Mutta se on selvää, ettei Apple keksinyt graafista käyttöliittymää...
Onko nyt kukaan tässä ketjussa - tai muuallakaan hompussa - tällaista yrittänyt todeta? Jos tämä ketju tarvittiin aloittajan kuvitelmien päivittämiseksi todellisuuteen niin hyvä. Kauneus on katsojan silmissä mutta onko tässä jokin harha ketjun aloittajan mielessä? Toki harha on ymmärrettävä, sitä on varsinkin ruokkinut ainakin välillisesti suomalainen lehdistökin.
Itse idea tuollaisesta suoramanipulaatiosta on aika luonnollinen. Aikanaan IBM:n koneita käyttäessäni suuri läpimurto oli - ei suinkaan IBM:n - ROSCOE-niminen näyttöpääte, jossa oli kursorinäppäimillä (siis 'hiiren' resoluutio oli 80x24 pikseliä) mahdollisuus editoida mitä hyvänsä rudulla. Ruottalaaset teki tästä hyvää bisnestäkin tekemällä sopivia näyttöpäätteita.
Idea ja askel tästä eteenpäin vaati näyttötekniikan kehittymistä ja kustannus/hyöty - suhde mahdollisti ensiksi graafisten näyttöjen ja tarkan kynäohjauksen läpimurron viivanmyyntialueilla eli CAD-työasemat yleistyivät. Siellä yleistyi kynää osoitinvälineenä käyttävä käyttöliittymä.
Sitten työpöydillä aivan eri toimijoiden kautta.
Jos totuutta haetaan äänestyspäätöksellä, niin Bill Gates on PC:n, merkkipohjaiseen käyttöliittymään perustuvan levynkäyttöjärjestelmä MS-DOS ja Windowssin (NT) keksijä. Oikeastihan ne olivat IBM, se pikkufirma jonka Bill osti ja taas IBM ja sen rahoittaman OS/2 varastus.
Jos halutaan puhua varastuksesta niin tämä Microsoft/IBM/[OS/2]/Windows haiskahti aika pahalta. Microsoft istisanoi - tai varmaan yhdessä - IBM:n maksaman moniajo/moniprosessikäyttöjärjelmän (OS/2) kehitysprojektin. Sitten jonkun ajan kuluttua Microsoft julkisti Windows NT:n, jota markkinoitiin 'yhden käyttäjän moniajojärjestelmänä'. Tämä samainen NT on edelleen ainoa Microsoftin itse kehittämä käyttöjärjestelmä ja siis kaikkien käyttöliittymältään fiksuteltujen versioiden (8,9, 10?) ytimenä. Ja senkin kehittämiseen tarvittiin DECin VMS-käyttöjärjelmän kehittämisen johtaja. Syystä onkin monasti puhuttu aakkosleikistä - aakkosten seuraava kirjain: VMS -> WNT.
Kaikki rakentavat olemassaolevan osaamiseen - tai osaajien - varaan, parantavat enemmän tai vähemmän hyvällä menestyksellä aiempaa. Kopioijatkin voivat menestyä mutta eivät kovin pitkään.
Bisnesinnovaatiolla Microsoft menestyi aika pitkään mutta kuinka pitkälle se oli keksijä! Käytännössä 20 vuotta XeroxStarin jälkeen ja 7 vuotta Macintoshin esittelyn jälkeen sillä oli jokin käyttökelpoinen tarjoama etenemässä. IBM:n siunaama ja sittemmin MS:n paaluttama monopoli takasi tuotot ja markkinoille ei tarvinnut tuoda mitään uutta. Miten pitkälle laitevalmistajienparasiittirooli riittää?
Itse uskon Applen innovaatiokulttuuriin jä siihen, että yritys ei ole jäänyt lepäämään laakereillaan (Kuten Xerox, IBM, DEC,...).
Microsoftista en tiedä, olen jo viiden vuoden ajan ennustanut, että se kaatuu yritykseensä kehittää uusi käyttöjärjestelmä. Nythän sen bisnes perustuu yli kymmenen vuoden ikäiseen Windows Nt:hen. Toisaalta kilpailijoiden bisneksessä on vielä vanhempi Unix taustalla. Olen myös ennustanut, että pelastuakseen, Microsoft tukeutuu johonkin Linux/Unix-ratkaisuun. Mene ja tiedä. Jotta kilpailua ja vaihtoehtoja olisi, suosittelisin Microsoftille kaiken sen ohjelmistoympäristön ja ohjelmointiympäristöjen porttaamista jollekin 'standardi' Unixille, jokin Linux kenties.
Lienee aika tylsää Microsoftinkin johdon kannalta pyörittää Azurea IBM:n ympäristössä virtualisointien kautta. Tähän on tultu.
.