin etukäteen kameravalvonnasta ja teemaviikoista, mutta tämän tarkoituksena on rauhoittaa ajonopeutta ennaltaehkäisevästi. Se, että joku alentaa nopeuttaan 300 metriä ennen ratsiaa, ei vaikuta liikenneturvallisuuteen enää mitenkään. Ansaitsee sakot.
Viimeksi muokannut rok, 23.8.2014 klo 18.03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rok kirjoitti:Kummallista, että ratsiasta pitäisi varoittaa?
--------------------
Sitä kutsutaan solidaarisuudeksi -- tietyn ryhmän yhteenkuuluvaisuuden tunteeksi. En minä mitään Audi-kuskikaahareita varoittele. Joku sunnuntaiajelulla oleva hyvän tuulen motoristi sen sijaan ei ansaitse sakkoja puolihuolimattomasta kahvankäännöstä ja muutaman kilometrin ylinopeudesta tyhjällä tiellä.
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
Sunnuntaiajelulla oleva hyvän tuulen motoristi, joka ajaa 3 km/h:n ylinopeutta ehtiäkseen ruokkimaan neljää orvoksi jäänyttä koiranpentuaan kotiin tuskin lähtee ratsiasta lappu kourassa. Nopeasti varmasti skannaat siitä liikennevirrasta juopot ja katsastamattomilla ajoneuvoilla liikkuvat?
Vitsi vitsinä.
Mielestäni se on vain ajatuksena kummallinen. Jokainenhan varmasti toivoo, että tuolla liikenteessä meidän kanssamme liikkuu sellaisia kuljettajia, jotka voivat ajaa ratsiaan kuin ratsiaan (ja selvitä siitä läpi) ilman erillistä varoitusta?
rok kirjoitti:Nopeasti varmasti skannaat siitä liikennevirrasta juopot ja katsastamattomilla ajoneuvoilla liikkuvat?
---------------------
Eh, moottoripyörillä ei ole vieläkään katsastuspakkoa tai -velvollisuutta. Luotan siihen, että hymyilevä motoristi ei ole hyvällä tuulella kännin vaan euforian vuoksi.
Kotilokuskeille en paljon moikkaile tai vilkuttele ratsioista. Kaikki autokuskit eivät edes tajua, mitä toinen yrittää viestittää. Luulevat minun vielä kettuilevan heille.
Viimeksi muokannut khaosaming, 23.8.2014 klo 18.24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
rok kirjoitti:Kummallista, että ratsiasta pitäisi varoittaa?
--------------------
Sitä kutsutaan solidaarisuudeksi -- tietyn ryhmän yhteenkuuluvaisuuden tunteeksi. En minä mitään Audi-kuskikaahareita varoittele. Joku sunnuntaiajelulla oleva hyvän tuulen motoristi sen sijaan ei ansaitse sakkoja puolihuolimattomasta kahvankäännöstä ja muutaman kilometrin ylinopeudesta tyhjällä tiellä.
En vilkuttele kuin hirvi-ja porohavainnoistani. Pienemmistä elukoista ei niin väliä.
IMac 21,5 " Late 2017 OSX 13.7.5 4GT
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
khaosaming kirjoitti:Joku sunnuntaiajelulla oleva hyvän tuulen motoristi sen sijaan ei ansaitse sakkoja puolihuolimattomasta kahvankäännöstä ja muutaman kilometrin ylinopeudesta tyhjällä tiellä.
Kuten ei saakaan. Suomessa saa jatkuvasti ajaa reilua ylinopeutta kenenkään puuttumatta - muutamasta kilometristä ei tule edes huomautusta.
^ No hyvä, sittenhän voin vilkuin, valoin tai käsimerkein ennakkovaroittaa vastaantulevia motoristeja ratsian uhasta -- ja kaikki ilman omantunnontuskia, kun kerran sakkoja ei olisi muutenkaan tullut. Huh, (syyllisyyden) taakka putosi harteilta.
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
Tutkimus: kohtelias kuljettaja aiheuttaa pahimmat liikenneruuhkat
Liian kohteliaat kuljettajat ovat liikenneruuhkan siemen. Ruuhkia on vaikeaa välttää, mutta ärtymystä olisi helppoa vähentää.
Kesä on taas repinyt Suomessa niin moottoritiet kuin kaupunkien autoiluväylät auki.
Esimerkiksi Mannerheimintie Sokoksen edessä keskustassa on ollut viikkokausia tukossa, kun liikennejärjestelyt ovat muuttuneet raitiovaunupysäkkien saneeraamisen vuoksi ja kaistoja on vähemmän käytössä.
Tästä on aiheutunut ruuhkaa ja hampaiden kiristelyä.
Uuden tutkimuksen mukaan kaistojen sulkemista ruuhkauttavampaa on itse asiassa se, miten ihmiset ajavat näissä tilanteissa, kertoo phys.org-sivusto.
Heriot-Wattin yliopiston infrastruktuuri- ja ympäristöinstituutin ergonomian apulaisprofessori Guy Walker yritti löytää uusia keinoja liikenneruuhkien ratkaisemiseksi Iso-Britanniassa. Hänen mukaansa suurimmat ruuhkaongelmat ovat autoilijoiden pienien tekojen aiheuttamia.
Esimerkiksi tietyöalueella:
"Suurin osa autoilijoista siirtyy välittömästi viereiselle kaistalle kohdatessaan kaistanvaihtomerkin sen sijaan, että he ajaisivat letkan päähän. Kukaan ei halua näyttäytyä kuskina, joka työntää itsensä kaikkien eteen", Walker sanoo.
Tällainen ajotyyli saattaa olla kohtelias, mutta Walkerin mukaan se ruuhkauttaa liikenteen vain pahemmin, kun kaistakapasiteetti kärsii.
Walkerin mukaan sosiaalinen paine siis aiheuttaa ruuhkat: kun kaikki muutkin haluavat olla kohteliaita ja vaihtaa heti kaistaa, on hyvin hankalaa toimia toisella tavalla.
"Tällainen käytös on tarttuvaa. Siksi ihmiset vaihtavat kaistaa ajoissa, mikä vain pahentaa tungosta, turhautumista ja ahdistumista."
Walker ehdottaa helppoa ratkaisua.
"Sen sijaan, että tiellä kyltissä lukisi 'pysy kaistalla', siinä voisi lukea 'edellä olevia kuljettajia ei haittaa, jos tunget eteen'."
Vaikka ruuhkaongelmaa ei näin kokonaan ratkaistakaan, ruuhkissa ärtymistä olisi helppo vähentää. Esimerkkiä voisi ottaa Walkerin mukaan huvipuistoista.
Joidenkin huvipuistojen suosittujen laitteiden jonojen päässä jonottaja saa tiedon siitä, kuinka kauan hän joutuu todennäköisesti jonottamaan. Jos jonotusaika onkin lopulta odotettua lyhyempi, ihminen kokee tyydytystä.
"Tutkimusten mukaan ihmiset, jotka pääsevät jonotuksesta odotettua aikaisemmin, ovat kaikkein onnellisimpia."
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
Miten sillä on mitään ajallista merkitystä missä vaiheessa sitä kaistaa vaihtaa... Jossain vaiheessa sinne käytössä olevalle kaistalle on kuitenkin tehtävä kolo, mihin mahdut, ja ihan yhtä paljon se hidastaa siellä toisen kaistan päättymispisteessä kuin hyvissä ajoin ennen sitä. Pahemmassa tapauksessa enemmänkin – joudut pysähtymään odottelemaan sinne vuoroasi (koska Suomessa ei jostain syystä vain kuulu antaa tilaa kaistanvaihtoaikeistaan vilkun avulla ilmoittaville) ja toista kaistaa ajava puolestaan joutuu pysähtymään päästääkseen sinut, paikaltaan lähtevän, eteensä.
tuomas92 kirjoitti:Miten sillä on mitään ajallista merkitystä missä vaiheessa sitä kaistaa vaihtaa...
---------------------
Sillä voi olla suurikin merkitys riippuen siitä, kuinka tyhjäksi se päättyvä kaista jää. Tarkoitus on käyttää tila tehokkaasti silläkin uhalla, että joku saattaa loukkaantua "väliintunkemisesta". Vetoketjuperiaate (zipper merge) on käytössä yleisesti kaikissa ruuhkautuneissa suurkaupungeissa.
Taas on joku yliopiston tyhjäpää tehnyt tutkimuksen.....
Kohtelias ja ylivarovainen ovat kaksi eri asiaa. On myös kaksi eri asiaa ajaa rajoitusten mukaan kaistalla kuin kiihdyttää sillä viereisellä kaistalla kaikista ohi jonon kärkeen vaikka kaistan päättyminen on ilmoitettu hyvissä ajoin. Se, että kaikki ajavat kilpaa kaistan päähän asti välittämättä nopeusrajoituksista ei palvele mitään tarkoitusta.
Hyvä esimerkki oli tuossa kuukausi pari sitten kun takanani ollut auto jota ajoi joku keski-ikäinen huuhkaja päätti leikkiä Juha Kankkusta ja ohittaa kaikki vaikka siinä about 50 metriä aikaisemmin oli jo porukka liikennemerkillä ohjattu toiselle kaistalle eikä tuossa ollut edes kahta auton mittaa enään sitä toista kaistaa jäljellä. Saa aika tyhmä olla, että liikennevalojen takia lähtee ohittamaan jos ei edes tiedä kuinka lujaa ne edessä olevat todella ajavat. Sinne jäi ämmä puomin eteen ihmettelemään kun nekin ihmiset jotka aikaisemmin olivat takana menivät ohitse ja aivan ansaitusti, koska eihän kukaan halua tuollaisia hölmöjä eteensä ajelemaan. Edit: Olin tuossa siis toisena liikennevaloissa ja tämä naishenkilö oli kolmantena, mutta ei osaanut sen verran kääntää päätä, että olisi nähnyt kaistan päätymisen ennnen kuin lähtee vaihtamaan kaistaa ohitustarkoituksessa.
Viimeksi muokannut theinonen, 26.8.2014 klo 17.53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Most driving schools and transportation departments in the United States don't instruct drivers on how to handle this situation or whether they must merge within a certain mileage, leaving this kind of merge up to the grace of your fellow, angry commuters. This week, however, Washington state joined Minnesota in sending a clear message to drivers: merge rudely. It's actually faster and safer.
Viimeksi muokannut khaosaming, 26.8.2014 klo 19.04. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
Ihmisillä on yleisesti kummallinen tarve ajaa vasenta kaistaa, vaikka oikeallakin olisi tilaa vaikka miten. Sikäli olen kyllä tutkimuksen kanssa samaa mieltä, että juuri ne vasemmalla kaistalla puskuri toisessa kiinni olevat aiheuttavat tuon ongelman, mutta eivät ne mitään kohteliaita tai ylivarovaisia ole, pelkästään itsekkäitä. Aivan sama ilmiö esiintyy nelikaistaisilla teillä yleensä, olivat ne moottoriteitä tai mitä tahansa: pienikin jononpoikanen ja välittömästi täyttyy vasen kaista.
Oikeaa kaistaa ei tietenkään pidä käyttää jonon ohitustarkoituksessa tällaisessa tilanteessa (en minäkään kiilaajia eteeni päästä), mutta pitäähän sieltä päästä vaihtamaan kaistaa puolta kilometriä lähempänä estettä (yleensä aloitan itse kaistanvaihdon vilkulla 50-100 metriä ennen estettä nopeudesta riippuen). Tässä tullaan siihen vasemmalla kaistalla ajavien itsekkyyteen: minun eteeni ei kukaan tule, ajan niin lähellä edellä ajavan takaluukkua kuin mahdollista. Sama juttu kun moottoritiellä haluaisi päästä ohittamaan edellä ajavan kuorma-auton: vasemmalla kaistalla ajetaan niin lähekkäin ja ylinopeutta, että vaatii kovaa luontoa tunkea sekaan vaikka nopeuseroa ei juurikaan olisi. Ja olla välittämättä perässä roikkumisesta, valojen vilkuttelusta ja torvensoitosta. Tästä täyden vasemman kaistan "oikealta ohittamisesta" moottoritiellä kitisi joku TM:nkin toimittajakin keväällä, mutta ei mitenkään huomioinut sitä, että vasen kaista moottoritiellä ei ole tarkoitettu jatkuvaan ajamiseen kuin erikoistilanteissa, kenenkään kaistanvaihtoa ei saa estää ja turvaväli on aina oltava.
Taas kerran: mihin se sivistyksen pintasilaus eli jonkunlaiset käytöstavat oikein katoavat auton ratissa?
Asiaan enempiä kuulumatta, ruotsalaisethan ovat kohteliaita ja joustavia liikenteessä, eikö vaan?
Joku vuosi sitten Tukholmassa iltapäiväruuhkassa hidastin sen verran, että bussi pääsi liikenneympyrään eteeni - eikös takana keski-ikäinen stressputte jo soittanut torveaan. Että siinä se myytti ruåtsalaisten joustavuudesta...
To grow old is inevitable...to grow up is optional.
Monesti liikenne sattaa silti sujua ihan normaalia vauhtia huolimatta siitä, että autoja ajaa samalla kaistalla enemmänkin. Vasta siinä vaiheessa alkaa tökkimään kun jono joutuu pysähtelemään ja seisomaan paikoillaan jos omasta mielestään muita nopeammat ohittajat, jotka eivät osaa valita suoraan sitä järkevää kaistaa oman menosuunnan mukaan päästetään tunkeamaan väleihin.
Ruuhkassa on pelkkää typeryyttä lähteä ohittamaan jonoa toisen kaistan kautta ja sitten automaattisesti olettaa, että kaistan päässä päästetään kiltisti muun jonon ohitse. Aivan kuten tuomas92 jo aiemmin totesi niin saman verran autoja siitä silti pääsee menemään, mutta ne jotka ajavat kiltisti jonossa eivät pääse etenemään ja näiden matka kestää pidempään.
Olen isokokoinen kaveri ja voisinkin kaupassa käydessäni tuota vetoketjuperiaatetta noudattaen helposti kiilata jonon kärkeen niin halutessani. Tämä ei haittaisi kassaneitiä koska saman verran asiakkaita joutuu silti palvelemaan, mutta ei varmasti tuntuisi kivalta muiden asiakkaiden mielestä. Jonotan siis aivan omasta halustani, koska se on kohteliasta, hyvien käytöstapojen mukaista ja siksi odotan sitä myös muilta.
Yksikertainen putkiajattelu tuottaa yksioikoisia johtopäätöksiä. Vetoketjuperiaatteesta ja liikenteen välityskyvystä puhuttaessa pitää erottaa muutama perustilanne.
1) Ohituskaistat tai vastaavat eivät yleensä paranna välityskykyä, etenkään jos edessä ei ole risteyksiä tai muita liittymiä. Esimerkkinä vaikka nelostie aikaan ennen nykyistä motaria, jolloin viikonloppuruuhkat aiheuttivat seisovia jonoja. Siitä huolimatta jotkut arjen sankarit lähtivät seisovasta jonosta aina ohituskaistan tullen paahtamaan 100-150 auton ohi, ja aina joku laski ne eteensä. Tuossa ei tarvita vetoketjua vaan otsaanlyöntiä ohittajille.
2) Kaupungeissa on liikennesuunnittelun kukkasia, joissa liikenteen pääsuunta joutuu syystä tai toisesta jossain vaiheessa vaihtamaan kaistaa. Esimerkkinä Veturitie Helsingin Ilmalassa kaupungin suuntaan: pohjoisesta tultaessa ennen hakamäentietä oikealle puolelle avautuu kaista, josta pääsee kääntymään oikealle hakamäentielle tai jatkamaan suoraan. Hakamäentien sillan jälkeen vasen kaista, siis se jota tähän asti on ajettu pitkän matkaa, johtaakin jaffahallille ja suoraan jatkaakseen on vaihdettava oikealle. Tämä avaa tietysti heti pelin; osa autoilijoista ajaa vasenta päättymiseen asti ja vaihtaa sitten, osa vaihtaa heti kun oikea kaista alkaa. Oikea kaista on yleensä aamuisin tukossa, joten vasenta jatkamalla pääsee ohittamaan taas joukon autoja. Tässä kohdassa on kuitenkin niin, että risteysten välityskyky edessäpäin on suhteellisen hyvä ja ruuhkan tekee vain päin helsinkiä jyvitetyt liikennevalot, jolloin optimaalinen välityskyky saavutettaisiin jos kaikki jatkaisivat vasenta mahdollisimman pitkään, antaen hakamäentieltä veturitielle tulevien päästä liittymään helposti. Eli kaikkien käytettävissä olevien kaistojen tehokas käyttö ja vetoketjuperiaate niin pohjoisesta eri kaistaa tulevien kesken kuin hakamäentieltä liittyvillekin johtaisi parhaaseen lopputulokseen välityskyvyn kannalta.
3) Syvemmällä kaupungin ytimessä risteysten välityskyky korostuu ja monesti päättyvä kaista pitäisi hyödyntää aivan tappiin saakka, kunnes siellä kaistan lopussa sitten mennään vetoketjuperiaatteella lomittain. Ideaalitilanteessa eri kaistavalinnan tehneet ajoneuvot päätyvät lopulta peräkkäin alkuperäiseen järjestykseen. Näissä erona tuohon 2)-tilanteeseen siis se, että kyse on puhtaasta välityskyvystä, ei liikennesuunnittelijan kömmähdyksestä.
Risteykset, liittymät ja liikennevalot tekevät ruuhkan, ei ajokaistojen puute. Ja sitten on autoilijoiden rooli, mm. valitettavan moni ajaa risteykseen varmistumatta tieliikennelain edellyttämällä tavalla siitä, että voi jättää risteyksen muuta liikennettä estämättä. Nuo risteykseen jumiin jääneet ja siten risteävää liikennettä häiritsevät tai sen estävät ovat aivan jokapäiväistä huvia omalla työmatkallani. Aivan kuin ne nyt edessä olevat vihreät valot olisivat päivän viimeiset.
"Ero on siinä, että sinä katsot asiaa vain omasta näkökulmastasi kun minä katson asiaa puolueettomasti." (theinonen)
Niin. Onhan totta, että kun kaksi kaistaa puristetaan yhteen, ja molemmilla on liikennettä, nopeus hidastuu väistämättä. Se ei ole vielä ruuhka, mutta sellainen saadaan helposti aikaan kun ei päästetä päättyvää kaistaa ajavia väliin eli pidetään välit tiukasti kiinni. Myönnän kyllä, että en minäkään kiilaajia eteeni välitä päästää, mutta pidän kuitenkin tilaa niin että siihen mahtuu vaihtamaan kaistaa - paitsi juuri niille, jotka käyttävät tilaisuutta hyväkseen kiilaamalla kovalla vauhdilla ja sitten jarrut kiinni. Mutta silloin, kun nopeus on kohtuullinen niin siihen vaan, yksi mahtuu mutta jos siihen tunkee kaksi niin joutuu jarruttamaan, mikä sitten heijastuu taakse.
Hakamäentie on yksi näistä idioottimaisuuksista, josta harvoin ajaessa pitää aina muistella, mikä kaista se olikaan. Harhaanjohtavat opasteet kruunaavat kaiken. Mannerheimintie Tullinpuomissa on vielä pahempi. Kummassakaan paikassa ei etuilu auta, eikä kaistanvaihdon estäminenkään, kun ajatellaan kokonaisuutta. Mannerheimintiellä erityisesti aikaiset kaistanvaihtajat pitävät kyllä huolen, että vasen kaista pysähtyy kun kaistaa ei pääse vaihtamaan. Kukaanhan ei halua pysähtyä seuraaviin punaisiin, vaan pitää huolen vain itsestään.
Vetoketjua ei yleisesti ottaen juurikaan haluta - tai osata - käyttää. Eikä se paljon paremmin onnistu Saksassa eikä Ruotsissakaan, yhtä aggressiivisia ollaan kaikki. USA:ssa ja Kanadassa on paljon helpompaa, siellä yleensä suhtaudutaan liikenteeseen eri tavalla eikä niin monella ole pätemisen tarvetta kuin täällä vanhalla mantereella.
Avain koko asiaan on kuskien korvien välissä: miksi edessä ei voi olla tilaa enemmän kuin hädintuskin yksi autonmitta, ja miksi toisaalta toisten pitää etuilla niin että se näkyy ja aiheuttaa ketutuksen muille?
To grow old is inevitable...to grow up is optional.
CrashDummy kirjoitti:USA:ssa ja Kanadassa on paljon helpompaa, siellä yleensä suhtaudutaan liikenteeseen eri tavalla eikä niin monella ole pätemisen tarvetta...
----------------
Tuosta olen eri mieltä. Modern Vespassa on asiasta ketju, jossa yleinen mielipide tai jopa konsensus näyttää olevan päinvastainen -- Yhdysvalloissa "early merger" (jatkuvalle kaistalle aikaisin vaihtava kuski) on paljon yleisempi kuin "late merger". Lisäksi "kiilaamiseen" suhtaudutaan vähintään yhtä suurella paheksunnalla kuin Suomessa.
Jrstone: It will never work how they want it to for two main reasons.
First of all, 127% of the population will not tolerate someone merging in front of them. They see that the lane is about to end and close up any usable gap because they think that anyone who isn't already in the correct lane is just trying to cut in line. "HELL no! You are not going to make me get to my destination .005 seconds later!"
Secondly, most people have no idea how big their cars are. They can't just see a gap and move into it, knowing that they have plenty of room (or alternatively be able to see that there isn't enough space).
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
Jos ei voi kaistaa vaihtaa auton taakse ja on pakko mennä vaikka siitä yhdestä ainoasta ylinopeutta ajavasta autosta ohi ainoastaan sen takia, että pääsee vaihtamaan edelle on silloin vähintään yhtä paha asennevamma kuin sellaisella joka ei jätä turhia välejä.