Heips,
kyselin tätä jo Facebookissa mutta ajattelin että jos tulee laajempaa vastausta niin sopii paremmin tänne.
Eli, ongelma on seuraava: kytkin uuden Mac Minin HDMI-piuhalla telkkuun ja kaikki on muuten hyvin mutta näytön kuvan sävy on melko syvästi vihertävän harmaa. Olen käynyt läpi telkun säädöt ja Minin säädöt sen verran kuin osaan. Olen testannut Minin poikani telkussa, siinä kuva näkyy "oikein" valkoisena. Samaten pojan tietokoneen kuva siirtyy minun telkkuuni samalla HDMI-piuhalla hyvin eli vika ei ole piuhassakaan.
Osaako joku sanoa mistä oikein on kyse? Yritin äsken Lontoon kielisiä sivuja selata ja joku puhui siellä jotain siihen suuntaan, että kone ei "tunnista" telkkua oikein ja siksi värien säädöt on päin mäntyä.
Olisin kovasti kiitollinen jos joku osaisi hieman asiaa valottaa koska muuten tässä menee ikä, terveys ja ennen kaikkea hermot.
Ongelma Mac Minin kuvan värin kanssa
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Re: Ongelma Mac Minin kuvan värin kanssa
Viesti Kirjoittaja Thanatosofos »
No voi tyrä...
Ei hyvältä näytä ongelman ratkeamisen suhteen jos edes täällä ei kukaan osaa auttaa.
Taitaa olla ihan eka kerta ku oon millään tavalla pettynyt Applen tuotteeseen (koska minun mielestäni tässä ei ole kyse pelkästään omasta osaamattomuudestani) sen jälkeen kun hankin ekan ompputuotteet reilut pari vuotta sitten. Mut nyt pettymys (ja kohta raivo) on sit sitäkin suurempi.

Taitaa olla ihan eka kerta ku oon millään tavalla pettynyt Applen tuotteeseen (koska minun mielestäni tässä ei ole kyse pelkästään omasta osaamattomuudestani) sen jälkeen kun hankin ekan ompputuotteet reilut pari vuotta sitten. Mut nyt pettymys (ja kohta raivo) on sit sitäkin suurempi.

Viimeksi muokannut Thanatosofos, 12.9.2014 klo 8.39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iPad 3, iPhone 5, Mac Mini
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
No tuo on aika mahdoton sanoa onko rautavika laitteissa tai piuhassa, käyttiksen bugi vai telkkarin bugi. Vai jokin yhdistelmä näitä. Koita nyt silti ensiksi ihan eri piuhalla, johto-voodoo kun on välillä kovin erikoista. Sitten melkein seuraavaksi itse hommaisin mini Displayport - DVI adapterin ja DVI-HDMI-piuhan. Tai lainaisin jostain jos mahdollista ja testaisin.
OS X:ssä on/oli olemassa bugi, joka työntää HDMI-kuvan ulos YCbCr:nä normaalin RGB:n sijaan mutta korjaus vaatii kikkailua eivätkät oireesikaan täsmää, sillä tuon oire on lähinnä suttuinen kuva ja haaleat, joskin hyvin sinne päin olevat värit. Todennäköisempänä pitäisin, että telkkarisi juttelee jotenkin hassusti koneen kanssa eikä siksi toimi. Tai TV:n asetuksissa on jotain outoa tai koitat väärään HDMI-porttiin, tietokoneet kun on kytkettävä aina siihen missä lukee HDMI/DVI tms. sikäli mikäli telkkarissa joku portti on tällä tavoin erikseen merkitty.
Onhan telkkarissa uusin firmware? Kokeilitko kaikki HDMI-portit? Mikä on telkkarin merkki ja malli? Koneessa uusimmat softapäivitykset?
OS X:ssä on/oli olemassa bugi, joka työntää HDMI-kuvan ulos YCbCr:nä normaalin RGB:n sijaan mutta korjaus vaatii kikkailua eivätkät oireesikaan täsmää, sillä tuon oire on lähinnä suttuinen kuva ja haaleat, joskin hyvin sinne päin olevat värit. Todennäköisempänä pitäisin, että telkkarisi juttelee jotenkin hassusti koneen kanssa eikä siksi toimi. Tai TV:n asetuksissa on jotain outoa tai koitat väärään HDMI-porttiin, tietokoneet kun on kytkettävä aina siihen missä lukee HDMI/DVI tms. sikäli mikäli telkkarissa joku portti on tällä tavoin erikseen merkitty.
Onhan telkkarissa uusin firmware? Kokeilitko kaikki HDMI-portit? Mikä on telkkarin merkki ja malli? Koneessa uusimmat softapäivitykset?
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja Thanatosofos »
Mä luulen että ongelma on ainakin osittain siinä, että telkku on 7 v ikäinen ja ei ehkä keskustele ihan tän päivän vaatimusten mukaisesti Macin kanssa.
HDMI-piuhan vaihdoin uuteen, olen myös kokeillut näytön värien kalibrointia asetuksista. Se itse asiassa auttoi hieman mutta suurin ongelma on videokuvassa eli kun katson esim. YouTubesta tai Netflixistä jotain niin kuva on todella omituinen. Ei siis varsinaisesti huono, mutta tosi "pehmeä" (joutuu siristämään silmiä että näkee kunnolla) ja syvän punertava (vaikka muuten väriongelma on ollut enempi vihreän harmaa).
Mä en edes tiedä mikä on firmware.
Kaikki HDMI-portit olen mielestäni kokeillut, tarkistan vielä tänään. Telkkari on Sonyn 40" LCD-näyttöinen, sen tarkemmin en osaa sanoa. Mutta kuten sanottua, laite on jo seitsemän vuotias...
Mikä softa Macille olisi tärkeintä olla päivitettynä?
Kiitos kovasti kommenteistasi.
HDMI-piuhan vaihdoin uuteen, olen myös kokeillut näytön värien kalibrointia asetuksista. Se itse asiassa auttoi hieman mutta suurin ongelma on videokuvassa eli kun katson esim. YouTubesta tai Netflixistä jotain niin kuva on todella omituinen. Ei siis varsinaisesti huono, mutta tosi "pehmeä" (joutuu siristämään silmiä että näkee kunnolla) ja syvän punertava (vaikka muuten väriongelma on ollut enempi vihreän harmaa).
Mä en edes tiedä mikä on firmware.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mikä softa Macille olisi tärkeintä olla päivitettynä?
Kiitos kovasti kommenteistasi.
iPad 3, iPhone 5, Mac Mini
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka