Ollaan ostamassa mökkiä, jossa aurinkopaneeli sekä aggregaattisähköt (johdotuksineen). Töitä pitää kuitenkin yrittäjän tehdä myös mökillä, joten otan vastaan vinkkejä siitä, mikä olisi paras tapa latailla Macbook Pron akkua. Suoraan aggregaattisähköön kytkeminen epäilyttää, riittäisikö että siihen väliin hankkisi UPS-laitteen? Kuulin, että on myös olemassa varavirtalähteitä eli ilmeisesti akkuja, jotka voi ladata aggregaatin avulla ja sen jälkeen käyttää niitä tietokoneen lataamiseen. Onko tällaisista kokemusta, ja mitä pitäisi huomioida sellaisen hankinnassa?
Kaikki neuvot vastaanotetaan ilolla, ja samat kysymykset luonnollisesti koskevat myös iPhonea sekä iPadia (vaikka tämä alue ei niille olekaan).
Macbook Pro ja sähkötön mökki
Keskustelua kannettavista
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
Macbook Pro ja sähkötön mökki
Viesti Kirjoittaja susie »
-
Re: Macbook Pro ja sähkötön mökki
Viesti Kirjoittaja full »
Autolaturi jolla saat 12V aurinkopaneelijärjestelmästä ladattua suoraan. Järjestelmässä varmaan on akut jo valmiina joten hetken jaksaisi latailla ilman aurinkoakin. Aggregaatin perään voi lykätä suoraan jos ja kun osaa itse katkaista jännitteen syötön jos tippuu alle 230v. Läppärissä kun on kuitenkin akku niin se ajaa sen akkuvarmennuksen virkaa.
- iPad Air 2 - 3Dfx
-
Viesti Kirjoittaja Matkamies »
MBPm käyttö akkujen kanssa voi olla hankalaa. Applen omalla 12 voltin sovittimella voi käyttää, mutta ei ladata akkuja. Monet invertterit hyytyvät. Meillä pystyy aurinkosähköillä lataamaan Airia mutta ei prota. Jos halua lataamiseen aurinkosähköjen kanssa on, täytyy hankkia riittävän tehokas invertteri.
Kesällä 200 wattia panelitehoa tuntuu riittävän myös Macin lataukseen. Paljon tietysti riippuu siitä, mihin muuhun sähköä käyttää. 100 wattia voi jäädä helposti pieneksi. Talvella ei sitten mikään riitä. Talvella akkujen kapasiteetistakin voi käyttää vain puolet.
Itse olen käyttänyt aggregaatin perässä UPSia. Suoraan en ole kytkenyt koska koneesta tuleva sähkö on niin likaista, että huonommati vai, pitäisikö sanoa hienommat, virtalähteet hajoavat. UPSin kanssa ei ole ollut ongelmia.
Kesällä 200 wattia panelitehoa tuntuu riittävän myös Macin lataukseen. Paljon tietysti riippuu siitä, mihin muuhun sähköä käyttää. 100 wattia voi jäädä helposti pieneksi. Talvella ei sitten mikään riitä. Talvella akkujen kapasiteetistakin voi käyttää vain puolet.
Itse olen käyttänyt aggregaatin perässä UPSia. Suoraan en ole kytkenyt koska koneesta tuleva sähkö on niin likaista, että huonommati vai, pitäisikö sanoa hienommat, virtalähteet hajoavat. UPSin kanssa ei ole ollut ongelmia.
Historiaa: Plus, Se, Ci, PB160, Duo230, LC475, Mac mini 2007, MacBook mid-2009 ja pari ei-Apple-macciä, iPhonet 4, 4s, 5, 5s 6s, 7, 8,11pro, SE, iPad 3 ja 4, AW0
-
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Tuossa ylläolevassa on syytä huomioida, että edullisimmat off-line UPS laitteet ei "puhdista" sähköä mitenkään, tarvitaan arvokkaampi on-line laite jos halutaan saada epäpuhtaudet suodatettua. Tietokoneissa harvemmin käytetään pakkamuuntajia, joten jo pekkkä laitteen oma hakkurivirtalähde suodattaa epäpuhtauksia. Aggregaateista kannattaa ehkä suosiolla valita invertterimalli joka antaa parempilaatuista verkkovirtaa, jos on tarkoitus käyttää sitä herkemmän elektroniikan kanssa (hinta toki nousee budjettimallin laitteisiin nähden).
-
Viesti Kirjoittaja Matkamies »
Agitaattorin valinta riippuu siitä, mihin sitä aikoo käyttää.
Elektroniikalle tarkoitettu malli ei välttämättä ole paljon muita kalliimpi, mutta niiden antama teho ei yleensä ole kovin suuri. Tällainen agotaattori on hyvä valinta, jos ei ole tarvetta suuremmille tehoille.
Jos tarkoituksena on käyttää jotain isompia sähkölaitteita, tällainen laite ei välttämättä riitä. Isommat sähkökoneet ottavat. Käynnistyksessä koneet ottavat selvästi nimellistehoa suuremman virran ja pikkuagitaattorit eivät sitä anna. Porakoneet tai kahvinkeittimet eivät ole ongelma, mutta itse en aikanaan saanut oksasilppuria pyörimään. Vaihdoin sitten vähän tehokkaampaan koneeseen, jonka kanssa saa sitten varoa elektronikan kanssa.
Elektroniikalle tarkoitettu malli ei välttämättä ole paljon muita kalliimpi, mutta niiden antama teho ei yleensä ole kovin suuri. Tällainen agotaattori on hyvä valinta, jos ei ole tarvetta suuremmille tehoille.
Jos tarkoituksena on käyttää jotain isompia sähkölaitteita, tällainen laite ei välttämättä riitä. Isommat sähkökoneet ottavat. Käynnistyksessä koneet ottavat selvästi nimellistehoa suuremman virran ja pikkuagitaattorit eivät sitä anna. Porakoneet tai kahvinkeittimet eivät ole ongelma, mutta itse en aikanaan saanut oksasilppuria pyörimään. Vaihdoin sitten vähän tehokkaampaan koneeseen, jonka kanssa saa sitten varoa elektronikan kanssa.
Historiaa: Plus, Se, Ci, PB160, Duo230, LC475, Mac mini 2007, MacBook mid-2009 ja pari ei-Apple-macciä, iPhonet 4, 4s, 5, 5s 6s, 7, 8,11pro, SE, iPad 3 ja 4, AW0
-
Viesti Kirjoittaja zifo »
Mäkit (17" MBP, 13"/11" airit) on ladattu 600w siniaalto inventterillä. Mulla on landella 210w panelitehoa ja pari 120ah akkua + 12v jääkaappi, eikä ole vielä sähköt loppuneet kertaakaan kesällä. Saunassa on 150w kiinalainen ei siniaalto inventteri ja sillä kun lataa, niin tuppaa tehot loppumaan ja touchpadi sekoilemaan. Vuodesta 2008 lataillut noilla, eikä ole koneet hajonneet tms. Jos sähköt alkaa loppumaan eikä aurinko paista, niin mulla on Mascotin 20A laturi millä lataan akkuja agregaatilla. En ole laittanut mitään herkkää elektroniikkaa suoraan aggregaattiin, kun ensikokokeilussa aggregaatin pörinä kuului laturista!
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka